Шефът на хотелиерите във Варна: В предишни години отваряха 90% от хотелите по морето, сега само три
2

Павлин Косев, председател на Варненската хотелиерска и ресторантьорска асоциация:

Шефът на хотелиерите във Варна: В предишни години отваряха 90% от хотелите по морето, сега само три

Зелените паспорти са добра идея

Печалбата на местата за настаняване е до 10% казва в интервю за "Монитор" Павлин Косев, председател на Варненската хотелиерска и ресторантьорска асоциация.

- Г-н Косев, до Великден остават броени дни. Какво се случва с резервациите за празника по Северното Черноморие?

- Още от март месец имаше доста резервации в по-голямата част от хотелите, които бяха обявили различни оферти за Великден. Традиционно на Възкресение Христово хотелиерите успяват да натрупат добри приходи, които да им помогнат за плавното преминаване към летния сезон. Преди време това се случваше и благодарение на ранните резервации и предплащането на услугите още в края на предходната или началото на настоящата година. В момента обаче и двата ресурса „са извън играта”, тъй като туристите масово не желаят да предплащат за услуга, която не са убедени, че ще получат. Бих казал, че Великден е провален. Резервациите са изключително малко, а тези, които все още са налични, не са предплатени или са направени чрез ваучери от миналата година.

- До края на седмицата се очаква Министерството на здравеопазването да издаде заповед относно начините за влизане на чуждестранни туристи у нас. Ще успеете ли да се подготвите за месец май да привлечете туристи?

- Великденските почивни дни започват още на 30 април както за българите, така и за румънците, които традиционно са основният ни посетител по това време на годината. Колегите от Златни пясъци споделиха, че за празника ще отворят едва три хотела, същото се очаква да бъде положението и в „Св. св. Константин и Елена“. В тези хотели пък ще работи основно персонал, който получава заплащане и през зимата, за да остане до следващия сезон. Отварят по неволя, тъй като така или иначе имат ядро от хора, на които плащат. В минали години за Великден работеха между 80 и 90% от хотелите, защото това е първата възможност след края на зимата туристите да дойдат на Черноморието.

- Именно с цел привличане на повече туристи се обмисляха бързи коридори за които са ваксинирани или имат документ за наличие на антитела. Хотелиерите по Северното Черноморие подкрепят ли идеята за зелените паспорти?

- Зелените паспорти и коридори за чуждестранни посетители са добра идея и нашата организация напълно я подкрепя. Самите ние също спазваме всички задължителни изисквания - направихме нужните инвестиции за безконтактни дезинфектанти и почистващи материали, за да запазим здравето на своите гости. Неслучайно през миналото лято, а също и тази зима не е доказан нито един заразен турист. Радваме се, че здравното ведомство също търси начини да продължим да работим дори и в условията на пандемия. Проблемите обаче произтичат от това, че липсва комуникация между българското правителство и туристите от чужбина. През последните няколко седмици например Гърция започна кампания за информиране на обществеността в цяла Европа относно безопасността в своите курорти. Освен това задължиха със закон всички работещи в сферата на туризма да бъдат ваксинирани срещу COVID-19. Подобна последователност в концепцията на правителството им говори за една добре управлявана здравна криза. Поредната спънка пред чуждестранните гости да почиват у нас е, че консулските ни служби са затворени за издаване на визи на руски и израелски граждани. Всичко това е още една бариера, която ни държи в безтегловност и туристите няма как да планират своята почивка.

- Липса на комуникация между бранша и правителството се наблюдава и във връзка с Плана за възстановяване и устойчивост, който сякаш пренебрегва туристическия сектор. Според вас какви стъпки трябва да се предприемат, за да може туризмът да „изплува”?

- От Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация наскоро изпратихме писмо до правителството с десет мерки, които трябва да бъдат предприети за спасяването на туризма. Не сме наясно с причината, но туристическият сектор несъмнено се пренебрегва, макар именно той и търговията да са в основата на сформирането на БВП на страната. За нас е недопустимо на него да се гледа като на неприоритетен отрасъл особено в условия на пандемия, когато е най-пострадал. Трябва да се вземат ясни решения на база препоръките на здравните власти, а ако даден бизнес бъде затворен, то е необходимо заетите в него да получат съответните компенсации. Така например хотелите не са спирали своята работа от началото на пандемията, но в даден момент самите областни градове бяха оградени с КПП-та, а заведенията и спа центровете в местата за настаняване не можеха да посрещат посетители. В тези моменти ни беше непосилно да работим, но официално нямахме право и на компенсации.

- Ограничителните мерки и липсата на туристи отказаха много от колегите ви да отворят своите обекти в началото на летния сезон - 1 май. Кога се очаква те да заработят отново?

- Хотелиерите ще отворят своите обекти, когато имат достатъчно резервации, за да не трупат загуби. Към момента за нашия хотел с капацитет 1400 места, който е близо до Каварна, планираме подновяване на работата от 1 или от 15 юни. В Златни пясъци също са обсъждали тези дати, но заради липсата на немски туристи отварянето може да бъде отложено.

- А какво се случва на пазара на труда - ще успеете ли да наберете работници от чужбина, или ще разчитате основно на българи?

- Досега в по-голямата част от хотелите сме имали служители от Украйна или трети страни. Тази година обаче ще бъде по-нестандартна дори и от миналата, тъй като не е ясно кога ще започне същинският сезон и кога ще се отворят хотелите. Още по-трудно се оказва да планираме от колко персонал ще се нуждаем предвид неяснотите относно броя на туристите, които ще почиват у нас. Никой няма да напълни хотела си със служители, при положение че няма туристи, защото започва да трупа загуби. Много от дългогодишните ни работници се пренасочиха към кол центрове или други браншове, затова ще разчитаме на вече установените ядра по хотелите.

- Планирате ли да обявите промоционални цени на пакетните пътувания или нощувки, за да привлечете повече туристи?

- Много хора смятат, че работим с големи надценки и същевременно трупаме големи печалби. В действителност обаче печалбата ни е до 10%. В случая е важно да подчертаем колко ключова роля играе и инфлацията - всеки ден ставаме свидетели на ръста на цените по магазините, на тези на строителните материали с около 20 на сто. Невъзможно е да купуваме все по-скъпи продукти, а да продаваме все по-евтино. Все пак мога да кажа, че е напълно възможно туристите да си резервират почивка на по-приемлива цена, ако хотелът е от по-ниска категория, не е с изглед към морето или пък на база Ultra All Inclusive със скъп алкохол. Евтини пакети за туристически услуги не липсват, те обаче не могат да се открият в хотели, които предлагат високо качество на услугата.

ВИЗИТКА:

Работи на мениджърска позиция повече от 25 години
Носител е на наградите „Принос в изграждане туристическия имидж на България за 2006 г.“, „Мениджър на верига хотели за 2013 г.“, „Мениджър на Балканите за 2018 г.“
Председател на Варненската хотелиерска и ресторантьорска асоциация от 2015 г.
Женен, с две деца

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.