Стотици коли на трупчета заради екостикерите (ТЕМАТА)

Стотици коли на трупчета заради екостикерите (ТЕМАТА)

1902 върнати за отстраняване на неизправности, открити при техническия преглед

За четири месеца технически преглед не са успели да минат 242 автомобила поради констатирани неизправности. Други 1902 автомобила временно не са допуснати за движение по пътищата за отстраняване на установените неизправности, сред които неефективни спирачки и вредни газове над нормите.

Това сочат данните на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", предоставени на „Монитор“. Новата система за прегледи на автомобилите заработи от 12 юли т.г., за четири месеца


600 000 превозни средства вече са минали успешно през каналите и

имат новия екологичен стикер на предното си стъкло.


„През предходните години броят на върнатите автомобили за отстраняване на неизправности беше в пъти по-малък, а тези, които не могат да минат технически преглед, бяха единични случаи“, коментира данните пред „Монитор“ Бойко Рановски – директор на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация".

Най-честите причини за неуспешно преминаване на технически преглед са спирачките.


Общо 863 са автомобилите, върнати заради ниска ефективност при спиране.


От пунктовете са върнали за ремонт 363 автомобила с вредни газове над нормата.

„Лошото е, че средната възраст на автомобилите в България е много голяма - над 65% са над 15 години, а 35% са над 20 години“, казва Рановски. Цифрите го доказват, за четири месеца най-много са автомобилите, преминали ГТП, с първа екологична група – 249 337, следвани от трета – 243 098, и втора – 93 078. Едва 1127 са превозните средства с петата, най-висока, екогрупа. С четвърта са 85 963 возиила.

Екостикерите са с цел да се определят екологични групи на превозните средства от категория М1 и N1 на база на измерванията, които ще се направят в пункта за технически прегледи, за да се види състоянието им към момента. Засега тези екостикери са предназначени за нуждите на Столичната община и големите градове в страната, където евентуално ще се въведат зони с ниски емисии и където ще има забрана за влизане на определени категории превозни средства според емисиите, които те отделят.

„Въвеждането на новите стикери е с цел гарантиране качествено провеждане на прегледа, гарантиране, че автомобилът ще бъде наличен в технически пункт за прегледи и че ще намалим вероятността за измама в пунктовете до минимум. От януари следващата година тези измервания, които ще се правят в пунктовете, автоматично ще постъпват в системата на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация. Наредбата, която беше обнародвана в „Държавен вестник“ през месец септември 2020 година, задължава

всички пунктове да предават онлайн информация при измерването

на спирачките и газовете, считано от 12 януари 2022 г. Така вече в пункта няма да могат да въвеждат ръчно резултатите от измерванията и да определят дали превозното средство е технически изправно и в коя екологична група попада, а системата ще определя на база информацията, която ще се получава автоматично от уредите. Ако досега се е позволявало при измерване на емисиите да се направи някаква манипулация и да се въведат неверни данни, от 12 януари 2022 г .това няма да могат да го правят в пунктовете. Хората, които си позволяват в момента да въвеждат неверни данни, също могат да бъдат установени и при контрол в пунктовете се проверява информацията от разпечатките от уредите и въведената в информационната система.

Скок на цените на прегледите се наблюдава през последните няколко месеца.

Проверка на „Монитор“ показа, че на практика в София прегледите са поскъпнали с 10 лева. Така цената им вече е от 46 до 60 лева, докато преди въвеждането на екостикерите цената им варираше от 36 до 50 лева.

„Не е ново изискването за замерването, имаше го и преди 12 юли т.г., нормите за емисии съществуваха в административната база. Но тъй като те не се връзваха с определена екологична група, в голяма част от пунктовете такива измервания не се случваха реално“, обяснява Рановски. По думите му сега цената на техническите прегледи се вдига, защото измерванията намаляват броя преминали автомобили през каналите на ГТП-тата. Това е причината собствениците им да вдигат цените.

КОНСУЛТ

Как да минем по-лесно на канала

За успешното преминаване на периодичен технически преглед е необходимо водачите:

1. Да се запознаят със сервизната книжка на автомобила, в която се съдържа информация и насоки относно техническата поддръжка и обслужване на автомобила.

2. Да извършват необходимото техническо обслужване на автомобила, както е предписано от производителя.

3. При установяване на неизправност незабавно да се обърнат към съответния сервиз за нейното отстраняване.

4. При ремонт на автомобила да се използват сертифицирани резервни части.

5. Да проверяват изправността на осветителната система, огледалата за обратно виждане, устройствата за почистване на предното стъкло.

6. Да проверяват състоянието на гумите.

7. Да проверяват за наличие на корозия по конструктивните елементи на автомобила.

8. Да проверяват за наличие на течове на експлоатационни течности, като масло, антифриз и др.

Без хартиени листовки

на шофьорските изпити

Въвеждат промени в шофьорските изпити. Листовките вече ще бъдат само онлайн. До момента имаше възможност при проблем на системата изпитът по теория да мине на хартия, но това вече отпада. Ако има проблем, изпитващият има възможност да премести кандидата на друго изпитно място, като изпитът продължава от въпроса, на който е спрял, а отразените до момента отговори се запазват. Ако има по-голям проблем и изпитът не може да се продължи, има възможност кандидатът да се премести за изпит на нова дата, гласят промените при листовките.

При кормуването заради пандемията има разпореждане да се качва по един кандидат-шофьор в колата, за да не се струпват много хора в автомобила. В момента в автомобила има един председател, един кандидат и един член на комисия. Новото е, че кандидатите в един изпитен протокол могат да се разделят по двойки и всеки да знае от колко часа ще започне изпитът му. До момента имаше възможност за разделяне на кандидатите на две групи, което създаваше затруднения и се налагаше някои кандидати да чакат с часове, преди да започнат изпита, обясняват от ИААА.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.