„Свободна Европа“ претопли стари лъжи за Делян Пеевски на нов глас

„Свободна Европа“ претопли стари лъжи за Делян Пеевски на нов глас

Поговорки по света много и различни, но има една, която ще откриете във всички страни на Европа, а и през океана. Далеч не случайно. Всички я знаете – за котката и навика на мишките да играят, когато я няма. Напълно в нейната стилистика, докато новият председател на Агенцията за глобални медии на Американската агенция за глобални медии Майкъл Пак, се опитва да върне финансираните от Конгреса на САЩ издания, сред които и Радио „Свободна Европа“ към спазването на етичните им принципи и роля, част от екипа на същите тези медии използва безвремието на рокадите по върховете им (виж тук), за да продължава да мишкува.

За да сме честни, говорим конкретно за Радио „Свободна Европа“, което рестартира присъствието си в България преди година и половина под формата на сайт с анонса, че ще бъде гарант за спазването на демократичните принципи и етичните основи на журналистиката. Анонс останал само на хартия. А на практика?

Българската секция, щедро финансирана с парите на американските данъкоплатци, беше

буквално окупирана от кадри, пряко свързани с подсъдимия по едно дело


аферата ЕVN и обвиняем за пране на пари по друго – разследването за „Каолин“ Иво Прокопиев. Шеф на БГ екипа е Иван Бедров - бивш служител на Прокопиев, продължаващ да е част от групата на разградския олигарх при опитите му за политинженеринг и манипулиране на общественото мнение, както лъсна от стенограмите „АРГО гейт“ (виж тук). Бивши служители на пряко свързания пак с подсъдимия бос сайт „Медиапул“, който дори в продължение на години беше хостван от неговата издателска група „Икономедиа“, са и още двама от БГ секцията - Полина Паунова и Борис Митов, отговарящи за отразяването на събитията в страната. Така, вместо да представя обективно ситуацията у нас, вече година и половина т.нар. БГ секция на „Свободна Европа“ тенденциозно трансформира медиата в апендикс на мейнстрийма сформиран от изданията на разградския олигарх и на останалите обвиняеми и подсъдими босове в България за заливане на общественото пространство у нас с фалшиви новини и дезинформация. И буквално

превръща „Свободна Европа“ в бухалка срещу враговете на Прокопиев

и останалите олигарси-издатели, като първи в списъка на мишените е депутатът и издател на „Телеграф медиа“ Делян Пеевски. Превърнал се във враг на вече споменатата групичка заради законодателните си инициативи, с които сложи прът в опитите им за вторичен грабеж на КТБ. И най-вече - заради дългогодишната политика на вестниците от издателската си група - „Телеграф“, „Монитор“ и „Политика“ да вадят на светло престъпленията и аферите, ограбващи обществото на вече цитирания Иво Прокопиев и партньорите му олигарси.

Доказателствата за очевидно тенденциозното отношение на утвърдилата се заради връзките си със задкулисието в страната като (анти)българска секция на „Свободна Европа“ към Пеевски са много.

И по-точно – 342. Поне що се отнася до сайта на БГ секцията.

Толкова са статиите - средно една и половина на два дни, в които той е основна мишена. Както можем да се досетим почти всички са написани от един от тримата уж бивши кадри на Прокопиев. А когато те не фигурират като автори, се оказват основен източник на информацията заедно с други брънки от мейнстрийма на Прокопиев. Както е в случая с последния материал за Пеевски на „Свободна Европа“ - този път разпространяващ на английски манипулациите, спускани от Прокопиев под формата на опорки, разпращани по мейли (бел.р. както лъсна от скандала с мейлите с негови "размисли" до журналистите му, изтекли след хакване на електронната му поща), че депутатът от опозицията Пеевски контролира правителството. Макар и писан от техен колега от централата на медиата, всички цитирани в него твърдения са или от Бедров и компания, или от хора и журналисти, свързани с подсъдимия олигарх Прокопиев. Например Прокопиевият бивш министър на правосъдието и настоящ лидер на пряко свързаната с него партия „Да, България“ (бел.р. в ръководните органи на формацията е дясната ръка на Прокопиев в бизнес империята му – Юри Катанов) – Христо Иванов. Или пък вече споменатия сайт „Медиапул“ на Стояна Георгиева – бившата говорителка на експремиера Иван Костов, при чийто кабинет разградският олигарх приватизира за жълти стотинки предприятието-монополист на Балканите „Каолин“.

Резултатът е статия, която ни повече, ни по-малко разпространява фалшиви новини, при това заплащани с парите на американските данъкоплатци.

По източниците ще ги познаете

Какви са лъжливите твърдения? Тъй като са много, ще се ограничим с основните – стотици пъти разпространявани от кръга „Капитал“, издателската му група „Икономедиа“ и присъдружните им издания. И също стотици пъти опровергавани от фактите в търговските регистри на България. Които впрочем са изцяло публични и лесни за елементарна проверка.

Така например в статията намираме старата опорка на кръга „Капитал“, че Пеевски бил безспорен медиен магнат, „контролиращ над 20 вестника, частен телевизионен канал и новинарски сайтове“. За придаване на по-голяма достоверност на брадясалата лъжа, е цитирана статия от 2016 г. на програма „Радио България“ на БНР, в която впрочем въпросното твърдение не фигурира. Но явно в бързината да се претоплят старите лъжи, хората, инспирирали този материал дори не са погледнали.

Каква истината? Медийната група на Делян Пеевски се състои от точно 6 вестника, част от които имат и онлайн сайтове – националните ежедневници „Телеграф“ и „Монитор“, спортният „Меридиан мач“, седмичника„Политика“, англоезичното седмично издание „Юропост“ и регионалния „Борба“. Това е всичко. Телевизионен канал няма. Няма и радиа, каквито впрочем също са били пришивани на депутата от опозиционната партия ДПС. За справка, според официалните данни на Националния статистически институт, само печатните издания в България за 2019 г. са 223 (виж тук).

Друга доказана във времето истина е, че не Пеевски, а подсъдимият олигарх Иво Прокопиев е реалният „медиен монополист“, дърпащ задкулисно през своите медии, тези на партньорите си олигарси, също издатели, както и през журналисти, заработващи си хонорари от НПО-мрежата му, конците не само в печатни издания, но и в радиа, както и в случая с БНР, а също и в национални телевизии. По-конкретно bTV, за която само преди седмици лъсна, че е била в срамни зависимости от обвиняемия хазартен бос, ужилил българската хазна със 700 млн. лева и забегнал в Дубай Васил Божков (виж тук).

На този фон едва ли ще се изненадате, че в статията на „Свободна Европа“ отново се обяснява и друга фалшива новина, водена от Прокопиев и разпространявана от мейнстрийма му – че Делян Пеевски държал 80% от разпространението в страната. Тук се цитира базираната в Париж организация „Репортери без граници“, която преди няколко месеца влезе в ролята на адвокат на Прокопиев, атакувайки антикорупционната комисия КПКОНПИ с лъжи и бе опровергана от институцията с факти. Абсурдното е, че

Пеевски не само никога не е имал дял в разпространението на печатни издания,

а и че от март месец тази година дистрибуцията беше поета от държавните „Български пощи“, но това дори не се споменава в материала на „Свободна Европа“. За сметка на още половин дузина други откровени лъжи. Сред тях и твърдението, че депутатът държал конрола над „Булгартабак“ - компания, в която имаше единствено миноритарен дял, който при това продаде през 2016 г.

Шокиращото в случая е, че всичко това е не само продуцирано с десетки милиони, колкото е годишният бюджет на Радио „Свободна Европа“, идващи от US-конгреса, но и в абсолютен разрез с поне 6 принципа от етичния кодекс, който трябва да се спазва както от журналистите по света на тази медиа, така и на останалите издания под шапката на Американската агенция за глобални медии. В него например изрично е записано, че обективността и балансът не трябва да е за сметка на истината . „Когато една от страните манипулира фактите, етичната журналистика изисква да се посочат неистините и да се каже това, което отговаря на фактите“, се казва в документа (виж тук). Само че Прокопиевата журналистка по опорки никога не е спазвала този принцип. Както лъсва и от материалите, сътворени от уж бившите му кадри. Въпросът е обаче докога парите на американските данъкоплатци ще отиват за финансиране на очевидни манипулации и пропаганда като тази, пръскащи у нас и в чужбина лъжите на подсъдим олигарх на принципа на коронавируса.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.