Социалните медии имат все по-голяма роля в живота на много хора по целия свят. Facebook, Twitter, WhatsApp или Instagram имат над 3 милиарда активни потребители, като те постоянно се увеличават. За съжаление, масовото използване на социалните медии предоставя не само големи възможности за комуникация и забавление, но и помага на нечестни хора да се свързват с потребители и да извършват измами. 

Една от тях е да измъкват от тях пари или лични данни (например имейли, пароли, дата на раждане), които след това да могат да използват чрез т.нар. фишинг отново за кражба и финансова изгода. Именно киберпрестъпността е най-големият източник на безпокойство за 81% от интернет потребителите, показва проучване на Центъра за международно управление на иновациите.

Наскоро Consumer International (CI) – организация, която обединява над 200 потребителски организации от цял свят, представи проучване, свързано потребителския опит от измами в социалните медии, както и потенциалните рискове и решенията на тези проблеми. В проучването са обхванати  Великобритания, САЩ, Нигерия, Испания, Индия, Чили, Аржентина, Египет и Саудитска Арабия, където има над 646.1 милиона потребители в социалните мрежи.

Най-популярните измами в социалните мрежи

В доклада са обобщени и кои са най-популярните измами в социалните мрежи, като те са групирани в три категории. 

Най-често в социалните мрежи се залага на имитацията и претенцията за авторитет – в този случай измамниците се представят като служители в различни държавни, обществени или бизнес структури, преструват се на приятели или дори далечни роднини, като целта е да спечелят доверието на потребителите, за да им изпратят пари или да кликнат върху линк, чрез който заразяват компютъра си.

Друга група са измамите, свързани с електронна търговия. Потребителите плащат за стоки, които след това никога не получават. Или ги получават, но те са фалшиви (например дрехи, козметика, подаръчни ваучери) или с ниско качество.

Има и измами, свързани с инвестиции, при които винаги се появява възможност, която е „твърде добра, за да бъде истина“. И обикновено след това клиентите оставят без пари и без инвестиции.

Жертва може да стане всеки, отбелязват от Consumer International. Но все пак измамниците е вероятно да се насочат към определени демографски групи, ако мислят така ще увеличат шансовете си за успех. Експерти от Trading Standards във Великобритания са установили, че младите мъже най-често могат да попаднат в капан по повод ползване/купуване на стереоиди, докато жените в средна възраст – да бъдат въвлечени в измами, свързани с хапчета за отслабване. От Public Interest Advocacy Centre в Канада смятат, че по-младите хора по-често биват „облъчвани“ с измами, свързани с криптовалута. Проучване на Шведската агенция за потребителите е установило, че потребители с по-ниски доходи, с увреждания или с по-ниско ниво на образование или познания по чужди езици са по-вероятна жертва на т.нар. абонаментни капани.

В доклада на CI се акцентира върху факта, че е важно да се докладват измамите в социалните медии, както и да се повиши информираността на потребителите, като за това може да помогне и бизнес секторът.  В документа се предлага и социалните платформи да бъдат по-активни, като използват инструменти за откриването на измамни обяви. Експертите са представили и един от най-популярните варианти за лесна проверка на сайтове -  scamAdviser.com, разработен от Ecommerce Foundation. Това е безплатен инструмент, при което се отчитат елементи като  IP адрес, ревюта за сайта, сигурността и спам репутацията на електронния търговец.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Знаменитости, които са банкрутирали

Репликата „богатите също плачат“ с продължението „когато загубят всичките си пари“ може и да не ви успокоява в дните, които ще останете или вече сте останали без работа. Но поне ще разберете интересни факти за знаменитостите, претърпели финансови несгоди, въпреки таланта или успеха си на сцената. Списъкът на звездите не е изчерпателен и не включва български герои, но поне може да ви покаже какво може да не правите с парите си, за да не обеднеете.

Как да оцелеем финансово по време на корона кризата

Дълго чаканата криза от икономистите настъпва, но я причини зараза, която вече седмици ни държи затворени. Затворените хотели, ресторанти, заводи … водят до загуба на доходи. Без съмнение много хора ще загубят работата си. Какво е важно да направите през следващите дни, за да запазите парите си?

Как бързо и лесно онлайн да попълним данъчната си декларация

По света и у нас животът е основно насочил усилията си да се справи с презизвикателството от разпространението на коронавируса.Но за да може държавата да помогне на нуждаещите се в този момент граждани и бизнес всеки един от нас трябва да отчети и плати данъците си.