До десет пъти по-евтино може да струва на гражданите на София да слязат от автомобилите си и да се качат на трамвай или тролей. В столицата возенето с обществения транспорт на година е по-изгодно дори от Пазарджик, а общинските превозни средства са едни от най-модерните в Европа, показа справка на „Монитор“.

Да си собственик на автомобил, дори и евтин, всъщност си е едно скъпо удоволствие в България. Но картата в столицата за 12 месеца струва само по лев ден или 365 лева. Колкото по-малък е градът, толкова по-скъпо става придвижването в него.

Транспортът за година в Пловдив струва 516 лева, а в града на правите улици Стара Загора е 600 лева. В Бургас сумата скача на 720 лева, докато на Дунава, в Русе, картата стига 866 лева. Само в Пазарджик цената е близка до тази в София, там се возят за 372 лева за 12 месеца.

Колко струва удоволствието да притежаваш свой автомобил?

Сумата е приблизителна с уговорката, че все пак шофьорите карат различен клас и марка возило, с различна година на производство и съответно амортизираност, изминават различни километри и др. Едни ползват МПС в столицата, където трафикът е ужасяващ, а други в провинцията. Има съботно-неделни шофьори, както и такива, които не слизат от превозното си средство. От съществено значение е също дали колата е току-що купена, тогава разходите са многократно по-високи, или пък се ползва отдавна. На практика трудно можем да поставим всички под общ знаменател, но истината е, че дори да стои само пред блока, колата пак гълта пари. Да не забравяме също, че с всяка измината година превозното средство се обезценява с едно 10-20%. Тоест ако сте го купили за 7000 лв. миналата година, тази ще е с поне 700 лв. по-евтино.

В България масово се карат по-стари коли, затова като база за нашите изчисления ще вземем един 10-годишен автомобил. За да сте напълно изряден и без притеснение да изкарате колата на улицата, на първо място трябва да платите „Гражданска отговорност“. Различните брокери предлагат различни цени, но горе-долу сумата за този вид полица е приблизително към 300 лв., но това зависи от възраст на водача и други фактори. Относно другата и незадължителна полица „Автокаско” има шофьори, които я избягват точно защото смятат, че старичката им кола не заслужава този разход. Други обаче не пропускат да сключат и такава застраховка, защото особено в голям град като София рискът да ти ожулят бронята или, не дай боже, да претърпиш по-голяма щета при катастрофа не е малък. Този вид застраховка е към 400 лв. Друг задължителен разход за повечето водачи е купуването на винетка. Цената на вече електронния годишен стикер за леки автомобили е 97 лева за правото да ползваме републиканската пътна мрежа.

Отделно шофьорите плащат в общините по местоживеене и пътен данък. През 2018 г. бяха направени промени и се очакваше тази година местният данък да бъде по-висок, особено в столицата. Но тъй като е година на избори, вероятно поскъпването му ще настъпи следващата година за първи път. За столицата данъкът на автомобил под 100 коня е между 60 и 80 лева, с 20 лева повече от регионалните центрове.

Сметката по поддръжката на автомобила излиза 1250 лева, и то взимайки под внимание минималните, а не максималните суми за услугите и консумативите (виж таблицата). На месец това прави средно по около 105 лв. По-нагоре отбелязахме ориентировъчните разходи, които се правят за гориво и „Автокаско“, а те са най-големи. Те са включени в нашата сметка. Не са сложени още разходите за автомивка за купуването например на чистачки, за препоръчителните профилактични прегледи преди началото на зимата и преди потеглянето на дълъг път за морето или пък например за ваканция в Гърция. Разбира се, най-много човек се харчи, ако изникне някакъв ремонт, което е ежедневие при остарелия автопарк у нас. Сметката скача с поне още толкова, ако сега сте си купили кола и отивате да я регистрирате в КАТ. Това също е съпроводено с харчене на средства, защото освен табели се заплаща още екотакса, сменят се консумативи, поставя се аларма и какво ли още не.

Притежаването на автомобил наистина е скъпо удоволствие в най-бедната страна от Европейския съюз. В днешно време обаче да имаш превозно средство е не глезотия, а необходимост. Заради това хората са готови да се лишат от много други неща в ежедневието си, но не и от колата.


Поддръжка на автомобил

  1. Смяна на масла и филтри между 50 и 100 лв. за среден клас кола (веднъж годишно при пробег от 10 000 км).
  2. Гориво минимум 2000 лв. при пробег 10 000 км, ако колата е на бензин.
  3. Годишен технически преглед 40-50 лв.
  4. Комплект зимни гуми около 500 лв. за по-евтините модели. При срок за ползване от 5 г. и цена от 500 лв. излиза, че гумите ни струват годишно по 100 лв.
  5. Акумулатор 100 лева. Той се сменя пак на около 3-4 г. (средно по 25 лв. на година).
  6. Други Поне веднъж годишно смяна на някои от изброените неща: свещи, крушки, антифриз, спирачна течност – около 100 лв. с труда.
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

В Сливенско пропищяха от пуснат на воля добитък

Пет села на територията на Сливенска област са пропищели от поразиите, дело на пуснати на свобода стада с едър рогат добитък, на тежко е положение в котелското Медвен, призна областния управител Чавдар Божурски.

Вузове обучават оператори на 3D принтери (ТЕМАТА)

Специалности, които да подготвят кадри, които да могат да работят с 3D принтери и други новите технологии, ще стартират следващата учебна година. Бъдещите възпитаници на Химикотехнологичния и металургичен университет ще учат за начина, по който да създават смеси за продукти с определени свойства, обясни ректорът на вуза проф. Сеня Терзиева.

Прокуратурата влезе в Комисията по хазарта (ОБЗОР)

Спецпрокуратурата влезе в сряда в Държавната комисия по хазарта, която се намира в Центъра по хигиена на столичния бул. „Акад. Иван Гешов“. Преди обяд пред сградата спряха 5-6 патрула на Охранителна полиция и два буса на Спецпрокуратурата.