Таня Михайлова: Отличниците на матурите са повече, ще  има конкуренция за приема в университет

Таня Михайлова: Отличниците на матурите са повече, ще има конкуренция за приема в университет

Създаването на текст все още затруднява зрелостниците

Справили са се добре с правописа, но пунктуацията и членуването още са предизвикателство, казва в интервю за "Монитор" зам.-министърът на образованието и науката

- Г-жо Михайлова, тази година резултатите от матурите са по-добри от предходната. На какво се дължи това, повлия ли дистанционното обучение?

- По 9 предмета успехът се повиши. На изпита по английски, немски, френски език учениците са постигнали около 2/3 от максималния брой точки. По други 9 зрелостниците са средно с над 65 точки. Само по биология и география, които са следващите най-желани, имат средно малко под 50 точки. Учениците показаха, че когато се подготвят, имат и добри резултати. Не бих казала, че последните два месеца оказват голямо влияние, тъй като изпитите в крайна сметка измерват всичко научено през годините, но при някои ученици може да са били важни тези месеци и да са отделили повече време за подготовка, самите изпити също бяха малко изтеглени като време. Тази година имаме и много малък брой анулирани работи. Надявам се да дойде времето, в което няма да е нужна техника, за да се предотврати преписването по време на изпит, а всички ученици ще знаят, че трябва да разчитат само на собствените си знания.

- Един от изпитите с по-добри резултати е по български език и литература. Какво е затруднило повече зрелостниците тази година и при кой тип задачи са работили по-добре спрямо предходни години?

- Увеличението спрямо предходната година от 2,5 точки също показва, че учениците са имали по-добра подготовка. Това е най-масовият изпит, на който са се явили над 45 хиляди зрелостници. По български език и литература с най-голям успех са решени задачите, свързани с правопис. Членуването и пунктуацията в сложно и просто изречение все още са предизвикателство за някои ученици. Те обаче не се затрудняват при разпознаването на образи в художествено произведение, могат да определят фразеологизми или принадлежност на текст към дадена сфера на общуването. Създаването на текст обаче, все още затруднява част от зрелостниците. Положителното е, че при формулирането на теза по-висок процент от явилите на матура са постигнали максимален брой точки. Това означава, че учениците са се научили да се аргументират. Все още обаче не са достатъчно тези, които получават висок резултат, когато текстът трябва да се предаде сбито – да извлекат информация от него и да предадат най-важното. Увеличава се и броят на зрелостниците, които работят по последната задача и пишат есе или интерпретативно съчинение.

- Ще дадат ли по-високите оценки възможност за по-оспорван прием във вузовете?

- Държавните зрелостни изпити са достатъчен критерий за знанията на учениците и могат да бъдат вход за университет. Показателно е, че оценките от 5,50 нагоре са повече, затова класирането за университет ще бъде в сериозна конкуренция.

- Заговори се за смяна на скалата за оценяване, в каква насока ще бъде тя?

- Години наред скалата е една и съща и зрелостник, изкарал поне 23 точки, получава оценка „среден 3“. Скалата трябва да се промени, за да може тази оценка да бъде неоспорима. Занапред ще говорим не толкова за брой точки, а за процент постижимост от максималния резултат. Към момента правилното решение на всички задачи от изпитите носи 100 точки. Скалата ще остане непроменена и през следващата учебна година. Новият начин на оценяване може да влезе в сила от 2022/2023 г., когато ще завършат първите зрелостници, обучавани по Закона за предучилищно и училищно образование. Тогава скалата ще се определя спрямо новите учебни програми.

- През лятото ще се обсъжда начинът, по който ще протичат матурите на сегашните десетокласници. По какви варианти ще се работи?

- Колегите работят по съставянето на изпитните програми. Целта ни е въпросите в тях да не изискват механично отговаряне в резултат на наизустен материал, а да показват получени базови знания и компетентности.

- Ще има ли нов изпитен вариант за седми клас?

- И сега задачите на седмокласниците бяха ориентирани повече към практиката, да покажат умения за мислене, а не механично прилагане на формули. Те бяха такива, за да се проверяват едновременно техните знания и умения.

- Колко ученици не успяха да се явят на матура или национално външно оценяване, защото са били под карантина?

- На първия изпит 17 зрелостници бяха под карантина, а на втория – 14. На матурата по предмет по избор имаше още едно карантинирано дете по друга причина. Те могат да се явят на поправителната сесия в края на август и началото на септември. За външното оценяване имахме 17 деца под карантина за изпита по български език и литература и 20 по математика, но те бяха допуснати да се явят. Имаше само двама седмокласници, които са преценили, че не искат да положат изпит. Това обаче няма да им повлияе на участието в приема, защото пак ще имат състезателен бал.

- На какво трябва да обърнат внимание седмокласниците при подаването на документи за прием в гимназия?

- Кампанията започва на 3 юли. Подаването на документи ще бъде онлайн и може да се осъществи от дома или училище гнездо, посочено от регионалните управления на образованието. При подредбата на желанията си кандидат-гимназистите трябва да преценят резултата, който са получили, в брой точки, и да проверят балообразуването в избраната от тях специалност или профил. В зависимост от предметите от свидетелството за основно образование, които участват при сформирането на бала, може да се окаже, че за профил получават един състезателен бал, докато за специалности от професия друг. Причината за това е, че в единия случай може, например, да участват годишната оценка по български език и литература и история, а в другия – по математика и физика. Ако седмокласникът има разлика в тези оценки, ще има и различен бал за различните специалности. Затова е важно да се провери кои са балообразуващите предмети и след като станат ясни резултатите, учениците да могат да преценят колко имат по-добри резултати от тях. Ако седмокласникът има максимален бал, ще го приемат според първото му желание и не е необходимо да пише всички специалности и паралелки, заложени в приема. Ако балът е по средата, няма смисъл да се кандидатства в училища, за които предходните години летвата е била много висока. Трябва обаче да се посочат достатъчно желания, за да не се чака второ класиране. Ако седмокласникът остане некласиран на първия етап, той участва автоматично във второ класиране. Класираните ученици също могат да участват във второ класиране без да загубят мястото си – възможно е те да отидат по-нагоре в посочените от тях желания или да останат на същото. Ако на първо и второ класиране кандидат-гимназистът не е приет, на третото той трябва да подаде отново документи спрямо свободните места и да пренареди желанията си.

- Дистанционното обучение влиза в закона. Как ще се прилага то?

- Промяната би позволила до 20% от часовете в иновативните училища да се провеждат в онлайн среда. За повишаване на резултатите в обучението при ученици от V до XII клас в дневна, вечерна, комбинирана или задочна форма ще се съчетава синхронно обучение и обучение в електронна среда, но за не повече от 20% от задължителните или избираемите часове по един или няколко предмети. Как точно ще бъдат разпределени в учебния план, зависи от организацията на учебния процес. Иновацията трябва да се съобрази и със седмичното учебно разписание. Ако ученикът отсъства по здравословни или други уважителни причини, също може да присъства в класната стая онлайн. За учениците, които не успяха да се включат в обучението в електронна среда, през лятото ще се провеждат занимания на открито, в малки групи, за да могат да наваксат това.

- Какви нови предмети могат да се въведат във връзка с новите технологии?

- „Технологии и предприемачество” е предмет, с който залагаме основите на предприемачеството още от началните класове. Учениците от начален етап ще се учат да развиват умения как да реализират своите идеи. Ще разширим и обучението по „Компютърно моделиране”, който също се изучава в началния курс, за да го свържем с обучението по „Информатика” в по-горните класове. В иновативните училища има и нови дисциплини в т.нар. STEM направления - „Иновативни технологии в съвременните автомобили” и „Дигитални природни науки”. На училищно ниво по време на обучението по избираемите предмети също се работи в това направление.

- Наесен XI клас ще започне обучение по новия предмет „Гражданско образование“. Успяха ли всички учители да получат необходимата квалификация за това?

- До началото на Новата учебна година близо 1000 учители ще са преминали през обучение по гражданско образование, от които към 800 - по самите учебни програми за XI клас.

- Учебниците за следващата учебна година бяха оценявани онлайн. Приключи ли процедурата и ще бъдат ли навреме по книжарниците?

- Приключиха двата етапа от процедурите по оценяване на проектите на учебници за XI клас по учебните предмети от общообразователната подготовка. Издателствата вече отпечатват тиражите на одобрените учебници и учебни комплекти за следващата учебна година. Започнала е доставката до детските градини и училищата на познавателните книжки, учебниците и учебните комплекти, които се предоставят за безвъзмездно ползване от децата от подготвителните групи и от учениците от I до VII клас. Това, че преминахме към онлайн оценяване на учебниците е доказателство, че образователната система успява да се справи с редица дейности в електронна среда. Смятам, че в началото на учебната година всичко ще бъде наред и учебниците ще са на разположение на всички ученици.

Визитка:

Заместник-министър на образованието и науката с ресор предучилищно и училищно образование от май 2017 г.

Следвала е в Техническия университет в София, специалност „Автоматизирано оборудване на машиностроенето“ към катедра „Автоматизация на дискретното производство“

Има допълнителни квалификации по мениджмънт и маркетинг и по оптична и медицинска техника

Работила е в Националната професионална гимназия по прецизна техника и оптика „М. В. Ломоносов“, където последователно заема длъжностите учител, зам.-директор и директор

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.