Съвети на учители за успешно представяне на миниматурата в седми клас

Съвети на учители за успешно представяне на миниматурата в седми клас

Седмокласниците трябва да внимават с условията на задачите, за да се справят успешно и да не допускат грешки от невнимание на националното външно оценяване. Учителите по български език и литература и математика от столичното ОУ „Симеон Радев“, което е в топ 5 по успех на миниматурите, съветват учениците да не четат прибързано и да разберат внимателно какво ги питат.

Първата част от изпита по български език и литература е тестова и с нея се проверява езиковата грамотност на децата. Те трябва да си припомнят всичко от 5-и до 7-и клас. „Това е граматика и всичко е свързано. Тя е като математиката в езикознанието. При граматиката не могат да се правят интерпретации на правилата“, подчерта преподавателят по български в столичното училище Анна Петкова. Граматическите знания и умения на седмокласниците се проверяват с отворени и затворени въпроси. Учителката по български подчерта, че е много важно децата да разберат какво ги питат. Тя даде пример с текст, който е дала на ученици си миналата седмица. В него е имало задача да посочат за кого от героите се отнася дадена реплика, а не на кой герой е. Учениците обаче се зачудили какво точно се изисква от тях.

За успешното представяне по литературата от седмокласниците се изисква не само механично прочитане на текста, а и функционална грамотност. „Учениците имат едни текст и от него трябва да извличат информация. Той е съпроводен с таблица, графика, схема, което е свързано с текста. Например учениците трябва да разпознаят какво е общото между текста и графиката или таблицата, от кой абзац в текста са свързани нещата в тях. Те трябва да четат внимателно. Не е въпросът, когато видиш един текст само да го прочетеш, а трябва да осмислиш, каза Петкова. Според нея по литература учениците се страхуват, че не могат да се изразяват правилно и могат да сбъркат.

Втората част на националното външно оценяване е трансформиращ преразказ. „Учениците трябва да внимават с глаголното време, защото могат да преразказват от две гледни точки. Едната е от името на неутрален разказвач, което се предава в сегашно историческо време. Другата е от името на герой и учениците трябва да се превъплътят в героя, да приемат неговия образ и подобие, да чувстват и мислят като него, за да могат да предадат обективно ситуацията. Тогава трябва да преразказват от минало свършено време“, обърна внимание учителката. За трансформиращият преразказ учениците използват оригинален текст и нямат право да излизат извън сюжета му. Те не трябва да допускат и фактологични грешки. Децата обаче нямат право да водят записки нито докато слушат аудозаписа на текста, нито когато го четат сами в рамките на 15 минути. Затова Петкова съветва своите ученици да правят аналогии. „Ако в даден текст има много имена, които са трудни или архаични, не могат да запомнят дадено понятие и то не е записано под черта след текста, е добре да правят аналогии с тях“, обясни учителката. За да имат добър преразказ, учениците не трябва да допускат и лексикални повторения, да променят хронологичната последователност на сюжетното време или ролята на героите. Седмокласниците трябва да внимават да не изразяват лично време, защото т.нар. интерпретативни микротези в преразказа също могат да им отнемат точки. „Това не е преразказ с елементи на разсъждение, нямат право да разсъждават. Трансформиращият преразказ е репродуктивен текст, който трябва да запомнят. Ако някой има фотогенична памет, в рамките на тези 15 минути може да го възпроизведе“, сподели още учителката по български език и литература. Най-висок критерий е грамотността на седмокласниците. Те трябва да използват разнообразни синтактични конструкции и да не се изразяват по еднотипен начин и да използват само прости изречения. „Изпитът в 7-и клас проверя грамотността и аналитичното мислене по математика, а и и емоционалната интелигентност на децата. Не е въпросът да влезеш на изпита с претоварена глава от знания, а да умееш да контролираш и емоциите си и да покажеш най-доброто от себе си“, сподели учителката по български език и литература“, каза още Петкова.

Учителката по математика Любка Раденкова от две седмици преговаря материала от прогимназиален етап със своите ученици. „Вече съм приключила с материала от 7-и клас и през предстоящите две седмици ще направят активно преговор на 5-и и 6-и клас. Това е важно, защото националното външно оценяване включва знания от математиката като цяло, а не целенасочено от материала от 7-и клас“, сподели преподавателката. Тя обясни, че няма проблеми да припомни целия материал, защото всяка седмица има по два допълнителни часа математика (като задължителни избираеми часове) и може да прави и тренинги. „Ако ги нямах тези часове, нямаше да мога да атакувам по този начин материала повторно и да обърна такова внимание на 5-и и 6-и клас“, обясни Раденкова. Тя посъветва седмокласниците да обърнат внимание на текстовите задачи и геометрията „Ученикът не е научен да мисли, а кобминативното мислене в геометрията и текстовите задачи е задължително. Затова и там е най-големият проблем“, посочи госпожа Раденкова. По думите й през последните години се наблюдава и все по-висок процент на ученици, които недочитат условията или пък прибързват при изчитането. Така ако няма последователност в изчитането, няма и в писането. „Затова последните 2-3 седмици непрекъснато повтарям на своите ученици да изчитат правилно условието, задължително да четат и пишат. Това е математика и не се прави нищо устно в сметките. Активно да направят преговор на материала от 5-и и 6-и клас, а седми го минавам изцяло.

От геометричните задачи учениците имат най-големи затруднения при работа с височина в тъпоъгълен триъгълник, но задачите на националното външно оценяване от този тип са много малък процент. Материалът се изучава първоначално в пети клас, а след това се припомня и в седми.

Раденкова подчерта, че по време на изпита седмокласниците трябва да внимават при пренасянето на отговорите на бланките. Затова и следващата седмица учителката по математика ще отдели и специален час за това. „Накрая винаги внимавам да не ги пренавия и да им повтарям да направят това, да не забравят онова, да обърнат внимание на трето. Ние говорим за тези неща, когато усетя, че не са сигурни с една задача или им губи повече време, оставят белег и я пропускат. Съветвам ги да не решават и пренасят, а когато приключат с всички задачи, тогава да нанесат всички отговори“, обясни Раденкова. Тя посочи, че понякога нанасят отговора от шеста задача на мястото на седма.

Решаването на повече задачи след училище също е важно. То обаче трябва да бъде с мярка.

Преподавателите по математика и по български език и литература не очакват онлайн обучението да се отрази на представянето на учениците. „Това зависи от нас, учителите, и родителите, които ако контролират достатъчно добре учениците, няма да има проблем“, коментира Петкова.

Родителят също има роля за успеха на детето

Учителките и директорката на 145-о СУ Антоанета Михайлова обърнаха внимание, че за успеха на един ученик е много важно желанието за това да бъде споделено не само от учителя, но и от самото дете и неговите родители. „Родителите и децата трябва да са мотивирани още от подготвителната група. Високите резултати се дължат на екипната работа на колегите - първо в подготвителна група, после начален и прогимназиален етап. Важно е да се работи екипно от целия колектив с всяко дете. Тогава може да се постигне резултат. Както и да имаме третата страна - родителите също да са съпричастни и да упражняват контрол над децата“, посочи директорката и подчерта, че са важни и добрата подготовка на учителите, и подборът на екипа. Според Михайлова обаче понякога има разминаване между амбициите на родителите и това, което може да прави детето. Директорката подчерта, че

интегралният текст е добър вариант, защото след 5-и клас някои родители казват, че децата им ще наблягат само по математика и български.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.