Училищата с кътове за отдих и стъклени врати

Училищата с кътове за отдих и стъклени врати

В дворовете ще се изграждат изнесени класни стаи

Създаване на повече пространства за учене в школата и кътове, в които децата да могат да общуват свободно. Това ще бъде заложено в подготвените промени в държавния образователен стандарт за физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие, обясни образователният министър Красимир Вълчев.

В него ще бъде засегнато оборудването на класните стаи, трансформация на стаи в мултифункционални пространства. Така например ще бъде посочено как четири класни стаи могат да бъдат преструктурирани на две или между тях да има споделено пространство между тях с помощта на прегради, прозрачни врати. Целта е класните стаи да бъдат по-отворени, което пък

да направи учебния процес по-гъвкав

и да се създаде възможност на учениците да се прегрупират. Със стандарта ще бъде насърчено и създаването на повече пространства за учене и зони за отдих.

В дворното пространство пък ще се стимулира игровият процес, като се правят повече кътове за сядане и общуване или пък такива за изнесени класни стаи.

Не се предвижда промяна в изискванията за квадратурата на учебните помещения.

Стандартът ще дава напътствия как училища могат да направят учебната среда и пространството в тях по-интересно и за учениците.

„Този стандарт ще бъде по-малко инструктиращ, ще

дава насоки за модернизация на образователната среда

така че тя да бъде по-благоприятна и по-мотивираща, да спомага и иновативните форми за учене“, обясни Вълчев. Стандартът може да се прилага както от новоизраждани училища, така и такива, които се ремонтират, но няма да бъде задължителен. Все още промените се обсъждат със Съюза на архитектите.

Подобни практики се срещат вече в различни училища в страната. Много от тях избират нестандартно подреждане на чиновете в класната стая или са обособили зони с дивани и книги за междучасията на децата. Учебната фирма в новооткритата Професионална гимназия по компютърно програмиране и иновации в Бургас е пример за трансформация на образователната среда. Тя се състои от няколко динамични пространства, които са обзаведени по нестандартен начин. В учебната фирма има една голяма лекционна зала, малка лаборатория по роботика, динамично място за креативна работа и една компютърна лаборатория, която е подредена по различен начин. Тези пространства обаче се преливат едно в друго, без да се ограничават от преградни страни.

„Така, докато една група или екип работят на едно място, на съседното работят други. Те могат заедно да ходят в лекционна зала и после пак да се пръскат на различни групи. За мен това е правилният начин за организиране на креативната работа, защото тя не понася ограничения и стереотипи“, сподели преди време в интервю за „Монитор“ директорката Димитрина Тодорова.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.