УЧИТЕЛ: При повече от две седмици онлайн трудно се преодоляват пропуски (ИНТЕРВЮ)

УЧИТЕЛ: При повече от две седмици онлайн трудно се преодоляват пропуски (ИНТЕРВЮ)

Без подкрепата на родителя в първи клас преподаването не би било възможно, твърди Миглена Манчева, начален учител в столичното 119-о СУ „Академик Михаил Арнаудов“ в интервю за "Монитор".

 - Г-жо Манчева, от четвъртък вашите първолаци се обучават изцяло онлайн. Как протичат уроците?

- В 119-о СУ „Академик Михаил Арнаудов“ още в началото на учебната година бяхме подготвени и за този вариант. Родителите бързо се присъединиха към виртуалните класни стаи благодарение на изградената добра практика в използването на ресурсите на Google. Аз и моите колеги сме преминали обучение, което ни позволява да бъдем толкова уверени във виртуалната класна стая, колкото и в тази в училище. Най-важното е, че имах възможността да бъда с първокласниците в реална учебна среда, преди да преминем дистанционно. За това време успях да създам в тях разбирането какво представлява учебният процес, как протичат часовете, какви правила трябва да се спазват. Затова сега те успяват да се справят и с онлайн уроците. Знаят какво се изисква от тях, сами приготвят това, което им е необходимо за учебните предмети.

Часовете с видеовръзка започват сутрин. Децата имат два часа български език и два часа математика. Те са със същата продължителност като тези в училище - по 35 минути. Важна роля в онлайн обучението имат електронните учебници. Използването им ми позволява бързо ориентиране в страниците и в поставените задачи. Включването на допълнителните електронни ресурси към тях е особено удачно в този начин на преподаване. Аз самата съм записала уроци в създаденото от наше голямо издателство електронно училище, в което освен уроци с учител, могат да се използват 3D видеа и анимации, тестове, упражнения. Всички останали учебни предмети са под формата на задачи, които децата изпълняват в следобедните часове. Те се поставят във виртуалната класна стая и са свързани с рисуване, слушане на музика или други забавни задачи.

- Какви трудности срещате?

- Разбира се, най-голямата трудност е невъзможността да общувам с децата така, както това се случва в класната стая. В тази възраст те имат нужда учителят да мине покрай тях, да хване ръката на всяко дете, да обясни онова, което то не е разбрало, за да добие увереност, че знае и може. Трудно е проследяването дали всички поставени задачи са изпълнени. Някои от децата работят по-бавно, имат нужда от повече обяснения. В класната стая аз винаги съм до тях и им помагам. Сега те трябва да се справят сами и тук е важна ролята на родителя. Обикновено в края на часа децата обръщат тетрадките си към камерата, преглеждам работата на всяко дете и ако забележа грешки, моля ги да ги поправят. Те очакват дори от екрана своите усмихнати шестици.

- По какъв начин проследявате дали децата изписват правилно всички нови букви и цифри? Каква част от тях сте успели да преподадете?

- Всички букви и цифри, които децата трябва да са усвоили до този момент, са преподадени. Проследяването на начина, по който ги изписва всяко дете, обаче е изключително труден, бих казала невъзможен. Опитвам се да го преодолея с многократно повтаряне на начина на изписване и показване на екрана. Тук отново в помощ ми е ресурсът към буквите, който ми позволява да онагледя изписването. Но, разбира се, онова, което очаквам, е да се върнем в класните стаи и там отново да упражним наученото онлайн.

- Как успявате да поддържате реда в онлайн класната стая?

- Първокласниците са нетърпеливи, когато знаят отговора на поставения от мен въпрос, бързат да отговорят, независимо дали са чули или не името си. Тогава е най-трудно за мен да ги овладея. Трябва непрекъснато да им напомням да се изчакват, да спират микрофоните си. Изисква се много търпение и повторение, защото винаги има ученици, които не са чули онова, което съм казала. Усмихвам се и ги изчаквам. За мен най-важното е, че децата активно участват в учебния процес.

- Имахте ли случаи на деца, които решават да ви „разведат“ в стаята си, да ви запознаят с домашния любимец или други комични ситуации, които нямаше как да се случат в училище?

- Да, това се случва в междучасията и за мен е много забавно. Радвам се заедно с децата, защото те са толкова щастливи. Говорят си, разказват весели истории, липсва им общуването, липсват им игрите. Показват домашните си любимци или любимите си плюшени играчки. Освен че се забавляваме, те ни помагат и в усвояването на учебния материал, като например търсене на буквите на гледащия ни от екрана заек.

- В каква част от учебния ден се изисква и помощ от родител?

- В онлайн обучението на първокласниците родителят е толкова учител, колкото съм и аз. Той трябва да подготви детето за часовете, както и да му помага през учебното време както с техниката, така и с писането. И ако срещне трудност с подготовката на домашната работа. Без подкрепата на родителя в тази възраст преподаването не би било възможно. Благодарна съм за това, както и за разбирането, че ние сме обединени от това да дадем най- доброто на децата в тази трудна за всички ни ситуация.

- По какъв начин задавате и проверявате домашните на малчуганите?

- Домашната работа се изпраща във виртуалната класна стая. Така родителите знаят какво трябва да изпълнят учениците. Те все още са твърде малки, за да имат разбирането, че трябва да запомнят поставените задачи. Тъй като децата все още не могат да четат, родителите са тези, които отговарят за изпълнението, изпращането.

- Според вас колко време могат да продължат да се обучават онлайн най-малките ученици, без да има опасност да имат сериозни пропуски в знанията си?

- Моето мнение е, че повече от две седмици ще се отразят недобре върху усвояването на учебния материал и социализацията на децата. Пропуските, които ще се натрупат в писането, четенето, смятането, трудно могат да бъдат преодолени след един дълъг период на отсъствие от училище. Особено при тези деца, които срещат трудности и имат нужда от допълнителна работа с тях. Създадените навици в децата за седмиците в училище ще трябва да се изграждат отново.

- Какви биха били последиците, ако не се върнете в класните стаи до края на 2021-ва?

- Пропуските в знанията, които са неизбежни, са само едната страна. За мен класната стая е не само място, в което детето се учи да пише и смята, но е и място, в което то се учи да общува, да разбира другите. Нашата задача е изключително отговорна. Класната стая е малката общност, която във времето напред изгражда нашето общество. Затова освен да гледаме в настоящето, трябва да погледнем и напред. В училище не само възпитаме обич към знанието, но и умения за общуване, уважение към другите, добрина. Децата днес са нашето бъдеще утре.

- Смятате ли, че в този случай ще има нужда от провеждане на допълнителни занимания през лятото за всички деца от 1-ви клас?

- Вярвам, че ситуацията скоро ще се промени и децата ще се върнат в класните стаи. Малките ученици, независимо от това дали учат в класната стая или са пред екраните, имат нужда от своята почивка и не бива да ги лишаваме от техните детски игри. Вярвам, че знанието, придобито в училище, е и ще остане приоритет и най-малките ученици ще се върнат в класните стаи, защото не бива да ги лишаваме от възможността да се развиват и изграждат като личности.

- Четвъртокласниците вече могат да изкарат максимум 100 точки на националното външно оценяване. Ще доведе ли това да промяна в тежестта на задачите?

- По този начин МОН се опитва да изравни точките с тези на седмокласниците. Досега от 42,5 точки беше за отличен, сега според мен ще бъде от 85 до 100 точки. Не мисля, че има промяна. Задачите като подредба и очаквания са същите.

 - Очакванията са от следващата седмица учениците от начален етап да се върнат в класните стаи, но само ако си направят тест. Правилен ли е този подход и ще бъде ли безопасна средата в училище?

- Подкрепям това решение. За мен то е правилното и доброто. Тестовете са щадящи. Смятам, че на децата ще им хареса и най-вероятно ще искат да ги правят повече от два дни в седмицата. Това е и начинът децата да свикват и да не се притесняват да си направят тест, защото това ще бъде нашата реалност още дълги години напред. На тях ще им се наложи тепърва да пътуват, да излизат. Приветствам това решение. В противен случай непрекъснато сме в една безкрайна въртележка. Трудно е децата да бъдат обучавани онлайн, особено в тази възраст. Мисля, че е крайно време да се намери по-адекватно гъвкаво решение. Да, децата се разболяват, но нека тези, които са здрави, да останат в клас, защото отсъствието им за дълъг период от време се отразява. Явно е време за други мерки, защото непрекъснатото отваряне и затваряне не дава никакъв резултат. Така се връщаме към началото. С тестването ще имаме по-голяма сигурност. Аз съм ваксинирана. Смятам, че ваксинацията и тестовете ще са спасението ни от пандемията.

- Смятате ли, че всички родители от вашия клас ще се съгласят или ще имат такива, които ще предпочетат децата им да са онлайн, защото не искат да бъдат тествани?

- Вярвам, че ще го подкрепят, защото то е само и единствено за доброто на децата. Това е решение за всички хора, които са принудени да си пускат болничен или отпуска, за да стоят при децата си. Сигурно биха се появили и родители, които ще откажат да тестват децата си и ще искат да останат вкъщи, но това ще бъде първоначално крайна реакция. След като видят, че нещата вървят нормално и тестовете помагат на учителите да сме защитени и на малчуганите да учат в класните стаи, мисля, че бързо ще променят позицията си и ще ги върнат обратно. Това се наблюдаваше при предходните отваряния и затваряния. Когато учениците отиваха на училище, имаше родители, които са притеснени за своите близки и оставяха детето си във виртуалните класни стаи. След това и те видяха, че е по-добре да са в училище. Това решение е краткотрайно.

Визитка:

  • Родена е в Казанлък
  • Завършва в СУ начална и предучилищна педагогика
  • Начален учител в 119-о СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ от 20 години
  • Заснема видеоуроци по време на пандемията

Назад

ПО ТЕМАТА

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.