Уроците, които научихме покрай пандемията

Уроците, които научихме покрай пандемията

Факт е, че кризата около COVID-19 засегна силно ресторантьорите у нас. Това сочат и официалните данни на институциите, които анализират процесите с безработицата.

Малко след началото на пандемията хотелиерите и ресторантьорите излязоха пред медиите с искане за подкрепа, защото били изправени пред фалит. Тук идва въпросът обаче как един толкова голям и работещ бизнес с цени, които стана ясно са били доста завишени, само за месеци се оказаха пред фалити? Защо досега никой от тези браншове не каза, че осигурява работниците си на нереални осигуровки или пък, че е завишил цените на предлаганите услуги?

Преди коронакризата заведенията, ресторантите и българските плажове работеха на пълни капацитети на принципа „ден година храни“, тези сериозни печалби обаче явно не са били добре разпределени, за да се стига до фалити.

Лъсна и как много млади хора са получавали години пари „чисто – на ръка“ и изведнъж се оказаха без право на помощ от държавата. Излиза така, че някои „тънки“ сметки не излязоха на болшинството от най-засегнатите сектори. Тези перипетии нямаше да са толкова големи, ако печалбата на тези бизнеси беше правилно разпределена, ако те осигуряваха достатъчно добре служителите си. Поуките от коронавируса за всички нас ще са свързани не само с това колко е важна високата лична хигиена, а и с това колко е важна и професионалната.

Необходимо е младите хора, решили да се трудят у нас като сезонни работници, да разберат, че договорът за работа е важен дори и за няколко месеца. Важно е да се промени и самата народопсихология на младите служители, защото повечето от тях са свикнали да работят малко, но за това искат големи пари. Сега обаче ситуацията налага повече работа - за същите или понякога и по-малко пари. Това не бива да е демотивиращо, а напротив - точно обратното.

Държавата предлага не малко варианти за подкрепа и помощ на бизнеса и безработните, важно е тази подкрепа да бъде използвана максимално рационално. Материалните затруднения произтичат от консуматорското ни поведение и точно от него трябва да започне промяната, ако искаме да живеем по-стабилно. Защото дори да вдигнат заплатите ни с 200%, прищявките ни ще скочат паралелно с този процент, но проблемът ще остане.

Държавата в лицето на институциите се опитва да обучава по програми, да наема на работа, стреми се даде старт, но това е едва втората крачка, първата е самосъзнанието, че трябва да си социално и материално отговорен. Необходими са повече политики – свързани с контрола на заетостта, с контрола на цените, на услугите и заведенията, защото все още е трудно да повярваме, че един бар, в които задължителната консумация за резервирана маса е 500 лева, може да фалира само за месец?!

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.