Таня Михайлова: Не са необходими частни уроци, за да успееш на изпит

Таня Михайлова: Не са необходими частни уроци, за да успееш на изпит

Частните уроци не са необходими, за да успееш в един изпит. Необходимо е да внимаваш в часовете и да изпълняваш самостоятелните задачи методично. Това заяви зам.-образователният министър Таня Михайлова пред БНР.

Тя посочи, че голяма част от учениците, които вземат частни уроци, не го правят, за да попълват пропуски. Те се презастраховат, че ще решават задачите от изпитите си по ще ги решат по точно определен начин. Това обаче не води до трайно усвояване на знания.

„Учителите, които поемат осмокласните, отбелязват спад на резултати от националното външно оценяване. Това е доказателство, че не трябва да се учи само за момента, а да се формират знания.”, заяви Михайлова. Тя посочи, че задачите за упражнения, възложени от учителите, не трябва да се решават в школите или по време на частните уроци.

„Важна е самоподготовката. Ученикът трябва да може да реши задачите сам вкъщи, да види кои са трудностите за него, а след това да пита учителят”, каза зам.-министърът.

Липсата на достатъчно време за упражнения в клас пък е причината от МОН да предложат увеличение с половин час седмично на часовете по математика в 5-и и 6-и клас. Михайлова подчерта, че водеща остава учебната програма, а ключовата роля е на учителят, който я следва. Затова и с последната промяна учебниците трябва да следват плътно програмата, за да няма излишна информация и детайли, поради които може да се допуснат основни понятия или да няма време за упражнение.

От МОН предложиха и нов формат на националното външно оценяване след 4-и, 7-и и 10-и клас, който да проверява интегрирано компетентности.

„Самите типове задачи трябва да показват уменията, придобити в училище, а не само знанията. Да може да се види практическото приложение на наученото през годините.”, обясни Михайлова. Този формат на изпит ще проверява и междупредметната връзка. „Предметите не се участ сами за себе си. За да се справиш със задачите по физика, трябва да имаш и добрите умения, придобити в часовете по математика.”, каза зам.-министърът. Тя допълни, че промените са продиктувани и от срещи с учители, които са казвали, че се изучават само два предмета, по които учениците държат изпит – български език и литература и математика.

Петък излязоха резултатите от изпита на седмокласниците и всяко училище може да види как се с справило. Михайлова обясни, че това е вторият випуск, който се явява на този формат на изпита и вече може да се сравняват резултати. Тя е категорична, че няма срив зарази дистанционното обучение, защото резултатите са съизмерими спрямо миналата година. По математика дори са по-високи, но тя винаги е била предизвикателство като постижимост.

Завишаването на скалата на матурата от 2022 е друга от предложение от МОН промени. Вместо сегашните 23 точки учениците ще трябва да изкарат 30% от общия брой точки, за да вземат изпита си. „Не смятам, че 30 % са непостижими, ако си се готвил през годините”, каза Михайлова. Това ще е и първият випуск по новия закон, който ще има нов формат на матурата. Ще имат и нови предмети, по които могат да държат изпит. Те ще бъдат и на две нива -по профилиран предмет или по общообразователен.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.