Стратегия на МОН праща студенти в предприятията

Стратегия на МОН праща студенти в предприятията

Класните ръководители с по 42 лв. отгоре за водене на дневник

Дуално обучение в университетите, което да дава възможност на студентите да работят по специалността си, докато все още учат, ще бъде заложено в стратегия за висшето образование. Просветното министерство вече работи по документа, който ще бъде за периода след 2020-а. Това обясни образователният министър Красимир Вълчев, който все участие в дискусия за предизвикателствата пред висшето образование.

„В проекта на стратегията, която готвим, ще обмислим и дуална форма във висшето образование. Има смисъл да се съчетават обучения в реална работна среда с това във висшето училище, но това предполага търсенето на такава хибридна форма“, каза той. По думите на Вълчев обаче остава въпросът дали ако студентите работят, ще могат да учат ефективно в редовна форма на обучение. Както „Монитор“ вече писа, по въвеждането на дуално обучение вече се работи с Техническия университет в Габрово и още няколко висши училища. Ученето чрез практика ще бъде като допълнение на студентските практики, благодарение на които възпитаниците на вузовете работеха по 240 часа в рамките на 6 месеца по професия, свързана с тяхното направление.

Свързването в европейски мрежи, подготовката за дигитална трансформация и това да бъдат все по-конкурентноспособни са сред предизвикателствата пред висшето образование според Вълчев. За целта университетите трябва да правят наука, да инвестират в млади преподаватели, да служат на развитието на обществото, да подготвят за учене през целия живот, тъй като през следващите 10 години студентите няма да сменят работни места, а професии.

„Висшето образование ще бъде пред предизвикателството постоянно да надгражда. Може би ще се наложи няколко магистърски степени в период през 10 години да завършват“, смята образователният министър.

Междувременно Вълчев коментира и ръста на учителските заплати от следващата година. Минималното възнаграждение, което получават близо 2/3 от педагозите, през 2020-а ще бъде 1085 лева. Със 17-18 процента ще бъдат повишени и т.нар. лекторски часове, които стават по 8,50 лева на педагог с висше образование, както и допълнителното възнаграждение за класните ръководители, които ще вземат по 42 лв. повече за водене на дневник. Просветният министър уточни, че училищата и детските градини се финансират със стандарта на брой обучаващите се в тях, а не на заплати и на численост на персонала. „Така в някои училища, в които има намаление на учениците, но не и на персонала, са в по-непривилегировано финансово състояние спрямо другите, в които има увеличени на учениците“, обясни той причината за увеличението на заплатите да не бъде еднакво във всяка образователна институция, а между 17 и 18%.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.