0

Д вама от най-талантливите ученици на световната прима Райна Кабаиванска – корейците Джеонгхйеок Сео (баритон) и Сеонкйонг (Ева) Джонг (сопрано), ще се превъплътят в образите на доктор Малатеста и Норина в премиерния спектакъл на Софийската опера „Дон Паскуале“ от Гаетано Доницети в събота (утре, 12 януари).

Двама от най-талантливите ученици на световната прима Райна Кабаиванска – корейците Джеонгхйеок Сео (баритон) и Сеонкйонг (Ева) Джонг (сопрано), ще се превъплътят в образите на доктор Малатеста и Норина в премиерния спектакъл на Софийската опера „Дон Паскуале“ от Гаетано Доницети в събота (утре, 12 януари).

Сред другите изпълнители в първата премиера са Николай Петров като Дон Паскуале, Хрисимир Дамянов в ролята на Ернесто, нотариусът и в двете премиери ще е Александър Георгиев. Втората премиера ще е на следващия ден, 13 януари, от 16.00 ч. В представлението в неделя ще участват Стефан Димитров (Дон Паскуале), Добромир Момеков (доктор Малатеста), Георги Султанов (Ернесто) и Диана Василева (Норина). Диригент е Жорж Димитров, а хормайстор Виолета Димитрова. Пластиката и хореографията са на Риолина Топалова, концертмайстори са Мария Евстатиева и Людмил Ненчев. Художник е Нела Стоянова. Спектакълът е посветен на 85-годишнината на проф. Светозар Донев, който е и режисьор на постановката.

След впечатляващото представяне на младите корейци на гала-концерта на майсторския клас на Райна Кабаиванска, те бяха специално поканени на сцената на Националната опера.

„Дон Паскуале“ е сред най-високите образци на буфо жанра от XIX век. Симпатичният и глуповат Дон Паскуале попада в капана на скроената от доктор Малатеста игра, в която очарователната хитруша Норина го подмамва в брачна примка. В комедийния сюжет, изпълнен с недоразумения и обрати, старият наивник накрая се отказва от непосилния брачен хомот и сам благославя любовта на Норина и племенника си Ернесто. Операта е шедьовър на белкантовото изкуство. Забележителният талант на Доницети създава живи музикални образи наред с красивите мелодии и големите и сложни ансамблови сцени.

Любовта като действие е в основата на идеята. Ето какво разказва режисьорът проф. Светозар Донев: „Поставял съм „Дон Паскуале“ преди години в испанските оперни театри в Билбао и Памплона. Тогава имах други идеи. Преобладаваше сатирата, надсмиването над стария богаташ, който иска да завоюва любовното си щастие със силата на парите. С дистанцията на времето аз намерих друг прочит на тази творба. Любовта е силата, истинският двигател на събитията. Любовта не като чувство, а като движение, борба. Всъщност, истинската любов е действие, а не затворена в човека емоция. Младите в „Дон Паскуале“, Норина и Ернесто, с помощта на своя верен приятел доктор Малатеста, се борят за своята любов в истинския смисъл на тази дума. И успяват!“.

За да превъплътят тази идея, режисьорът Светозар Донев и сценографът Нела Стоянова са решили да направят гигантско сърце на сцената, върху което се играе. То се променя в различните картини – отваря се, все повече се отваря и...се разбива. „Движението на сценичните образи по него и около него съм търсил като метафора. Разположението на героите спрямо този акцент в декора е символно и мизансценът говори ясно за силата на конфликтите, борбата, смешните ситуации и най-вече за истинската любов“, обяснява проф. Донев.

Директорът на Софийската опера акад. Пламен Карталов отбелязва, че през сезона представленията на „Дон Паскуале“ са само няколко, защото не са искали да изчерпят заглавието, а пазят спектакъла за летния сезон в парка на Военната академия. С тази постановка през лятото ще отбележат 10 години от арт инициативата „Опера в парка“.