Трима от четирима българи или 77% от сънародниците ни смятат, че е справедливо тежкотоварните камиони и автобусите да плащат по-високи такси от леките автомобили. Едва 9% пък са на противоположно мнение. Това показват резултатите от социологическо проучване, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ).

От анкетираните 72% са чули за планираното въвеждане на тол системата, като 64% смятат, че практиката таксите да са на база изминато разстояние от превозните средства, тегло и екологична категория е добра. Едва 12% пък не смятат така. Според повече от половината българи събраните средства от такси трябва да отиват за изграждането на нови пътища и магистрали, и за поддържането на вече съществуващите. 26% пък смятат, че те трябва да се влагат по-скоро за поддържането на вече съществуващите пътища и магистрали, а 10% са на мнение, че трябва да са за изграждането на нови пътища и магистрали.

Две трети от българите считат, че новата електронна система


ще подобри събираемостта на глобите,

а 18% са на противоположното мнение. Едва 31% обаче са на мнение, че цените на стоките не би следвало да се увеличат, защото тол таксите са много малък разход в себестойността им. Други 21% пък мислят, че ако цените се повишат драстично, това ще е спекула, а не заради тол системата.

Освен това, тол системата ще може да се използва за установяване на нерегламентирани пътнически превози, обяви проф. Олег Асенов, член на УС Агенция „Пътна инфраструктура“, пред участниците в заключителната конференция по транспортна политика, организирана от Конфедерацията на автобусните превозвачи (КАП).

Информацията за трафика по платената пътна мрежа, която постъпва в електронната система, може да се споделя с партньорските служби на АПИ като „Пътна полиция“ в МВР, Национална агенция по приходите, Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ и др. „АПИ не е оправомощен орган да правоприлага в тази част, но може да предостави данни, за да се реагира“, посочи проф. Асенов.

Нелицензираният транспорт е един от проблемите, които тревожат представителите на автобусния бранш, каза председателят на Управителния съвет на КАП Магдалена Милтенова.

Пред участниците във форума проф. Олег Асенов представи същността и възможностите на тол системата. „Основната цел е да се промени моделът на пътното таксуване – този,


който руши повече пътя, да плаща повече, както е справедливо“,

каза той. Проф. Асенов посочи, че понастоящем две трети от приходите от такси за ползване на платени пътища постъпват от леките автомобили, а останалите – от пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона. Европейският модел предполага това съотношение да се обърне.

„Всички споделяме, че тол системата трябва да бъде въведена, но да има плавен преход от винетни към тол такси“, каза Милтенова и отбеляза, че браншът има добър диалог с МРРБ и АПИ.

Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа е в процедура за обществено обсъждане.


До 16 декември могат да постъпват становища, коментари и предложения

по проекта. В него тол таксите за автобусите са диференцирани според общата технически допустима максимална маса до и над 12 т, екологичния им клас, както и според категорията на платената пътна мрежа – автомагистрали, първи и частично втори клас пътища.

Според предложените за обществено обсъждане ставки автобусите до 12 т, в зависимост от екологичния си клас, ще плащат от 4 ст. до 8 ст. на километър за ползване автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. за километър на първи клас пътища и от 2 ст. до 5 ст. – за километър второкласни пътища. За автобусите над 12 т цените са с една по-високи с една стотинка на километър. Първоначалният обхват на платената пътна мрежа с тол е 6 050 км от общо близо 20 000 км републиканска пътна мрежа, за която всички ползватели понастоящем плащат.

Автобусните превозвачи настояват


за нулева ставка за редовните линии.


Анализ на Световната банка, консултант по въвеждането на тол системата, показва, че отражението на тол таксите върху цените на автобусните билети би трябвало да е в рамките между 5 ст. и 96 ст. Разликите идват от дължината на маршрутите и от това каква част от тях е по платената мрежа, както и от натоварването и емисионния клас на автобуса. Билетът от София до Перник, например, би следвало да поевтинее с 2,2%, тъй като делът на таксуваната мрежа по този маршрут ще стане само 30%.

„В хода на общественото обсъждане постъпиха становища, които ние, като съвносители, сме длъжни да анализираме, да видим аргументите „за“ и „против“, за да излезем с финално предложение. Ние също имаме нашите аргументи. Окончателният вариант на тарифата ще бъде приет с решение на Министерския съвет“, обясни проф. Асенов. „Прекаленото намаляване на таксите може да доведе до обратния ефект - при изключително ниски ставки да се обезсмисли въвеждането на тол таксите“, допълни той.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Полската LOT купува Condor, част от фалиралия Thomas Cook

PGL, собственик на полската авиокомпания LOT придобива германския авиопревозвач Condor, подразделение на фалиралия туроператор Thomas Cook, съобщиха днес двете компании, цитирани от АП.

Възможни са проблеми със закупуването на електронни винетки

Утре - 21 януари, между 17.00 и 19.00 часа, са планирани дейности по внедряването на актуализации на електронната система за събиране на пътни такси. Възможно е да възникнат частични забавяния и прекъсвания, които биха могли да затруднят продажбите на електронни винетки, съобщава пресцентърът на Агенцията "Пътна инфраструктура".