Една от най-мистериозните велики фотографки, пристига с първата си изложба у нас. Над 100 цветни и чено-бели фотографии на Вивиан Майер ще бъдат показани от 23 април в Софийска градска художествена галерия.

Творчеството на Вивиан Майер е открито случайно през 2007 г. и бързо се превръща в сензация. През 2015 г. документалният филм за нея - “Да откриеш Вивиан Майер”, посветен на живота и работата й като фотограф, печели номинация за “Оскар”. А от утре подредената от Ан Морен експозиция от нейни кадри става поредния диамант в короната на платформа “Майстори на фотографията”, чието 11-ти издание е посветено на Майер.

Вивиан Майер, която е родена през 1926 г. и умира точно преди 10 години, е смятана за един от най-емблематичните автори на улична фотографията. Името й се нарежда до тези на Даян Арбъс, Робърт Франк, Хелън Левит, Гари Уиногранд, Мери Елън Марк, Джоел Мейровиц, а историята й е също толкова забележителна, колкото и нейните снимки. „Обикновена гувернантка”, безименно лице, тя посмъртно се превръща в това, което е днес фотографът Вивиан Майер.

В края на 2007 г. Джон Малуф, агент на недвижими имоти, купува няколко кашона, пълни с черно-бели непроявени филми от 50-те и 60-те. Пред очите му се разкрили забележителни кадри: всевъзможни градски сюжети и истински истории от живота в Чикаго, Ню Йорк и Париж през 50-те. Aрхивирайки ги, с всеки нов кадър се убеждавал, че е попаднал на “нещо голямо”. И все повече се питал коя е тази тайнствена и талантлива жена зад камерата. Повече от година след покупката си попада на следа, намира плик от фотолаборатория с името на получателя: Вивиан Майер. В спомените на семействата, с които е живяла, тя е затворена и ексцентрична, но дисциплинирана и безпощадно смела в мнението си.

Интересът към личността на Вивиан Майер започва да расте лавинообразно. След успешните изложби в Чикаго и Лондон, холивудският актьор Тим Рот открива експозицията й в Лос Анджелис, статии за нея се появяват в „Ню Йорк Таймс“,списание „Таим“, „Уолстрийт джърнъл“, „Индипендънт“ и „Гардиън“. Внушителното творчество на Вивиан Майер включва истинска съкровищница от над 120 000 негатива и филми. В снимките й присъстват множество портрети в различни вариации и ракурси, нейни двойници, събрани един в друг като матрьошки. Вплетен в тези ленти е и автопортретът, който днес се възприема като нейна запазена марка


921602

Автопортрет

Снимка: Наследство на Вивиан Майер, Колекция Малуф и галерия Хауърд Грийнбърг.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Живко Седларски вае скулптури с дъх на шампанско

След изящните метални рокли от арматурно желязо, за които „Монитор“ вече писа, работещият във Франция български скулптор Живко Седларски създаде и серия, вдъхновена от най-френската напитка – шампанското.

Наш режисьорски тандем с приз Arte CineLink в Сараево

В своя пълнометражен игрален дебют „Котка в стената“ българските режисьорки Мина Милева и Весела Казакова изследват трудното съжителство между имигранти и местни в един модерен блок в Лондон. Базираните в английската столица българки са и авторки на сценария, разказващ истинска история за това как една изоставена котка, ударена в стената, променя общността и живота на отделните съседи, като филмът засяга и актуални теми като имиграция, ксенофобия, Брекзит.