Телешопът аут от детските предавания (ТЕМАТА)

Телешопът аут от детските предавания (ТЕМАТА)

СЕМ започва да следи и платформите за видеосподеляне

Най-късно на 19 септември тази година всякакъв вид телевизионен пазар и телешоп ще излезе завинаги от детските предавания. Това предвижда Европейската директива за аудиовизуални медийни услуги, която до тази дата трябва да бъде въведена и в българското законодателство.

Според нея „се въвежда забрана за излъчване на спотове за телевизионно пазаруване по време на детски предавания“. Цялостната насоченост на разпоредбата е към защита на най-малките като дори препоръчва ефективно да се намали излагането на деца на аудиовизуални търговски съобщения за храни и напитки, съдържащи хранителни съставки и вещества с хранителен или физиологичен ефект, по-специално мазнини, трансмастни киселини, сол или натрий и захари, чийто прекомерен прием в рамките на цялостния хранителен режим не е препоръчителен. Това обаче няма да намери място в закона, а в т.нар. кодекси за поведение, които медиите спазват и ще се разчита на саморегулация. Целта е подобни реклами на сладкиши и вредни храни да не изтъкват техни положителни качества.

В момента две работни групи към Министерство на културата работят по измененията на Закона за радио и телевизия и от тях зависи дали ще въведат и у нас

препоръчаната от европейската директива забрана за спонсорирането

на детските предавания. До момента имахме право единствено да решаваме дали да забраним показването на логото на спонсора. Подобно е положението и с позиционирането на продукти, което е забранено в програмите за най-малките. За пръв път е разписана и забрана за публично подстрекаване към извършване на терористично престъпление

И докато рестрикциите за рекламиране в детски предавания бавно се затягат, като цяло Европа отпуска юздите на регулацията на рекламния пазар и я прави доста по-гъвкава. Вместо до сега заложените 12 минути максимум на час, в новия вариант подобно ограничение на час няма да съществува, а ще има единствено процент реклами в часовия пояс от 06:00 до 00:00, който остава 20%, а между 00:00 и 06:00 отпада ограничението за продължителността на рекламата. Как ще бъде разпределяна през останалото време от 19 септември ще е единствено по преценка на самата медия.

Под ударите на тези нови мерки вече ще попада и цяла нова категория генератори на аудиовизуално съдържание, а именно платформите за видеосподеляне, каквато е Vbox у нас. От есента те ще трябва да се съобразяват с всички разпоредби на директивата, които бъдат въведени с новия Закон за радио и телевизия. За техния контрол пък ще следи Съветът за електронни медии, който до момента, ако не напълно, то в много минимална степен се грижеше за онлайн средата. За да може обаче СЕМ да регулира тези безгранични платформи за видеосподеляне, е заявил пред работните групи, че има обективна нужда от по-голям както човешки, така и финансов ресурс. Към момента обаче не е заявил с точно какъв процент трябва да се увеличи моментният му ресурс, за да може адекватно да се грижи и за онлайн средата. Именно тя ще бъде регулирана по-скоро с

изискванията към медийните услуги по заявка

чиито най-популярни представители са стрийминг платформите. Ако са позиционирани в страни членки на Съюза, те ще трябва да се съобразят с квотата европейско съдържание, което се намира в тях – а то трябва да е не по-малко от 30% и да бъде на видимо и достъпно място. Освен това трябва да инвестират в създаването на европейски предавания, в това число сериали и художествени филми. Изключение може да бъде направено само за доставчици с нисък оборот или малобройна аудитория, две понятия, които предстои Европейската комисия да разясни допълнително. Пример за подобна практика е стрийминг платформата на HBO, която отдавна въведе секции с местно кино във всяка европейска страна, в която има представителство, в това число и за българската си аудитория. Така в HBO GO вече има 22 ленти родно производство, които могат да бъдат гледани навсякъде на континента, а последното заглавие – многократно награждаваният филм „Ирина“, е най-новото попълнение, което направиха на Националния празник 3 март. Гигантът инвестира и в правенето на филми и сериали, като два от най-големите му хитове - „Чернобил“ и „Младият папа“, заедно с продължението „Новият папа“, са съвместна продукция с европейско участие. Напълно техни поредици бяха направени и в Полша, Румъния, Чехия, Хърватия.

Не на последно място всички – както частните, така и обществените медии, ще трябва да направят равнис по БНТ, които са единствените със специализирано предаване и внимание към хората с увреждания. От септември държавата трябва да гарантира, че информацията за извънредни ситуации, включително публичните съобщения и съобщенията при природни бедствия, която се оповестява на обществеността чрез аудиовизуални медийни услуги, се предоставя по достъпен за хората с увреждания начин.

Още по темата четете в хартиеното издание на "Монитор"!

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.