Тестват медийната грамотност на гимназистите

Тестват медийната грамотност на гимназистите

Тестово проучване на първата методология за измерване на медийната грамотност на българските гимназисти ще започне този месец. Предвижда се всяко училище, което се включи, да участва с три паралелки от 10 клас, това става ясно от сайта на столичния образователен инспекторат.

Методология за измерване на умения по медийна грамотност на гимназисти е разработена по модел на програмата за международното оценяване на учениците (PISA) и съобразена с рамката за дигитална компетентност на Европейската комисия. Те е предложена за апробиране от коалицията за медийна грамотност съвместно с Министерство на образованието и науката.
По време на проучването се предвижда във всяка от трите паралелки от дадено училище, което ще включи, да се тества по една от трите серии с въпроси, разработени по методологията. Всеки от трите въпросници е разделен на теми (4 или 5), а всяка тема е разгърната в поредица последователни тестови въпроси по ситуацията. Първата група включват темите 5 теми: „5G и Ковид-19“, „Тийнейджърите и извънредното положение“, „Организация на училищно мероприятие“, „Защитен профил“ и „Дигитална идентичност“. Вторият въпросник е с 4 теми: „Дезинформация по време на пандемията от Ковид-19“, „Благосъстоянието на децата“, „Групов проект“, и „Екранно време“. 5 са и темите в третата група: „Ракия-чудо“, „Извънредни изпити през новата учебна година“, „Първата световна война“, „Проблемите на животновъдството в България“ и „Нов смартфон“.
В тях са описани реални житейски ситуации или казуси, в които биха могли да бъдат приложени една или повече дигитално-медийни компетентности. Част от тестовите въпроси са затворени и учениците избират между вярно/грешно, имат възможност за избор на верен отговор, или ранкиране според даден критерии – например степен на достоверност на информационните източници), други са свободни, чрез които учениците сами формулират отговорите си.
PISA предлага четири роли на оценяваните лица – като изследователи, репортери, медиатори /членове на екип или като дебатьори. Критериите за оценка на методиката за измерване на медийната грамотност представляват конкретни очаквания за последователността и ефективността на мисленето на оценяваните лица в ситуации, в които те трябва да демонстрират дигитално-медийните си компетентности. Те са производни на взаимовръзката между определени когнитивни процеси – оценка на информация, формулиране на аргументи и интерпретация на сложни ситуации и проблеми, идентифициране и анализ на множество перспективи, разбиране на различия в комуникацията и оценка на действия и последствия, и компетентностите от Европейската рамка за дигитална грамотност (DigComp), посочват на сайта си от Коалицията за медийна грамотност.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.