Учени откриха как да наблюдават космическите отпадъци през деня

Учени са открили начин да наблюдават на дневна светлина космическите отпадъци, които представляват заплаха за активните сателити, предаде Франс прес, позовавайки се на публикация в сп. "Нейчър къмюникейшънс".

Постижението им освен това може да улесни космическото наблюдение.
Близо 9000 сателита са изведени в орбита от 1957 г. насам. Според американските военни около 23 000 обекта с големина над 10 сантиметра обикалят около Земята с над 20 000 километра в час. При тази скорост всеки сблъсък може да унищожи сателита и да създаде повече отломки.
От оптичните наземни станции за наблюдение е възможно да се открият космически отломки чрез лазерна телеметрия. Тази техника обаче е приложима само за няколко часа привечер, когато наблюдателната станция на Земята е в тъмнина, но отломките все още са осветени от Слънцето.
Изследователи от Австрия съобщават, че са успели да разширят този прозорец за наблюдение, като използват комбинация от телескоп, детектор и филтър, за да увеличат контраста между обектите и небето.
Благодарение на новата техника, която все още е в експериментална фаза, е възможно космическите отпадъци да се следят 22 часа дневно, вместо настоящите шест. Това ще е от съществена полза за бъдещи мисии за отстраняването им или за подобряване на орбиталните прогнози в случай на предупреждение за сблъсък, казва съавторът на изследването Михаел Щайндорфер от Австрийската академия на науките.