0

М ебели за реквизит от Испания, платове и аксесоари за костюмите от Италия и репродукции на известни картини от музея „Прадо“ за декорите – това ще са само малка част от ефектите в новата постановка на „Дон Жуан“ от Моцарт в Софийската опера и балет.

Мебели за реквизит от Испания, платове и аксесоари за костюмите от Италия и репродукции на известни картини от музея „Прадо“ за декорите – това ще са само малка част от ефектите в новата постановка на „Дон Жуан“ от Моцарт в Софийската опера и балет.

Концепцията за спектакъла, сценографията и костюмите са на световноизвестния аржентински режисьор Уго де Ана, който, по покана на директора на Операта акад. Пламен Карталов, за четвърти път работи на „Дондуков“ след своите забележителни реализации на „Аида“, „Самсон и Далила“ и „Норма“. Премиерните представления са на 18, 19, 20 април и на 21 април от 16 ч., а в тях ще пее силен международен състав: Вито Прианте и Петър Найденов ще се редуват в партията на Дон Жуан, Радостина Николаева и Цветана Бандаловска – като Дона Анна, Габриела Георгиева и Лилия Кехайова – като Дона Елвира, Даниел Острецов, Хрисимир Дамянов и Хуан Франциско Гател като Дон Отавио, Андреа Кончети и Петър Бучков като Лепорело и др. Всички певци бяха подготвени вокално-интерпретационно за ролите си от легендарното българско сопрано Анна Томова-Синтова, която е била Дона Анна в 14 различни постановки на "Дон Жуан" по света. Примата пристигна от Залцбург – града на Моцарт в Австрия, където от години живее, специално за седмиците на обучението.
„Спряхме се на „Дон Жуан“, тъй като това заглавие е крайъгълен камък в оперното изкуство, а отдавна не е поставяно в България“, обясни днес пред журналисти режисьорът Уго де Ана и добави, че начело в листата на най-поставяните опери в света са 3 творби на Волфганг Амадеус Моцарт, но „Дон Жуан“ е едва на 7-о място в тази класация. „Беше по-трудно, отколкото си представях“, призна Де Ана. Германецът Ерих Вехтер, който ще застане на диригентския пулт, припомни, че първият му въпрос, когато през 2011 г. му е предложен постът главен диригент в Софийската опера, е бил: „Кога ще поставим Моцарт?“. Той отбеляза, че в оперните театри в Германия всеки сезон се играе поне едно произведение на гения. При което маестро Карталов с намигване репликира: „Всеки немски театър може да направи Моцарт, но не всеки – тетралогията „Пръстенът на нибелунга“, проект, с който нашата опера привлече много меломани от чужбина и триумфално се представи в Болшой театър в Москва миналата пролет. В Софийската опера са поставяни Моцартовите „Идоменей“, „Сватбата на Фигаро“, „Така правят всички“, а тези дни започват репетициите за ранната му творба „Аполон и Хиацинт“. Що се отнася за „Дон Жуан“ - последната сценична реализация датира от 80-те, твърдят запознати.


Дон Жуан е архетипен образ в световната култура, обект на множество различни трактовки не само в музиката, но и в литературата, философията, киното, театъра... Що се отнася до интерпретацията на Софийската опера, произведението ще бъде изпълнено нота по нота така, както е написано от Моцарт.