В зората на демокрацията бяха модни бденията със свещи, на които се гонеха демоните на комунизма. После дойде ред и на молебените за дъжд. Но не те напълниха изпразнения язовир Искър.


Вчера пътя за Кулата бе поръсен с над половин тон осветена захар. Организаторите на ръсенето и светите отци, взели участие в мероприятието, явно искрено се надяват по този начин да умилостивят злите сили и катастрофите там да намалеят.
Злите сили обаче не са на пътя, те са в главите на "майсторите" на волана, които ежедневно се подвизават по трасето между София и гръцката граница. И всеки ден да ръсим захар и дори и мед да почнем да сипваме, пак ще се намират луди глави, които ще карат като на рали. Усмиряването на комплексираните шофьори става по няколко начина. Най-бързият, но дано не се стига до него, е ударът на возилото с бясна скорост в крайпътна скала или полетът му в близкото дере. Другите начини са свързани с повече акъл и пари.
Във Великобритания шофьорите са дисциплинирани, не защото албионците са станали японци или германци. Причината е в многото камери край пътя и жестоките санкции. Подобно е положението и в много други страни от ЕС. Във Финландия, например, глобата е процент от дохода на нарушителя. Така преди време сметката на един богаташ намаля с петцифрена сума, защото си позволил да кара с превишена скорост. Да сте чули в милата ни родина някоя мутра да е била глобена за бясно каране? Полицията не може да ги накара да си регистрират колите законно, та какво остава да ги глобят за превишена скорост.
Засега у нас въпросът с камерите за следене на скоростта и санкциите си остава само добро пожелание. Кой знае колко време след влизането ни в ЕС по магистралите ще се появят съвременните техники за контрол на трафика. Дано поне това да стане в рамките на близката петилетка.
Пътят в Креснеското дефиле, което вчера бе ръсено със захар срещу злите сили, е един от най-натоварените и най-тесните у нас. Още за Олимпиадата в Атина през 2004 г. трасето трябваше да бъде модернизирано. Задават се следващите олимпийски игри, а нещата с реконструкцията пак не вървят. За проекта за магистрала "Струма", която трябва да замести шосето, минаващо през дълбоките клисури по долината на едноименната река се говори само от дъжд на вятър. Вдига се шум, че са щели да дойдат някакви големи пари от еврофондовете. Засега обаче еврата не се виждат на хоризонта.
Три са най-важните предпоставки, осигуряващи безопасен трафик по пътищата - модерно трасе, дисциплина и контрол. В случая с Кресненското дефиле всичките те липсват. Няма защо тогава да се чудим, че там не минава и ден без катастрофа.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Чадър за плаж, за бизнес и за борч

Заразата, дошла от далечните източни земи, ни донесе извънредно положение, но и доста надежди. Не само за оздравяване и по-скорошна победа над вируса, а и за спасение за икономиката и за оправяне на немалко други неща.

Ген. Мутафчийски – Гласът на разума

„Той е правилният човек на правилното място”, каза преди време за него зам.-министърът на отбраната ген. Атанас Запрянов.Думи, които могат да потвърдят всички, които работят и контактуват по служба с генерал-майор професор д-р Венцислав Мутафчийски – началник на Военномедицинска академия и председател на Националния оперативен щаб за коронавируса.

Проф. Михаил Константинов: Масово побъркване

Ще започна с фактите, а ще гледам с тях и да завърша. У нас за пореден път се сбориха президент и управляващо мнозинство, но това е силно бял кахър на фона на всичко останало. Примерно на факта, че снегът още е малко и вода може и да няма. А и посевите могат да измръзнат, което ще ни докара комбинация от жажда и глад. Напоследък обаче Господ даде и малко сняг. Та дано продължи да вали. Поне още две седмици, ако може, че иначе ще трябва да захлопваме кепенците.