Ученици учат физика  и химия с Minecraft
5

Ученици учат физика и химия с Minecraft

Карат кокошки да летят с балони, търсят изход от лабиринти

Анализът на структурата на химичните елементи и решаването на задачи, свързване със сила на триене, са от най-интересните занимания за учениците. Часовете по химия и физика обаче могат да станат много по-забавни с помощта на образователната версия на Minecraft. С нея учениците могат да изпробват дигитално различни закони, да създават съединения, да правят опити и по този начин да изучат учебния материал по-лесно.

Класическата версия на Minecraft започва да се използва за образователни цели една година след направата й. След инвестицията на Microsoft се добавя нов модул за програмиране и по този начин функционалност на играта се развива много повече за обучение, обясни Тодор Ялъмов. „Това са малки пъзели, благодарение на които могат да се правят игри. Има вградени кодове, които се използват за различни команди“, уточни той. Те много приличат на езика за програмиране scratch, който учениците от начален етап изучават в часовете си по „Компютърно моделиране“. Чрез пъзелчетата могат да се задават различни команди, които човечето от играта да изпълнява. То може да бяга или да се движи в различни посоки, да се контролира времето в играта. Тези команди могат да се повтарят и определен брой пъти и по този начин играчът може да си спести различни рутинни действия като изграждането на стена. „В survival mod на Minecraft правиш къща, но идват чудовища, които те атакуват. Тогава трябва да си направиш стена, за да се защитиш, но това е скучно, защото много пъти трябва да правиш механично кубчета.

В образователната версия има едно роботче, на което казваш върви напред и строй 50 крачки и всеки път слагай кубче. По този начин автоматично си правиш стената и след това си спокоен, че няма да те нападнат“, даде за пример Ялъмов. Според него децата възприемат този начин на програмиране и бързо изпреварват учителите си. Досега образователната версия на Minecraft се е заплащала допълнително към офис пакета и се е използвала от около 20 училища у нас. След като от МОН осигуриха безплатни акаунти на Microsoft на всички ученици, всеки учител може да използва свободно играта, за да преподаде уроците

В образователната версия има изцяло нови занаятчийски маси (crafting table), които да подпомогнат уроците по химия. Учениците могат да използват „Конструктор за елементи“, с който сами да създадат този, от който имат нужда. За да се справят с това, единственото, което трябва да знаят, е колко протона, електрона и неутрона има той. Така, за да си направят водород, в конструктора трябва да посочат по един протон, електрон и неутрон. За кислород пък трябва да са по осем, а за хелий – по два. „На децата им е скучно, ако трябва да запомнят колко протона и неутрона имат различните елементи. Ако в някаква ситуация трябва да си направят друг елемент, ще ги запомнят след няколко опита.Играта ги увлича и запомнят", сподели Яръмов. Така след няколко погледа в периодичната таблица, за да са сигурни, че няма да получат грешния елемент, бързо ще научат тези, които ползват най-често за направата на различни съединения с помощта на друга от занаятчийските маси - „Създател на съединения“. Така, след като вече са си направили два атома водород и един кислород, могат да ги съединят и да получат молекула вода. С пет атома въглерод и осем водород пък ще си направят латекс. Той може да бъде използван с хелий и на нормална занаятчийска маса се получават балони с хелий. С тях играчът може да го завърже на кокошката от играта и да я накара да лети, като я издигне във въздуха. Освен да създават различни елементи и съединения, учениците могат да разберат от какво са направени вече готови материали като пясъка. Ако поставят кубче пясък на друга от новите маси - „Инструмент за деконструиране на материали“, те ще видят, че той се състои от силиций и кислород. В играта има и „Лабораторна маса“, на която правят опити. На нея могат да се смесват различни неща, но ако съединенията не са реални, материалите гръмват и правят боклук. Например могат да тестват с какъв пламък горят различните метали или пък да запалят факлите в различен цвят. В помощ на учениците има и рецептурна книжка с около 40 реакции, които влизат в учебния материал.

За да изучат силите на триене и ускорение, могат да следят по какъв начин се движи човечето по различните повърхности. С помощта на redstone и вагонетка пък ще изучат електротехниката. Ако я пуснат по релсите, тя тръгва и спира в един момент, когато загуби инерция. Ако обаче тя е електрическа с redstone, получава импулси на определен интервал от време и се движи по-бързо. „Няма нови функционалности по физика, но има задачи, които можеш да решиш. Ако учителят демонстрира физично явление, решава задачи за път, скорост, време и може да го направи”, обясни Яръмов.

В играта учениците могат да програмират и да измислят алгоритъм, с който човечето да излезе от лабиринта. Например, следвайки правилото на лявата или дясната ръка, настройват човечето да завива всеки пък наляво или надясно, докато не намери изхода от лабиринта. Другият вариант е да избира само посоки, докато не успее да излезе.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.