Търси се български маркиз Дьо Сад в „Армията“

Търси се български маркиз Дьо Сад в „Армията“

Режисьорът Иван Урумов поставя „Пера“, но не издава избраника си за ролята

Пиесата „Пера“ на американския драматург Дъг Райт, която разказва историята на скандалния и трагичен маркиз Дьо Сад, ще бъде поставена за първи път на българска сцена през новия артсезон в театър „Българска армия”.

Кой всъщност е френският благородник Донасиен Алфонс Франсоа дьо Сад – перфиден политик и философ, „завещал“ името си на едно емблематично понятие в психопатологията и сексуалната практика, луд писател, чиито забавления с описанието на разюздани еротични приключения надскачат допустимите за епохата крайности, или осъзнат бунтар, нестандартно мислеща личност, опълчила се срещу лицемерната власт на църквата и държавата от ХVIII и началото на ХІХ век? На тези въпроси ще отговори със своята интерпретация на творбата режисьорът Иван Урумов, чийто спектакъл по Шекспировия „Отело“ на военната сцена е сред най-атрактивните прочити на шедьоврите на гения от Стратфорд в родния театрален афиш от няколко сезона насам... Дали съдбата на безумния маркиз, който пише перверзните си съчинения зад стените на лудницата (и дори – с екскременти по самите стени на килията си, когато го лишават от пера и мастило), ще шокира публиката, можем да съдим по ограничението за лица под 16 години, което бъдещата постановка ще наложи.

Помним обсебения от еротиката и страстта да твори свободно непокорен аристократ с образа на носителя на „Оскар“ Джефри Ръш от забележителния филм на Филип Кауфман от 2000 г. „Историята на маркиз Дьо Сад“, създаден именно по пиесата „Пера“ (Quills) на Дъг Райт. В него освен Ръш много силни роли правят още Кейт Уинслет (прислужницата, с чиято практическа помощ писателят ексцентрик създава произведенията си), Майкъл Кейн, Хоакин Финикс... Режисьорът Иван Урумов не издава кой актьор ще влезе в образа на маркиз Дьо Сад от пиесата, отличена с награда „Оби“ за изключителни постижения в областта на драматургията, но това е още един повод да очакваме с нетърпение новия сезон на театър „Българска армия“. Вдъхновява ни също така да гадаем с какъв процент вероятност ролята може да бъде възложена на някои от звездите на трупата които ни се струват подходящи за подобна мисия.

Стойко Пеев. Актьорът, останал си за поколения зрители хан Аспарух от екранната сага на Людмил Стайков, като типичен представител на зодия Скорпион излъчва достатъчно злост и фанатична детерминираност, за да се превъплъти в този бурен персонаж. В театралната си биография той обаче няма нито една главна роля, която да отговаря на предполагаемия му потенциал. Дали най-сетне няма да настъпи и неговият звезден миг на сцената?! Вероятност – 10%.

Васил Михайлов. Един от най-големите мъжкари в българския театър има и опита, и бунтарството да бъде Дьо Сад, но публиката е свикнала да го идентифицира най вече с национално обагрени характери. А и една всепоглъщаща роля метафора в репертоара на армейската трупа – на нетрадиционен Дон Жуан в „Завещанието на целомъдрения женкар“ от Анатолий Крим, сякаш на 80 години е достатъчна... Вероятност – 20%.

Добрин Векилов-Дони. Това предположение на пръв поглед е толкова ексцентрично, колкото и самият герой. Така че не може да бъде и напълно изключено. Музикантът композитор с диплома на фармацевт се справя блестящо и като актьор в главна роля в постановката „Детектив“ и в още няколко заглавия през годините – макар и без диплома от НАТФИЗ. Притежава и ония няколко щипки ирония към света, които биха придали характерен колорит на личността на Дьо Сад. Вероятност – 30%.

Милен Миланов. Шефът на аскеерите е като дялан камък – винаги е на място в образи, които имат тежест и казват нещо повече, отколкото изразеното в репликите и конкретния сюжет. Но присъствието му е като че ли по-сдържано, по-овладяно и премерено, отколкото би подхождало на един луд гений, изпреварил времето си. Вероятност – 40%.

Иван Радоев. На попрището жизнено в средата абсолютният премиер солист на Военния театър може да изиграе всичко – от пародия до най-дълбока екзистенциална драма. Неслучайно Иван Урумов го провидя като своя Отело, а много други негови колеги са му се доверявали за емблематични образи като Йонадав на Питър Шафър, Трепльов на Чехов, Евгений Онегин на Пушкин, Тартюф на Молиер... Иван Радоев обаче все още не е догонил годините на маркиз Дьо Сад от пиесата, колкото и условно понятие да е възрастта при добрите актьори, когато влизат в образ. Вероятност – 50%.

Георги Кадурин. Мистериозен, саркастичен, чувствителен – синеокият ас с посребрени коси може да бъде точно толкова завладян от героя, колкото е Дьо Сад от своите творчески експерименти. Доказвал го е като Беранже в „Носорози“ на Йонеско, като Моцарт, а след години – и като Салиери в „Амадеус“ на Шафър, като художника Марк Ротко в „Червено“ на Джон Лоугън и в още десетки свои паметни превъплъщения. С режисьора Иван Урумов го свързва дълга творческа и чисто човешка дружба (една от последните им общи работи е „Късмет, по дяволите“ по Керуак и Буковски в Театър 199, където скоро ще репетират и пиеса на Коста-Гаврас за Толстой и Чехов), но и без „връзки“ Кадурин, предвкусваме, би бил един Дьо Сад, към когото и най-взискателните едва ли ще имат забележки. Вероятност – 90%.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.