С около левче се очаква да се вдигне цената на билета от София до Бургас или Варна при влизането в сила от 16 август на тол системата. Това сочи един от вариантите на тарифата, който е бил представен от ръководството на МРРБ на първата от серия предвидени срещи с представители на превозвачите.

Изчисленията са според средно заети в автобуса 20 места, уточняват от ведомството. Билетът за Бургас би поскъпнал с 0,89 лв., а до Варна - 1,06 лв. От общо 23 описани дестинации разходите на пътник се увеличават заради тол таксата от 0,08 лв. за пътуване между София и Перник със средно 10 души в салона и до 1,34 между Пловдив и Бургас, със заети към 15 места.

Тол таксите за автобусите са еднакви и за аутобаните и останалите държавни пътища, като варират от 0,049 лв на километър за най-екологичните с клас на двигателя Euro 6 до 0,098 лв./км за най-старите с Euro 1 и 2. При камионите над 12 тона с 2-3 и повече оси предлаганите цени варират от 0,209 лв./км до 0,849 лв./км. За товарните превозни средства от 3,5 до 12 т тарифата е от 0,78 лв./км за най-екологичните камиони до 0,156 лв/км за най-старите.

Хранителните стоки ще поскъпнат средно с 2% след въвеждането на толтаксите от средата на август, сочат още сметките на МРРБ. Най-ниско е увеличението при цените на месото - с 0,22%, а


най-високо при безалкохолните и минералната вода . 3,89%.


„Някои от второкласните и третокласните пътища, които са в добро състояние, ще бъдат включени в тол системата“, уточни регионалният министър Петя Аврамова. По думите й цените на тол таксите, които са заложени в предложението на консултанта Световната банка за автомобилите от 3,5 до 12 т, са най-ниските в Европа. За тези над 12 т са средни за Европа, а тези за автобуси - ниски.

Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи каза за „Монитор“ смята за


сбъркана философията на пресмятане на тарифите.


„В Германия по аутобан се плащат по 24,6 ст./км, в Белгия - по 33 ст., Чехия - 32 ст., в Словакия - 36,9 ст./км, а България 47 или 42 ст. Освен това защо тировете у нас от същия клас да трябва да плащат много повече от автобусите“, поясни браншовикът. „Тол таксата е справедливата система, но защо в нея се вкарват и пътищата от втори и трети клас, след като по тях няма транзитен трафик“, добави Арабаджиев.

„Около 11 пъти ще скочат разходите за пътни такси на автобусните фирми обслужващи маршрута от София до Видин, в сравнение с винетката, която сега се плаща“, каза по повод на срещата на бранша в МРРБ Петър Захариев, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи. Според него въпросните разходи ще се отразят на цената на билета.

„Не цялата републиканска пътна мрежи влиза в обхвата на тол системата -


около 50% ще бъде със заплащане


по преминаване по нея“, уточни регионалният министър Аврамова.

„Разглеждаме вариант, при който 10 700 км от републиканската пътна мрежа да бъде в обхвата. Няма да се превърнем в убийците на транспортния бранш. Затова проявяваме разбиране към тях, но това, което сме започнали като политика, ще успеем да го довършим“, заяви зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Той допълни, че според доклада на консултанта по проекта - Световната банка се очакват максималните приходи от тол таксите за година да достигнат 1,160 млрд. лв.

„Около 1 млрд. лв. са необходими, за да може АПИ да изпълнява своите задължения и да се движим по-добра пътна мрежа“, припомни Петя Аврамова.

Шефът на тол системата проф. Олег Асенов поясни, че доставчиците на услугата за системата (посредниците) ще получават от 2% до 7% от приходите.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Ryanair блокира стачката на пилотите си в Ирландия

Върховният съд в Дъблин се произнесе като блокира стачката на пилотите на Ryanair, базирани в Ирландия. Служителите на авиокомпанията планираха да стачкуват в четвъртък и петък, но плановете им няма да се осъществят, предават световните агенции.

Тол системата може да стартира на 1 февруари

Въпреки че това е един оптимистичен срок, тол системата в България би могла да започне да работи на 1 февруари. Възможно е това да се случи дори още по-рано, но може и по-късно. Това каза директорът на Националното тол управление Олег Асенов в сутрешния блок на bTV.

От септември онлайн купуваме билети за влака

От септември ще заработи новата система за онлайн резервация и закупуване на билети за влак. Поетапно ще се внедряват и други нови функции, насочени към удобството на пътниците. Всички нови функции ще заработят едновременно във всички каси. До края на годината броят на касите, работещи с новата система, ще се увеличи с около 30 и ще надхвърли 100.