0

И зтънчени фотоизложби, представящи красотата на голото тяло в цялото му великолепие, привличат посетители в две столични галерии.

Изтънчени фотоизложби, представящи красотата на голото тяло в цялото му великолепие, привличат посетители в две столични галерии.

От тази вечер до 23 юни в арт център „Синтезис“ на бул. „Васил Левски“ 55 може да се видят работи на едно от значимите имена в историята на българската фотография – Георги Ст. Георгиев. Според експертите неговите творби от 20-те и 30-те години на ХХ век бележат прехода на родната ни култура от традиционна към модерна. Георги Ст. Георгиев вероятно е най-типичният представител на модернизма в нашата фотография преди Втората световна война и той съвсем неслучайно превръща голото тяло в свой обект – то има потенциала да руши стереотипи и да прекрачва табута, каквато е целта на модернистите. Но за да приеме консервативното патриархално общество провокацията, голотата трябва да бъде трансформирана в художествена фикция. И Георги Ст. Георгиев в значителна степен успява, като залага на символизма, който му е най-близък като художествен почерк. Символизациите вървят по две линии. Първата е присъща за символизма във всички изкуства и се изразява във въвеждането на персонажа в различни митологични, фолклорни и приказни матрици. Втората линия, присъща вече специално на фотографията, се определя от работата със светлината и ролята на сенките. Те, както може да се очаква, символизират скритата страна в човека, неговото второ, тъмно „Аз“, което го дебне, изкушава и плаши. Голотата тук трябва да подскаже, че то е проекция на сексуалното, което е един от главните поводи за „раздор“ между традиционната и модерната култура. Във фотографиите си Георги Ст. Георгиев иска да помири естествената и скандалната голота. Нещо като да снимаш разсъблечени модели под зоркия поглед на собствената си съпруга, каквато, впрочем, действително е била практиката на първите актови фотографи у нас, коментира доц. Георги Лозанов, сериозен познавач на темата.
В галерия „Оборище 5“ от 6 до 30 юни пък може да бъде разгледана авторската експозицията „Голата истина“ (18+) на един от най-добрите модни фотографи в България – Алекс Манчев. Сбирката съдържа 19 стилни черно-бели фотографии, зад всяка една от които се крие отделна история. Естетиката на емоцията, красотата на свободата, смисълът на съдържанието – това са темите, които силно вълнуват и вдъхновяват Алекс Манчев. Жената като субект, а не обект на желанията, е муза и главна героиня в произведенията му. В неговите кадри тя играе себе си уверено и без задръжки. Те улавят характера, вътрешните пориви, търсенията и намиранията на жената във всичките й проявления; те са триумф на женствеността над сивотата на ежедневието.