Таня Михайлова: Външното оценяване няма да отпадне, това би засегнало правата на учениците (ОБНОВЕНА)

Таня Михайлова: Външното оценяване няма да отпадне, това би засегнало правата на учениците (ОБНОВЕНА)

Националното външно оценяване в 4-ти и 10-ти клас няма да отпадне, тъй като това би засегнало правата на десетокласниците от обединените училища да продължат образование и възможността на четвъртокласниците да се насочат към природоматематическите гимназии.

Това заяви зам.-образователният министър Таня Михайлова пред БНР по повод предложението на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България националното външно оценяване изпитите да не се провеждат за двата випуска.

Тя обясни, че на този етап МОН има различни сценарии според развитието на епидемичната ситуация, но отпадането на изпитите не сред тях. „Външното оценяване в 4-и и 10-ти клас не се използва масово, както изпитите в 7-ми и 12-и клас, но има две групи ученици, които трябва да защитим.”, заяви Михайлова. Оценката от националното външно оценяване в 4-ти клас е важна за учениците, които искат да продължат 5-ти клас в профилирана гимназия. Зам.-министърът посочи, че от МОН по-скоро се притесняват дали ще могат да се проведат олимпиадите и състезанията, които също участват в балообразуващите оценки на четвъртокласниците, които са се насочили към друго училище. „Така външното оценяване ще остане единственият елемент, който може да се вземе предвид при балообразуването”, посочи Михайлова. Според нея отпадането на външното оценяване след 10-ти клас пък би засегнало правата на учениците от обединените училища, защото е свързано с възможността те да продължат обучението си. Десетокласниците от тези школа трябва да кандидатстват с оценките от изпита, за да могат да завършат средното си образование и да получат диплома. „Ние нямаме право да оставим тези ученици без възможност за продължаване на образованието си, там където имат желание.”, заяви Михайлова.

Зам.-министърът подчерта, че в изпитите няма да се включва учебно съдържание, което не е изучено от ученици. „Към началото на извънредната ситуация повече от 60% от учебните занятия бяха осъществени.”, допълни Михайлова. Материалът от втория учебен срок обаче надгражда вече натрупани знания. „Нима граматиката по български език се изучава втория срок на 4-ти клас? Напротив, смятам, че с външните оценяване ще докажем, че дори обучението от разстояние е било ефективно, ще се види ролята на учителите.”, заяви зам.-министърът. Тя допълни, че сега е времето да се направи и трансформация на изпита, както бе направен и бързия преход към обучението от разстояние в електронна среда „Сега е възможността да се поставят задачи по форматите, по които нашите ученици са се изучавали, за да се видят уменията, които са натрупали”, каза още Михайлова.

Председателя на съюза Диян Стаматов също е на мнение, че видът на изпита трябва да се промени. „По-подходящ формат е комплексен изпит с практически въпроси и задачи, свързани с начина на мислене на децата в 4 клас, а не диференцирани изпити по различни предмети, да е изцяло игрово и да не е стресиращо, каквато е практиката от последните години.”, коментира той.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.