Учебно-тренировъчни фирми сключиха над 6000 сделки за 28 млн. лв.
2

Учебно-тренировъчни фирми сключиха над 6000 сделки за 28 млн. лв.

Това се случи на първия онлайн панаир в света, организиран от България

6141 сделки на обща стойност над 28 млн. лв. са извършени по време на първия в света онлайн панаир на учебно-тренировъчните фирми. Те са сключени в 75 онлайн магазина. Инициативата бе организирана от Център за учебно-тренировъчни фирми в България в дните, в които трябваше да се проведе 28-то издание на международния панаир на учебните предприятия „Млад предприемач“ - 23 и 24 април.

В рамките на два дни учениците търгуваха онлайн стоките, които продават и рекламират, с 26 страни от цял свят, включително и САЩ, Германия, Словения.

Заради пандемията от коронавирус всички панаири на учебно-тренировъчните фирми по света бяха отменени. За седмицата след Великден такъв бе планиран и в Пловдив, който също обаче нямаше как да се проведе. Организаторите обаче решават да бъдат иновативни и да пренесат панаира в онлайн пространството.

„За първи път правим подобно нещо. Световната организация на тренировъчните фирми също се интересува от случващото се у нас. Световната мрежа има магазин за фирмите, но ние го отваряме и за посетители, които иначе щяха да бъдат на живо в Пловдив. Опитваме се да дадем възможност на ученици и студенти да бъдат активни и да продължават да осъществяват бизнес идеите си”, обясни Дария Маврудиева от центъра в България. Тя изрази надежда панаирът да може да се проведе през септември или октомври и на живо в града под тепетата. „Ценното на тези панаири е, че младите предприемачи се виждат на живо, запознават се и търгуват помежду си. Така по-лесно могат да контактуват”, сподели Маврудиева.

Тази година за разлика от стандартния панаир в онлайн платформа няма щандове на живо, на които всеки да може да спре и да разгледа рекламните материали, да си поговори с участниците от фирмите. За сметка на това ще има онлайн магазин, подобен на всеки друг. „Те имат категории с продуктите, техните цени, кратки описания, сложени от учениците”, сподели авторът на интернет страницата на ТФ ФЕСТ и онлайн панаира програмистът Мирослав Витанов. Той се включва в организацията преди 4 години. „Тогава забелязах, че оценяването първо е на хартия, а след това двама души го прехвърлят на хартия. Оттам се роди идеята оценяването и записването на учебно-тренировъчните фирми да бъдат онлайн. По този начин се спестява труд”, сподели Витанов.За да правят своите покупки, потребителите трябваше да се регистрират и след това получават 20 000 лв. в карта, с която могат да пазаруват продукти, които си харесат. Посетителите на панаира можеха да разгледат какво предлагат фирмите в онлайн каталога. Това можеше да стане, като се избере фирма участник или пък разгледа всички продукти, сортирайки по три категории „най-нов”, „най-евтин” или „най-промотиран”. Всеки от тях имаше тагове, а някои фирми бяха добавили и описание. За всеки продукт беше включена информация за броя направени поръчки, а тези, които вече бяха изчерпани, бяха с етикет „не е наличен”. „Ние сме добавили и съобщение, че това не са реални продукти, защото това са учебно-тренировъчни фирми и само симулират провеждане на бизнес”, разказа Витанов. Посетителите имаха и възможност да заявяват допълнително средства, ако са изразходвали наличните, да следят поръчките, които са направили в отделните магазини и техния статус. „Учебно-тренировъчните фирми би следвало да маркират поръчката като извършена, за да се смени статусът на завършена”, допълни за начина на търгуване. Самите фирми също имаха възможността да провеждат междуфирмени сделки. След това те изпращат договори и фактури онлайн.

Най-добрите фирми и участници пък бяха отличени в онлайн конкурси. В част от тях имаше само предварително оценяване, но някои включваха и втори кръг, който се проведе в дните на панаира. За целта имаше онлайн срещи между журито и номинираните, по време на които те трябваше да представят своите презентации и да отговарят на въпроси. Членовете на останалите фирми пък можеха да наблюдават. Някои конкурси не успяха да се проведат онлайн, като този за щандовете, защото няма да има реален щанд, който да бъде оценен. Затова организаторите се надяват той да се проведе по време на реалния панаир, когато ще бъдат наградени и всички победители.

 

Най-младите участници с оферти за екскурзии до Марс за 3000 лв.

Най-младите участниците в панаира са петокласниците от учебно-тренировъчната фирма от СУ "Христо Ботев" в Сапарева баня. Малчуганите имат туристическа компания, с която предлагат екскурзии до планетите от Слънчевата система и различни точки по света. Авантюристите могат да си купят разходка за 5 дни до Марс за 3000 лв. или до Нептун за 7000 лв. На Земята почивките излизат по-тънко - по 1000 лв. за всяка една дестинация. Учителката на децата Елка Стоилова сподели, че дейността на фирмата е вдъхновена от легендата, че езерото Окото, което е в близост до Сапарева баня, е портал от космическа мрежа и през него са пътували хора в други светове. За да помогнат на туризма в града си, в пакетите за екскурзии учениците включват и къщите за гости, и хотелите в Сапарева баня.

„Повечето неща, които правим, са рекламни материали. Децата се справят с правене на презентации, рекламни изречения, изготвят бланки, листовки. Те трупат опит в представяне на продуктите. Счетоводството и документацията са ни по-назад, гледам за тях да са по-интересните неща”, разказа учителката на петокласниците.

 

Учител: От 20 години нямам дете, което да не е успешно

Учебно-тренировъчните фирми и живата комуникация с останалите ученици мотивират децата да покажат най-доброто от себе си. Това смята Маргарита Коцева, която помага на своите възпитаници от Националната търговско-банкова гимназия от две десетилетия.

 „От 20 години нямам дете, което е участвало в тренировъчните фирми и да не е постигнало успех. Те завършват в чужбина и се връщат тук, нямам деца емигранти. Образованието и трамплинът, който им се дават, им помагат да повярват в себе си”, заяви тя. Според Коцева тренировъчните фирми подготвят ученици директно за  пазара на труда, без да е било необходимо допълнително обучение, след като бъдат наети.

„Чрез игра децата научават нещата, които реално се случват в живота. От 10-и клас се попълват всички документи за Агенцията по заетостта, после трудови договори и към НАП, след това при сделки също оформят договори”, сподели преподавателят по счетоводство в НТБГ. Така след като завършат, младежите имат нужната увереност, че ще се справят. Според учителката с първия онлайн панаир в света страната ни е показала, че може да бъде конкуренция на всички в тази сфера.

„Впечатлена съм, че нещата се случиха, и съм горда като българка, че показахме на чужденците, че не сме второ качество”, заяви Коцева. Тя разказа, че електронният магазин е бил по-добре направен и от някои реални. Участието в конкурсите и презентации са били пък истинско предизвикателство, тъй като и трите деца живеят на различни места и са провели много репетиции, за да постигнат синхрон. Коцева сподели с гордост, че нейните ученици са добре познати в Швейцария. Там неведнъж учебните банки на нашите деца печелят първите места.

„В Швейцария тренировъчните фирми се използват за безработни, но виждайки успешния модел в България, държавата стартира пробно и ученически предприятия в школата”, разказа учителката. Тя сподели, че благодарение на мотивацията у българските деца, която са видели по време на конкурсите там, с референдум швейцарците подкрепят идеята съгражданите ни да работят там.

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.