Свежен Младенов в „Лабиринт“ – от идиот до гений и обратно
2

Свежен Младенов в „Лабиринт“ – от идиот до гений и обратно

Спектакълът поставя въпроса за отношението към различните

Няколко години след появата на култовия вече спектакъл „Човек от Земята“ по Джеръми Бигсби, столичният театър „Възраждане“ се сдоби с още един потенциален хит, създаден по успешен филм и сродяващ научната фантастика с дълбокия психологически реализъм. Всъщност вдъхновението за новото заглавие на общинската сцена – „Лабиринт“, е не толкова лентата „Чарли“ (1968), донесла „Оскар“ за водеща мъжка роля на Ралф Робъртсън, колкото нейният първообраз – романът „Цветя за Алджърнън“ на американския писател Даниел Кийс.

Драматизацията и постановката на първата родна версия са на актьора от трупата на „Възраждане“ Христо Ботев Станчев, който с нея прави респектиращ режисьорски дебют в сферата на театъра за възрастни (до момента е подписвал единствено детски представления). А изпълнението на актьора Свежен Младенов в образа на Чарли Гордън – млад мъж с умствена изостаналост, когото експериментална мозъчна операция превръща за кратко в гений, е потенциална

заявка за бъдещи номинации и награди

Произведението-майка е написано преди 6 десетилетия, когато терминът „политическа коректност“ не е бил на мода, но и сега е особено актуално по някои от темите, към които днешното общество е чувствително – за отношението към различните, за психологическия и физическия тормоз към по-слабите, за дилемата доколко науката може да се намесва в човешката физиология и Божиите решения, за да променя животи, за щастието на нищите духом и философските терзания на прекалено развития интелект. Тези са и трептящите пунктове, вълнуващи режисьора и актьорите в спектакъла „Лабиринт“. Кога главният герой Чарли е по-щастлив? Когато е бил глупав и са му се подигравали, но тогава не се е чувствал толкова самотен, защото, както ще прозре, колкото си по-смешен, толкова повече приятели имаш? Или като гений полиглот, който буквално „сканира“ тонове научна литература, но няма пълноценна емоционална връзка и съзнава, че времето му е ограничено? За късия период, в който е със свръхвисок IQ, персонажът на Свежен Младенов иска

да изживее концентриран живот

– да изпита любовта, да се срещне, може би за опрощение, с родителите и сестра си, обрекли го на изолация още от дете... Дали обаче ще намери хармония и спокойствие? В отпуснатото му за кратко интелектуално превъзходство той болезнено усеща, че е различен и сам – повече, отколкото бидейки глупав преди. Същностното е, че и в двата случая Чарли/Младенов се чувства личност, човешко същество, а не рожба на терапията и науката. В опитната мишка Алджърнън, която в началото по-бързо от него се справя с упражненията в лабиринта, а след това възможностите й тотално рухват, той вижда собствената си голгота, предвестника на своята съдба. Спектакълът крещи за човещина, за вглеждане в хората около нас, особено в привидно по-ощетените: може би в техните души се крие съкровищница. Свежен Младенов с наивитет и достойнство представя и прогреса, и регреса на героя, за което допринася и мултимедията с неговите медицински доклади: с правописни грешки или интелигентно напечатани. Чудесна роля прави Лили Шомова – разкрепостената художничка, която не знае историята на Чарли и го приема такъв, какъвто е. А също Мариана Жикич (учителката, с която се влюбват), Жана Рашева и Анатоли Лазаров (научните му ментори), Георги Златарев (добрият работодател, който му дава шанс), триото колеги в пекарната Йордан Ръсин, Боян Младенов и Виттория Николова, Ивайло Драгиев и Костадинка Аратлъкова – бащата и сестрата...

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.