Учени: Мутация в протеина на коронавируса заобикаля антителата

Появата на нови варианти на SARS-CoV-2 с мутации в S-протеина, които придават устойчивост на резистентността, може да застраши ефективността на ваксините, съобщават учени от университета в Гьотинген, Германия. Проучването им е публикувано в списание Nature.

Авторите на статията изследват проникването в клетките с антитела на варианта на коронавирус A.30 (известен също като A.VOI.V2), който вероятно произхожда от Танзания и днес се смята за остарял. През пролетта на 2021 г. тя е открита само при няколко пациенти в Ангола и Швеция.

Според германските изследователи, някои мутации в "шипчестия" протеин SARS-CoV-2 позволяват на вируса да игнорира антителата и да се разпространява извънбелодробно, което значително увеличава възможността за заразяване.

"A.30 показва предпочитание към клетъчната линия, което не се наблюдава при други вирусни варианти, и ефективно избягва неутрализацията от антитела, предизвикани от ваксинационните препарати ChAdOx1 nCoV-19 или BNT162b2 (лекарства съответно от AstraZeneca и Pfizer), пишат учените. Те подчертават, че мутациите във вариант A.30 се нуждаят от внимателно наблюдение и бързи мерки за противодействие.