„Тв мрежа“ в Сатирата – диагноза на медийната лудост
3

„Тв мрежа“ в Сатирата – диагноза на медийната лудост

Малин Кръстев и Калин Сърменов са звездите в новия спектакъл. Близо 20 актьори пресъздават невротичния делник в нюзрума

Съвременните медии – манипулативни, обсебени от гонитбата на рейтинг и обезчовечени, са на мушката в новия спектакъл на Сатиричния театър „Телевизионна мрежа“.

Постановката е създадена въз основа на сценичната адаптация на Лий Хол по сценария на Пади Чайефски за култовия едноименен филм на Сидни Лъмет, който през 1977 г. инкасира 4 награди „Оскар“ и още 6 номинации. Режисьор на амбициозната родна театрална версия е опитният Андрей Аврамов, който преди доста години пръв разкри за българската публика шеметния фарсов свят на Дарио Фо и неговите пиеси.

В сатиричната драма „Телевизионна мрежа“ Аврамов с помощта на почти двайсетина актьори умело пресъздава френетичната атмосфера в едно телевизионно студио, в което доайенът на новините Хауърд Бийл е бил абсолютен властелин. До скоро. Гледаемостта на предаването му главоломно се срива и предстои той да бъде уволнен. Гост-звездата в спектакъла Малин Кръстев в неговия образ на наранен авторитет

съчетава достойнство и истерия

С аскетично лице, почти като извенземен, неговият Хауърд в един момент губи самообладание и изплаква от екрана болката си, че ще бъде лишен от единствения смисъл на своя живот. Налага се охраната да го извлече от бюрото му насила, но този вътрешно-заводски гаф вдига рейтинга до небесата. Неговият началник и приятел Макс Шумахер – Калин Сърменов, който се оказва, че може да бъде и зрелищно плах на сцената, по своя деликатен начин се заема да го защити, но и той ще бъде отстранен. Шефката на програмния отдел Даяна и приемникът на Шумахер (Стефания Кочева и Явор Борисов) виждат златна мина в нервния изблик на разбунтувалия се срещу системата Бийл. И решават да го направят глас на всички онеправдани и недоволни в страната, „луд пророк“, който ще артикулира и техните мисли –

нещо като нашия проф. Юлиан Вучков

Оттам нататък ще има още рокади, импровизиран секс на Даяна и Макс на стола в кабинета, но дори в миговете на върхова интимност тя ще пресмята рейтинги и тв ползи... Когато аудиторията се умори от депресивните проповеди на Бийл и рейтингът пак започне да пада, медийните босове може би ще предприемат нечуван и невиждан ход, за да го обърнат: екзекуция на водещия в ефир?! Краят дава поводи за нееднозначни размисли. Дали Хауърд, превърнат в своеобразна звезда от тв шефовете, няма да стане

предвестник на съдбата на Джон Ленън

– жертва на собствената си популярност? Или да се принуди да инсценира и режисира смъртоносното си покушение, за да се освободи? Финалът може да се прочете и като отворен. „Известната фраза на героя „Аз съм бесен и не мога да търпя повече!“ и днес може да е рефрен на недоволните граждани по социалните медии. Но Чайефски акцентира на опасността този гняв да бъде прихванат, преопакован и накрая неутрализиран от властта чрез демагогия и популизъм. В този смисъл „Телевизионна мрежа“ е не просто атака срещу телевизията, а пророческа метафора на днешния свят“, казва Андрей Аврамов.

В спектакъла участват още Силвия Лулчева, Иван Панев, Красимир Куцупаров, Димитър Баненкин, Асен Мутафчиев, Симеон Гълъбов и др. Сценографията е на Антония Попова.

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.