Тираджии карат карантина на квартира (ТЕМАТА)

Тираджии карат карантина на квартира (ТЕМАТА)

Браншът иска отпадане престоя у дома за две седмици

Завръщащите се шофьори от курсове в чужбина биват настанявани в наети от работодателите им квартири в граничните области. В Русе брокери отдават изгодно жилища на тираджии, които прекарват карантината под зоркия поглед на властите.

Шефовете ги обгрижват редовно с храна и напитки преди да ги приберат у дома, но по-често шофьорите предпочитат да се отправят за нов рейс към чужбина, научи „Монитор“.
„Водачите предпочитат да се приберат у дома след курса си, но имаме случаи в бранша за настанени в квартири, защото така пазят не само близките си, но и обществото“, коментира директорът на Камарата на автомобилните превозвачи Димитър Димитров. Със странни случаи са се сблъскали шофьорите, които са се прибрали в родните си места. Тираджия от Ботевград се върнал от курс до европейска държава и доброволно се карантинирал, а властите му залепили бележка на вратата, че е в принудителна мярка за контрол на заразните заболявания. В допълнение съпругата на шофьора била пратена от работодателя си в неплатен отпуск. „Така плашат съседите на служителите ни, а и ги настройват против тях. Излишно се всява паника“, коментира Димитров.

Транспортните фирми са отправили искане

към ресорния министър Росен Желязков задължителната карантина за международните шофьори да отпадне след като паднат и епидемиологичните мерки, обявиха от бранша пред „Монитор“. Те очакват развитие по темата след срещата днес между държавниците от региона за въвеждане на реципрочни мерки при пътуването, каквато е препоръката на Европейската комисия до издаването на някакви общи европейски мерки. „Желанието ми е от 1 юли да няма карантина между страните, но винаги уговорката е при ниски нива или липса на нови случаи на болни хора и на починали”, заяви по темата министър Росен Желязков през уикенда.
На шофьори са заведени досъдебни производства за неспазване на карантината, но не заради непознаване на правилата. Браншът е подсигурил служителите си по различни начини да се приберат след преминаване на българската граница - със служебни автомобили до дома си или даже при възможност с камионите. Собственикът на транспортна фирма и председател на Камарата на автобусните превозвачи Васил Пиронков коментира, че

има случаи на отказали шофьори да пътуват в чужбина заради пандемията

Други, които се прибират у нас, предпочитат да останат първо няколко дни в кабината на камиона си и едва тогава да се завърнат по домовете си. „Служителите ни са свикнали, защото в чужбина нямат условия за нощувки по хотели, по пътя имат определи места за спиране и зареждане на гориво, а и други ограничения“, описа Пиронков ежедневието на шофьорите.
И ако в чужбина и у нас има работа за транспортните фирми на стоки, то мерките доведоха до нула пътуванията в страната и навън. Превозвачите се оплакват, че от 13 май, когато падна извънредното положение, работят вече на пълен капацитет и изпълняват всички вътрешни линии за превоз на пътници. Пиронков твърди, че автобусите му измиват по 250 км средно, но с едва 18 пътници. „С приходите избиваме една трета от горивото, но не и дължимите заплати и пътните такси. На ден загубата е по 180 лева на автобус“, твърди транспортният шеф. Според него в бранша няма да има интерес към социалната мярка за заетост на хората, ангажирани в обществения превоз на пътници в автобусния транспорт. Мярката ще действа първоначално 6 месеца и предвижда да е в размер на 40% от минималната работна заплата с включени осигуровки, което е около 290 лева на човек. Тя е за около 27 000 заети души по разчети на правителството. „При тези големи загуби 290 лева на човек на месец не може да ни помогне, необходима е друга мярка в помощ на бранша“, твърди Пиронков.

ЗА 14 ДНИ

Стюардеси и пилоти остават на земята, ако напуснат летището

Под карантина попада и персоналът на самолетите, ако след полет решат да напуснат територията на летището. Коронавирусът приземи над 90% от регистрираните у нас авиокомпании според експерти, което остави пилоти и стюардеси без работа или в отпуск.
Ако миналата година по това време държавното предприятие РВД е обслужвало прелитащ трафик от по 2000 самолета, то сега едва 200-250 от тях минават през въздушното пространство на страната ни. Освен традиционните авиопревозвачи и чартърните компании спряха полетите. Всички авиокомпании очакват като спасителен пояс откриването на летния туристически сезон и помощта от 35 евро на седалка за чартърните полети, за да се съвземат след кризата от коронавируса. Но това зависи от Министерството на туризма, което трябва да разработи и предложи наредбата, която да определи методиката как туроператори ще разпределят сумата между авиопревозвачите и хотелите.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.