Тапа на тапите

Тапа на тапите

„София е едно голямо задръстване, около което са построили блокове, където хората да спят”, мълви градският фолклор. Вече дори няма и час пик, почти целият град е „тапа“. С падането на първите капки есенен дъжд движението стана още по-бавно, а шофьорите - още по-изнервени. Какво ще стане при падането на първия сняг, въобще не ми се мисли. С една дума - да си шофьор в София вече е граничещо с мазохизъм.

На този мрачен фон общината е решила да направи карта на тапите в столицата. А после евентуално ги бори с такса „задръстване“. За въпросната такса се говори от години. А целта е да се регулира влизането на коли в тежко натоварени участъци в града и да се намали замърсяването на въздуха. Но както е казал класикът Николай Хайтов в разказа „Мъжки времена“: „Едно е да ти се иска, друго е да можеш, а трето и четвърто - да го направиш“.

Дано все пак мерките за борба с дивия столичен трафик най-накрая да проработят. Досега какво ли не беше пробвано - умни светофари, зелена вълна, бус ленти. Те обаче така и не решиха проблема с огромните тапи по основните артерии на града. А резултатът е, че от Орлов мост до НДК в чакането по светофарите сръчна жена шофьорка би могла да се гримира като холивудска звезда в колата.

Лошото е, че в условията на пандемия не помага много и метрото, което може да разреди значително наземния трафик. Сега обаче влаковете му се движат полупразни в последната година заради страха от заразяване в пандемията.

Така или иначе, ножът с убийствения трафик в двумилионния град е опрял до кокала. И решението за центъра на столицата е или както в центъра на мегаполиса Париж - в определени дни да се движат коли с четни, а в останалите с нечетни, или да се въведе такса „задръстване“.

Дано помогнат малко и екостикерите за колите, въведени това лято. Защото те поне ще спрат от движение в центъра на столицата най-големите трошки.

Медалът със замърсяването на въздуха обаче си има и друга страна. Българинът масово залага на коли втора ръка. И противно на европейците, у нас купуваме на килограм дизели, които вече са анатемосани и изхвърлени от стара Европа. А точно те тровят въздуха в големите градове с вредни вещества от половината Менделеева таблица всеки божи ден.

В крайна сметка каквито и такси да се въведат, едва ли ще мръднем и на йота напред, ако държавата не започне да субсидира покупката на по-екологични коли. Отдавна го правят дори в съседна Румъния, а ние пак кретаме на опашката с най-стария автопарк на Стария континент.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.