Пилотът на МиГ-29 виновен за катастрофата (ОБНОВЕНА)

Три основни версии за инцидента с изтребителя

Пилотът на МиГ-29 виновен за катастрофата (ОБНОВЕНА)

До 3 - 4 седмици предстои да бъде снет записът от черната кутия

Загубата на пространствена ориентация на екипажа при нощни полети е най-вероятната причина за катастрофата с МиГ-29 в Черно море. Това се казва в доклада на МО за инцидента, а комисията класифицира авиационното събитие като "катастрофа".

В доклада се посочва още, че пространствената ориентация в полет представлява сложна ментална дейност на летателния състав за постоянно поддържане на представата за положението на летателния апарат спрямо повърхността на земята, въздушни и наземни обекти. В процеса на пилотиране върху пилота въздействат линейни и ъглови ускорения по трите оси на самолета. Илюзиите за пространствено положение в полет се дължат най-
често именно на противоречивата информация, постъпваща за преработка в нервната система на човека.

В доклад за проведени разследвания за катастрофи със самолети от ВВС на САЩ за периода 1972 - 2000г е отчетено, че те намаляват като абсолютен брой, но се запазва нивото им по причина пространствена дезориентация в полет. Само за периода 1993 - 2000г, по причини възникване на илюзии в полет, загиват 19 пилоти на изтребители на ВВС на САЩ.

Този тип катастрофи са сред най- смъртоносните в историята на авиацията и имат особена обществена значимост, тъй като е много трудно да се обясни на близките на жертвите защо технически изправен летателен апарат, управляван от квалифициран екипаж се е разбил в земната (морската) повърхност.

Освен концентриране на вниманието върху атаката на целта, комисията счита, че не малък принос за загуба на пространствената ориентация имат особеностите, с които се характеризират полетите над море, особено нощем, а именно:

-воденето на визуална ориентировка при невидимост на бреговата линия е практически невъзможно.

-техниката на пилотиране се усложнява при частична или пълна липса на естествения хоризонт и на практика се пилотира по прибори. Съществува вероятност от илюзии и опасност от загуба на пространствена ориентировка.

-при полет на малка и пределно малка височина с голяма скорост, при липса на естествен хоризонт и вълнение се затруднява визуалното определяне и поддържане на заповяданата височина, а корабите попаднали в полезрението на екипажа се възприемат като летящи обекти, които бързо се приближават.

-по-трудно се изпълняват пилотажните фигури особено тези в наклонена плоскост поради липсата на линейни ориентири и необходимостта да се пилотира по прибори.

-при новолуние липсва естествен хоризонт между небето и морето, видимостта извън кабината е нулева (на практика пилотът наблюдава единствено светещото петно от мишената) и полетът на практика се извършва само по прибори.

По втората версия комисията формира хипотезата си поради три основни аргумента.  Внезапно прекъсва връзката с екипажа и отметката изчезва от екраните на радиотехническите средства.

Характерна грешка при атака е продължаване на траекторията след пускането на АУР за да бъде контролирано поразяването на целта, което би могло да доведе до опасно приближаване със зоната на разлитане на осколките. 

На видеоклипа, предоставен от производителя на мишената, след момента на поразяване на целта, на водната повърхност се наблюдават два светли отблясъка, преди срещата на изтребителя с водата. 

Що се отнася до това, че изтребителят би могъл да бъде разрушен във въздуха, в такъв случай останките от самолета биха били разпръснати на значително по-голяма площ и голяма част от тях биха останали на повърхността, което би улеснило откриването им. Освен това голяма е вероятността да възникне пожар на борда, който да бъде лесно забелязан при аварийно-спасителните и издирвателни действия.

В нашия случай останките са открити групирани в радиус от около сто метра, на 70 метра дълбочина, под водната повърхност и то повече от седмица след катастрофата. Компактният вид на останките и факта, че при аварийно-спасителните и издирвателни действия са се наблюдавали петна от керосин на повърхността на водата, което показва, че същия не се е запалил, дава основание да се направи извода, че самолетът се е разрушил вследствие на среща с голяма скорост с водната повърхност и тези разрушения са станали под водата.

Всички тези факти дават основание на комисията да отхвърли тази версия като малко вероятна.

По третата работна версия, комисията констатира, че че самолетът, двигателите, оборудването и въоръжението имат запас от ресурс и са им извършени всички предвидени от регламентиращите експлоатацията документи, проверки и технически мероприятия.

При прослушване на радиоразговорите се констатира, че пилотът на самолета не е докладвал за проблеми с авиационната техника по време на целия полет. Комисията констатира, че предпазните контри на катапултната седалка са снети преди излитането и са в пълен комплект. Това гарантира, че няма механична преграда за задействане на системата за аварийно напускане на самолета в полет. 

Комисията е констатирала още, че при сблъсъка на самолета с водата, турбокомпресора се е въртял с високи обороти, което от своя страна предполага, че двигателите са работили на повишени режими. Тези констатации дават основание да се отхвърли тази версия като малко вероятна.

Отделът за разследване на авиационни произшествия е оформил в доклада си три основни версии за причините, довели до авиоинцидента, като посочва една от тях за най-вероятна, съобщиха от МО.

Иначе е приключило разследването на Служба „Военна полиция“ по авиоинцидента със самолет МиГ-29 на 9 юни 2021 г. по време на тактически учения на формированията за ПВО от Българската армия и авиационни формирования от ВВС - „Шабла 2021“.

Разследването на Служба „Военна полиция“ в интерес на авиационната безопасност приключи. Министърът на отбраната има готовност да предостави изготвения доклад от Военна полиция на прокуратурата, която продължава разследването по реда на Наказателно-процесуалния кодекс.

До 3 - 4 седмици предстои да бъде снет и записът от т.нар. черна кутия в специализирана лаборатория на производителя в Руската федерация.

Началникът на отбраната е заповядал да се оцени степента на приложимост на регламентиращите документи, касаещи летателната дейност във ВВС при съществуващите ограничения на летателен ресурс. Бяха изпълнени необходимите мерки за недопускане на аварийни ситуации и се възстановява плановата летателна дейност на изтребителната авиация.

Изготвеният доклад за развитието на ситуацията при катастрофата на самолет МиГ-29 на Отдела за разследване на авиационни произшествия в Служба „Военна полиция“ е публикуван ТУК.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.