Не очаквайте полиция пред киносалона за премиерата на „Жокера“. Филмът, който тръгва по родните салони от днес, предизвика вълна от недоволство, продиктувано от страх, в Щатите заради престрелките, които показва на екрана. Това стана причина представянето на заглавието да се извърши при засилено присъствие на униформени, както в Ню Йорк, така и в Ел Ей.

У нас подобни мерки не са необходими. Първо, защото темата, свързана с лесното придобиване на огнестрелно оръжие не е на дневен ред по нашите ширини и второ, защото филмът далеч не е толкова фрапиращ и от тази гледна точка. Пази Боже да има причина за тези стрелби, които виждаме на големия екран! С това впечатление оставаме след цялата какафония около заглавието.

Връщаме се с няколко стъпки назад, за да обясним.

„Жокера“ на Тод Филипс е може би първият филм за фентъзи персонаж, в чийто гръбнак се превръща реализмът. Зрителят проследява живота на неособено забавния комик Артър Флек (Хоакин Финикс). Той е специален, защото дори когато най-много иска да заплаче, всъщност се смее. Разхожда се по улиците с картичка, каквато сме виждали в ръцете на глухонемите. В нея той обяснява, че изразява искрените си извинения, но страда от ментално заболяване заради което не може да спре смеха си. Но не си представяйте приятно тихо хихикане, съвсем не. Дори и в обстановка на натъпкан автобус, където хората говорят, именно неговият странен, на моменти дори зловещ смях хвърля в почуда всички. След поредица от житейски драми като уличен побой от страна на прогимназисти, загуба на работата и закриването на социалната програма, подпомагаща лечението му, Артър не само остава на дъното на хранителната верига в града, той бива брутално изхвърлен от нея.

На фона на всичко това,

започва и същинският „екшън“

с проблематичните престрелки. Те се броят на пръстите на максимум и двете ръце, като тук причисляваме и всички престъпления след окончателното превръщане на Артър в Жокера. Ако филмът беше в друг жанр, нито един зрител нямаше да има проблем с няколкото изстреляни куршума. Тук обаче героят има мотив, има предистория, която вдъхва така липсващия на екшъните реализъм. И това вече е драма. Явно зрителят, смятат отвъд Океана, следва да бъде заливан единствено от безсмислени гонки и престрелки и в никакъв случай да не се докосва до реалността. В противен случай, казват недоволстващите от „Жокера“, хората могат да се опитат да копират примера на Артър... Как пък някой не взе да имитира добрата и съвестна прислужница Клео от „Рома“ (един от основните претенденти за последните награди „Оскар“)? „Това е абсолютна безсмислица! Пълня тъпня!“, не крие емоцията си и Робърт де Ниро, който също се разписва с роля в „Жокера“.

Самите Филипс и Финикс са доволни, че

филмът им предизвиква полемика

а не минава между капките. Филипс, който е и съавтор на сценария, крои сюжета с точната цел да привлече 44-годишния актьор за главната роля. Удря джакпота! Но не и без да наложи въображението си дори върху визията на Финикс. Екранният Жокер признава, че си е представял, че трябва да качи тегло, за да се приближи външно повече до образа си. Режисьорът е строго против и настоява обратното – да свали инфарктно бързо килограми. Крайният резултат за Хоакин Финикс е 23 кг надолу вследствие на тежка (но контролирана от медицинско лице) диета и новопридобито хранително разстройство. И към момента актьорът не може да върне отново формата си, но признава: „В началото се чувствах отпаднал. Но има нещо много освобождаващо, когато загубиш толкова бързо тегло. Тялото ти започва да прави неподозирани неща.“ Относно бекстейджа, част от екипа на продукцията издава, че Финикс и Де Ниро не са говорили помежду си, когато камерата не е била насочена към тях. Причината – методът им на влизане в образ бил почти един и същ. Двамата имали лек сблъсък в началото на снимките, свързан с начина на репетиции, но бързо преодолели различията. „Казахме си няколко думи и нататък просто знаехме какво трябва да направим“, добавя още Де Ниро.

Още при наливането на основите на заглавието пък режисьорът Тод Филипс отива при Warner Bros. (които държат правата за героя Жокера от комиксите за Батман) с уговорката, че ще направи лента за злодей, в който фантазията на рисуваните страници и филмите, създадени по тях, ще бъде сведена до нулата. Вдъхновява се от филми като „Шофьор на такси“ и това си личи. „Жокера“ не е за хора със слаби сърца, които биха скочили в уплах от реализма му. Или за онези зрители, които вместо да се запитат защо реалността е такава, недоволстват от факта, че седмото изкуство пресъздава действителността. „Жокера“ не е и за феновете на DC, които очакват да чуват шега след шега от устата на Артър. Но пък има малък бонус за тях – макар и не толкова директно, те ще видят и Батман на екрана.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Орлин Павлов заведе семейството в Дубай

Екзотично пътешествие до Дубай – това подари певецът със 100-каратова усмивка Орлин Павлов на семейството си. Повод за екскурзията вероятно е първият рожден ден на дъщеричката му Елизабет, който изпълнителят на „С едно крило“ отпразнува в края на миналия месец.

Специалният епизод на „Приятели“ ще е достъпен само в САЩ

Специалният епизод на „Приятели“, чиято премиера е заложена за месец май, ще бъде достъпен единствено в САЩ. Причина за това е решението на HBO да лансира проекта на новата си стрийминг платформа, чийто старт също е заложен за пролетта.