Фалитът на най-големия и най-стария туроператор в света разтресе туризма в света и естествено удари и нас. В следващите месеци и дори години ехото на банкрута ще се носи навсякъде.

Изпращането в историята на „Томас Кук“ ще стимулира процеси, които образно казано ще окачат на куката масовия туризъм, познат в днешния му вид с пакетни почивки в огромни хотели. Продукт добре познат ни и от времето на соца, с робуването основно на бройката, а не на качеството. С промените у нас добавихме само ол инклузива, за да не се чака да дойде сервитьорката да ни донесе супата или таратора в столовата на почивната станция. Сами си ги взимаме, като се наредим на опашката. Добавихме, разбира се, и огромни хотели и почти пълно бетониране на морския бряг. Зеленият някога Слънчев бряг от години вече е просто град на брега на морето, който оживява само през топлите месеци на годината. На всичкото отгоре се превърна и в място за алкохолен туризъм.

Системата, наложена от големите туроператори, подобни на изгърмелия, не само стимулираха несъразмерно увеличаване на броя на леглата, но и притъпиха бизнес рефлексите на хотелиерите. Те на практика станаха само посрещачи и не се интересуваха дали изпращачът, в случая туроператорът, е платежоспособен. Случайно или не, фалитът на „Томас Кук“ удари хотелиерите в най-неподходящия момент - в края на сезона, когато трябваше да започнат да получават парите за нощувките от най-силните месеци през лятото. Сега им остава да тръгнат да се съдят и както винаги се получава ще им се наложи да пият по една студена вода. Сигурно оцелелите от тях за следващото лято доста ще се замислят дали да продължават да работят през туроператор.

Според теорията на туризма обаче не е препоръчително хотелиер да работи без посредник, най-вече от типа на фалиралия британски гигант. Защото голямото име било гаранция. Оказа се обратното. Отделно за проблемите на „Томас Кук“ се знаеше от години, но албионците успяха са прилъжат хотелиерите с плана за спасяването си, уж финансиран от китайците. Последните обаче накрая се отказаха от наливането на вода в пясъка.

Защо в пясъка ли? Залезът на туроператорите започна с разрастването на интернет и най-вече на социалните мрежи. Сега всеки вече може директно на сайта на хотела или специализиран портал да си направи резервация. И с полет на някой от евтините авиопревозвачи да стигне до мечтаното място за ваканция. В това в известна степен бе и късметът на някои хотелиери, приемали повече гости с такива резервации, а не през туроператор, който в края на сезона затваря кепенците и не си плаща за изпратените туристи.

Не бива да забравяме и друго - през мрежата може да си направим резервация не само за голям хотел, а и за къща за гости например, и това увеличава шансовете на малкия семеен бизнес. В богатите страни именно той е в основата на просперитета на хората.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Защо не знаем къде са парите от втората пенсия?

Вторият стълб, допълнителното задължително пенсионно осигуряване е създаден да осигурява втора пенсия в допълнение на пенсията от ДОО. Всеки работещ може да се осигурява само в един универсален фонд и в един професионален.

Неволята и водната криза

Поредните тревожни новини от Перник за липсата на питейна вода с дни, съобщени от кмета на града, повдигат не по-малко тревожният въпрос за бездействие на институциите. Пред угроза за режим на водата е и областен център като Варна.