Таксита стават пътна помощ и куриери (ТЕМАТА)
3

Във времената на коронавируса

Таксита стават пътна помощ и куриери (ТЕМАТА)

Гидове в жълти коли показват София срещу 20 лева на час

Коронакризата вдъхнови таксиметровия бранш да се насочи към донякъде непривични на пръв поглед дейности. За да увеличат приходите на шофьорите си, компании предлагат услуги в сферата на пътната помощ и туристическия бранш. Други пък разнасят пратки вместо куриерски фирми, в рамките на минути документи, стоки, пакетирани храни и напитки стигат до крайния получател на територията на столицата.

Вече развили технологиите, за да обслужват по-качествено клиентите си, таксиметровите фирми ги използват, за да „прескочат трапа“ на кризата.

Пандемията остави голяма част от шофьорите по домовете им, масово се връщаха неизплатени автомобили заради липсата на работа. Някои големи фирми опрощаваха лизинга на шофьорите си. Разходите на таксиметровите водачи са около 1050 лв. Средномесечно - като се започне от лизинговите вноски за автомобила, каско и гражданска отговорност и се стигне до таксата за диспечерско обслужване и осигуровките. Докато се успокоят хората, които ползват услугите им, както и докато тръгнат на работа, масово имаше надпревара за обявяване на филити заради извънредното положение. Столична фирма се опита да намали притеснението на клиентите си като монтира предпазни стъкла между водача и пътниците. Освен това шофьорът е защитен и от агресивни клиенти. Раздаваха се маски и се дезинфекцираха автомобилите. По сметки на бранша, от 6000 коли в столицата в извънредното положение не са работили повече от 2000 или около 30 на сто.

В повечето големи компании

отчетоха над 70% отлив на клиентите.

Ето защо оцеляването доведе и до предлагането на допълнителни услуги – като разнасяне на всякакъв тип пратки до адрес. Ползватели на куриерите не са само купонджии, които вече са пили и не могат да застанат зад волана, разказва таксиметровият шофьор Станой Върбанов. „Често имам поръчки от нетърпеливи домакини, за да получат по-бързо уред или храни, както и от тийнейджъри за нова игрална конзола или маратонки“, описва клиентите си Върбанов.

Няколко фирми в София доставят в рамките на 30 минути с възможност за изпращане „от“ и „до“ адрес. Услугата може да се поръчва денонощно. Разплащанията между подател и получател трябва да са предварително уредени. Клиентът заплаща само стойността на транспортната услуга. Плащането на услугата става в брой, с POS терминал или с абонамент, а цената се определя по касов апарат.

Помощник на колела е друга новост в бранша. Шофьорите предлагат съдействие при аварийни ситуации на пътя. Една от тях е

помощ при смяна на гума,

често се поръчва онлайн или по телефона подаване на ток, както и помощ при попълване на протоколи за катастрофи. За хора в неравностойно положение пък се извършват и услуги, свързани с лични нужди, като пазаруване на стоки и храни и др.

Няколко фирми пък предлагат срещу 20 лева на час да ви направят разходка на колела из столицата. Но услугата не важи само за София. С нея може да стигнете и в други градове, както и извън страната, като включва разходка до забележителности, музеи, медицински и бизнес пътувания. Цената е фиксирана на час без ограничение в километрите на територията на столицата.

В страната и чужбина цената е гъвкава

и се формира спрямо дестинацията и престоя.

Специален служител на фирмите с жълти автомобили бива назначенен при заявяване на трансфер. Услугата отново обаче е за района на София и включва посрещане на лице или група лица на указано място - аерогара, жп или автогара, но без ограничение. Клиентите получават телефон и име на назначения служител. На него може да се разчита, независимо дали има закъснение или промяна в дестинацията. Допълнително се заплаща самия превоз на хора и товари по цените на фирмата.

ВЪВ ВАРНА: Шофьорите водят децата на училище

В Морската столица от няколко години таксиметрова компания развива успешно услугата да води учениците почти до прага на класните стаи. „Ако не можете да закъснеете за работа или да си тръгнете по-рано, ние ще транспортираме детето ви до и от училище, както и до спортната зала, игрище, кино или друга извънкласна форма“. Така се рекламира местна фирма в интернет. Задължително родителите се запознават предварително с личните шофьори на невръстните им. Децата се качват и слизат от таксито по предварително договорен и съгласуван между фирмата и настойниците график. За да се придвижат, хлапетата нямат нужда от пари, тъй като паричните отношения са уредени авансово, преди стартирането на услугата. 


В Бургас прибират коли до дома на подпийнали

Такси компания в Бургас предлага на своите клиенти да им помогне да си приберат колата до дома, до сервиз или друго място като шофират вместо собственика. За целта собственикът трябва да представи пълния комплект документи на шофьора (талон на колата, документ за технически преглед, застраховка „Гражданска отговорност“). Според условията, при транспортиране на автомобила собственикът трябва задължително да присъства. Цената на услугата се договаря с диспечер.

В Пловдив пък предлагат според нуждите на фирмаджиите изготвяне на маршрутна схема за транспортирането на служители от и до работното място. При сключване на договор таксиметровата фирма предлага преференциални условия и сериозни отстъпки в зависимост от интензитета на ползване на услугите. Без обвързване за определени маршрути в столицата също се предлага развоз на работници. След извършването на превоза, клиентът (служителят) заплаща курса с талони, получени от своето предприятие.


Браншът настоява за повишаване на тарифите

Таксиметровият бранш у нас преговаря с държавата и общините за повишаване на тарифите, след като временно им беше намален патентния данък. Според различни източници вече е постигната принципна договореност за двукратно или трикратно увеличение на първоначалната такса.

Oт 1 юли дo крaя нa януaри 2021 гoдинa шoфьoритe нa тaкcитa в Coфия щe бъдaт ocвoбoдeни oт тaкcи зa внacянe нa дaнъкa към oбщинaтa, кoйтo e в рaзмeр 850 лeвa. Освен това Столичният общински съвет гласува намаляване на таксите, свързани с издаването на разрешителните за таксиметрова дейност и стикерите, плащани от таксиметровите водачи, както и на техните дубликати, за срок от 1 юни 2020 до 31 декември 2021 година. Предстоят гласувания и в останалите общински съвети в страната.

Още от есента на 2019 г. Таксиметровите фирми направиха подписка, организирана от Националния таксиметров синдикат, с искания, срещаха се с министъра и зам.-министъра на транспорта, с ръководството на ИА „Автомобилна администрация“ и пр., но дойде пандемията – и всичко замръзна.

Браншът настоява поне първоначалната такса да се увеличи трикратно, за да не могат шофьорите да отказват т.нар „къси курсове“, които от края на 2019 г. се превърнаха в хит в София и други големи градове. Конкуренцията в таксиметровия бранш не позволява да се повишат тарифите, които не са пипани години наред и затова се търси спасение именно в първоначалната такса.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.