Съдът даде ход на делото за автобуса-ковчег край Своге (ОБНОВЕНА)

Съдът даде ход на делото за автобуса-ковчег край Своге (ОБНОВЕНА)

Отказа да върне обвинителния акт на прокуратурата

Тричленният състав на Софийския окръжен съд с председател Анелия Игнатова прие, че няма основание за прекратяване и връщане на прокуратурата на делото за автобусната катастрофа край Своге и че така внесен, обвинителният акт не ограничава правата на участниците в процеса, съобщиха от САС. Това стана на разпоредителното заседание по делото, на което адвокатите на подсъдимите поискаха връщането му на прокуратурата. Относно твърдените в обвинителния акт нарушения, съдът заяви, че ще се произнесе с присъда след разглеждане на делото и преценка на фактите и доказателствата по него.

Определението на съда, че няма основания за прекратяване и връщане на делото, бе мотивирано с това, че в хода на досъдебното производство не са допуснати съществени процесални нарушения, не са налице и други обстоятелства, които да се явяват пречка за започване на съдебния процес, съобщиха от прокуратурата.  

Магистратите конституираха 29 частни обвинители по делото - близки на 20-те загинали при катастрофата. Мерките на 6-те подсъдими остават без промяна.

В днешното заседание съдът определи още 3 дати за заседания по делото - през май и юни, когато ще бъдат разпитани част от над 100-те свидетели във връзка с трагичния инцидент.

Определението на СОС подлежи на обжалване и протест пред Апелативен съд – София. 

В началото на февруари т.г.  Софийска окръжна прокуратура внесе в съда обвинителен акт за катастрофата край Своге на 25 август 2018 г., която уби 20 души и рани 10. По нея 6-ма са обвиняеми - шофьорът и 5 длъжностни лица. Материалите по делото са събрани в 277 тома. Сред тях са протоколи от разпити на над 100 свидетели и заключения на 24 вещи лица. Приложени са и множество веществени доказателства. 104 лица са конституирани в качеството на пострадали, част от които са в чужбина.

На 25.08.2018 г. с автобус „МАН“ са пътували членове на пенсионерски клуб в с. Световрачене, техни близки и приятели, по маршрут от с. Световрачене, област София до с. Царевец, община Мездра и обратно. Около 17 ч. превозното средство се движело по второкласен път II-16 в района на гр. Своге с тридесет пътници. В близост до местността „Янкулови воденици“ има завой надясно и поставени пътни знаци за забранено движение със скорост по-висока от 40 км/ч и опасност от хлъзгане. Водачът не се е съобразил с тях и навлязъл в завоя със скорост от около 53,5 км/ч. Последвали удари с движещите се по същия път товарни автомобили  „Нисан“ и  „Ситроен“, промяна на посоката, преминаване през мантинелата и преобръщане на автобуса по стръмния скат. Пътниците в него са получили множество различни по степен увреждания. Двадесет от тях починаха в резултат на тежки травми, на другите десет пострадали са причинени телесни повреди.

В хода на разследването на тежкия пътен инцидент е установено, че автобусът, с който е осъществяван превоз на пътници не е преминал задължителен технически преглед.

По досъдебното производство са извършени множество експертизи за изясняване на причината на ПТП, в това число над 30 съдебномедицински. Изготвени са автотехническа и пътностроителна експертизи, съдебнотехнически експертизи на асфалтобетон и на автобус „МАН“, физико-химическа, съдебнопочеркова и съдебногеодезическа експертизи. Установено е, че структурата на асфалтовата настилка в района на тежкия пътен инцидент не съответства на стандарта относно коефициента на полируемост - само 28%, при изискване не по-малко от 50%. За техническа причина за възникване на ПТП се сочи навлизане на автобуса в зона на остър завой, при мокра асфалтова настилка, с технически несъобразена с радиуса на завоя скорост и значително намаления коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото му качество. В резултат на нормативно несъответстващата структура на пътната настилка, коефициентът на сцепление бил силно занижен, което е в причинно-следствена връзка с възникването на ПТП. Не са изпълнени нормативно установените му задължения за контрол на строителните работи. Това е довело до нарушаване на изискванията за добро качество на ремонта в конкретния участък.

Началникът на Асфалтова база не е осъществил ръководство и контрол върху производствената дейност. Техническият ръководител, на който е възложена дейност по ремонта на пътищата по проекта, не е изпълнил задълженията си по оперативно-стопанско, техническо и административно ръководство на строителния обект. Не е имало и строителен надзор на строителните работи.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.