В името на природата: Франция преустановява за постоянно някои вътрешни полети

В името на природата: Франция преустановява за постоянно някои вътрешни полети

Мярката, част от законопроект за климата и устойчивостта, беше приета въпреки опозицията от различни партии

Френските депутати одобриха днес спирането на вътрешните полети на разстояния, които могат да бъдат заместени с директен влак за по-малко от два часа и половина. Решението е част от поредицата мерки на френското правителство за защита на климата и околната среда, пише "Гардиън".

Това ще означава край на кратките вътрешни полети от летище "Орли", южно от Париж, до Нант и Бордо, наред с други, въпреки че свързващите полети през летището "Шарл де Гол"/Роаси, северно от френската столица, ще продължат. Подробности за точните маршрути, които ще бъдат спрени, ще бъдат публикувани в официалното постановление. Полетите от Париж до Ница, които отнемат около шест часа с влак, и Тулуза, четири часа с влак, ще продължат.

Забраната обаче е доста орязан вариант на първоначалното предложение. Комисията по климата, създадена от Макрон, първоначално препоръчваше премахването на всички полети между френските дестинации, където съществува алтернативно директно пътуване с влак за по-малко от четири часа. В крайна сметка обаче, споразумение беше постигнато само за маршрути, които могат да бъдат изминати с влак за два часа и половина. Повод за това бяха категорични възражения от някои региони и от  националната авиокомпания Air France-KLM, която, както и други авиокомпании, се чувства и без това силно засегната от местните и международните COVID-19 ограничения върху пътуването.

Изпълнителният директор на Air France-KLM Бенджамин Смит все пак заяви, че авиокомпанията се ангажира да намали броя на своите френски вътрешни маршрути с 40% до края на тази година.

"Избрахме два часа и половина, защото четири часа рискуват да изолират територии без излаз на море, включително големия централен масив, което би било несправедливо," аргументира решението и министърът на транспорта Жан-Батист Джебари.

Мярката, част от законопроект за климата и устойчивостта, срещна отпор и от опозицията. Депутатът социалист Жоел Авиране, например заяви, че подобна промяна ще има "непропорционални човешки разходи" и предупреди за загуба на работни места в авиопревозваческия сектор. Други депутати, включително от Зелената партия, се оплакаха, че орязването на препоръката на Конвенцията за климата е обезсмислило мярката.

Матилде Пано от крайнолявата "Непокорна Франция" настоя, че мярката била "изпразнена", докато нейната колежка Даниеле Обоно каза, че запазването на четиричасовия праг би направило възможно спирането на маршрути, които "отделят най-много парникови газове".

Френската асоциация на потребителите UFC-Que Choisir призова депутатите да запазят препоръката от четири часа и да дадат на новия закон "някаква плътност... като същевременно въведат предпазни мерки, че (френската национална железопътна компания) SNCF няма да се възползва от възможността за изкуствено надуване на цените си или да влоши качеството на железопътните услуги. COVID-19 пандемията изостря съществуващите екологични и социални кризи. Това трябва да ни накара да преосмислим здравните си политики, за да се изправим пред предизвикателството на бъдещите здравни кризи с инфекциозен произход".

От UFC-Que Choisir добавиха, че забраната за вътрешни полети, ако съществува директна влакова алтернатива за по-малко от четири часа, ще има "реално въздействие" върху намаляването на емисиите на CO2 и няма да повлияе неблагоприятно на времето за пътуване или цените.

"Средно самолетът излъчва 77 пъти повече CO2 на пътник от влака по тези маршрути, въпреки че влакът е по-евтин и загубеното време е ограничено до 40 минути", отбелязват от асоциацията на потребителите и допълват: "Нашето проучване показва, че ... изборът на правителството всъщност има за цел да изпразни мярката от нейното съдържание."

Новият закон на Франция ще бъде наблюдаван отблизо от други страни. Австрийското коалиционно консервативно-зелено правителство въведе данък в размер на 30 евро върху самолетни билети за полети на разстояние по-малко от 217 мили (350 км) миналия юни и наложи забрана на вътрешни полети, които могат да бъдат изминати за по-малко от три часа с влак.

Междувременно Нидерландия се опитва от юни 2013 г. да забрани кратките вътрешни полети. През 2019 г. холандските депутати гласуваха за забрана на полетите между летище "Схипхол" в Амстердам и летище "Завентем" в Брюксел, разстояние от 93 мили. Забраната обаче се възприема като нарушаване на разпоредбите на Европейската комисия за свободно придвижване и не беше приложена.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.