0

„Тъпи ентусиасти“ не е следваща серия на италианските „Редки тъпанари“ - спектакъл, създаден с филмово вдъхновение. Макар че заглавието издава някакво вътрешно родство на двете истории и то се „корени“ в корена „тъп“. Новата постановка на Сатиричния театър е изцяло авторска идея на режисьора Теди Москов и неговия отдавнашен съмишленик Симон Шварц.

„Тъпи ентусиасти“ не е следваща серия на италианските „Редки тъпанари“ - спектакъл, създаден с филмово вдъхновение. Макар че заглавието издава някакво вътрешно родство на двете истории и то се „корени“ в корена „тъп“. Новата постановка на Сатиричния театър е изцяло авторска идея на режисьора Теди Москов и неговия отдавнашен съмишленик Симон Шварц.

Тук отправната точка е национална, българска, но посоката е универсална и тя води до територии, в които дървеноглавият псевдопатриотизъм и лидерските амбиции на база етнос нямат място.

В църквата на Балкан Карашък в абсурдно съжителство служат четирима пишман-духовници – български свещеник (Христо Гърбов), арменският поп (Кирил Бояджиев), мюсюлмански ходжа (Симеон Гълъбов) и еврейски равин (Роберт Янакиев). Но прирастът в градчето намалява и кметът (Димитър Баненкин) поставя задача на духовните водачи да увеличат раждаемостта в своята малцинствена среда, запазвайки деликатния баланс – за всички по равно. И постановява:

полово сношение – два пъти седмично

За един това е много, за друг малко, за трети таман, а четвърти ще пита дали всяка седмица... Всеки обаче ще иска да спечели това състезание и ще се хвърли ентусиазирано и несръчно да прави деца, или по-скоро – да търси с кого да ги направи. Дамите в Карашъка (шеметните Маргарита Хлебарова, Мира Върбанова и Стефания Кочева) си знаят мястото – достойни са за клуба „Грозни и глупави“, но в един момент ще поискат да бъдат приети в алтернативния „Грозни и умни“ и ще се надпреварват да чурулика умности, усвоявайки еротичните уроци на местната Кобилкина – по-самотна и объркана дори от тях психоложка-сексоложка (Йорданка Стефанова). Оправдавайки името на спектакъла, двете карета – мъжкото и дамското, към които още колорит ще добавят бившата тв водеща, преквалифицирала се в „глас“ на филиала на Радио Ереван Тъпухи Тъпухян (Добрина Гецова), и самотният композитор на Васил Грънчаров, са въвлечени в невероятно забавни етюди и скечове. С типичните си игрословици, когато една грешно произнесена дума повлича верига от парадоксални съждения, Теди Москов ни разсмива до сълзи – някои от хрумките му са особено находчиви и оригинални, а за други можем да перифразираме заглавието – тъпи са (вероятно преднамерено), но пак ентусиазират зрителя.

Женската общност е изключително атрактивна

и когато я няма, на сцената е значително по-скучно, но и мъжете се стараят, а гостът от съседния театър „Възраждане“ Роберт Янакиев е най-личният сред тях като равина Зигмунд Рокфелер – същинска олекотена версия на учението на Фройд и подвластен на Едиповия комплекс мъж...

В „Тъпи ентусиасти“ Теди Москов незлобливо се глуми с показния, наивен патриотизъм и е прибрал сатиричния сатър относно българските хал и национален характер, смирил е язвителността си и накрая даже ни показва лиричното си лице: защото и героите стигат до простата истина – не е важно от какъв етнос си, как изглеждаш и дори колко си тъп; важно е да намериш любовта и своята формула да си щастлив.

Сценографията за спектакъла е на Николай Нинов, костюмите – на Боряна Семерджиева, а композитор е Антони Дончев.