Строителни фирми претендират за 600 млн. борчове на държавата към тях

Строителни фирми претендират за 600 млн. борчове на държавата към тях

Пътната агенция „на червено“ със 119 млн. лв.

Към днешна дата на строителните фирми се дължат между 600 и 700 милиона лева от държавни поръчки, журналисти Илиян Терзиев, председател на Управителния съвет на Камарата на строителите в България (КСБ).

Когато се издаде фактура с ДДС, след две седмици това ДДС се дължи, без значение дали работата е платена на фирмата. Но освен данъка строителят дължи и пари за заплати и други разходи. Тези 600 - 700 млн. лева дългове са се натрупали, но

ако се знае, че ще се платят, бизнесът може да го понесе,

каза Терзиев.

Министерството на регионалното развитие не плаща за свършената работа. Как да обясним на работниците и на доставчиците, че няма да получат пари. Към момента има фактурирани и неактувани един милиард лева, от държавни общински поръчки, каза Николов, изп. директор на КСБ.

В отговор на въпроси на „Монитор“ по твърденията на строителния бранш от МРРБ припомниха, че проверка на новото ръководство на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) е установило, че към днешна дата агенцията дължи 614 млн. лв. на строителни фирми по възложени обекти в страната. Тези пари са сертифицирани, а за част от извършеното строителство са издадени и фактури, които не са разплатени. Причината за забавянето в плащанията са

поетите прекалено много ангажименти от предишното ръководство на МРРБ и АПИ,

които надхвърлят годишния бюджет на агенцията. Проблемът е заложен преди идването на служебното правителство, чието ръководство се опитва да намери някакъв начин, за да плати поне най-належащото.

Общият бюджет на АПИ за тази година е в размер на 874 млн. лв. От тях към края на месец април са разплатени 380 млн. лв., което значи, че остатъкът до края на годината е бил 495 млн. лв. В същото време се дължат 614 млн. лв. Т.е. бюджетът на АПИ е „на червено“ със 119 млн. лв., защото буквално е изчерпан.

Няма проблем с приемането на готови обекти, но


има проблем как предишното управление ги е възлагало.

За да се избегнат подобни проблеми в бъдеще, е нужно да се въведе по-строга финансова дисциплина, за да бъде ясно има ли бюджет за дейностите, които се възлагат.

Справката сочи, че ако трябва да се изпълни всичко, което е заложено от АПИ до края на годината, ще са нужни още 2 млрд. лв., които няма откъде да се вземат. Дори средствата от тол системата, от която са се очаквали постъпления от порядъка на 1 млрд. лв., а генерира едва 400 млн. лв., което е абсурдно, пак нямаше да са достатъчни, за да се изплатят поетите ангажименти, се казва още в позицията на строителното министерство.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.