Стефан Китанов:  БГ киното доказа, че талантите не робуват на финансирането

Стефан Китанов: БГ киното доказа, че талантите не робуват на финансирането

Противоепидемичните мерки за снимане на филми ще оскъпят производството, казва директорът на София Филм Фест

"Мултиплексите ще отворят през есента"

- Г-н Китанов, честит рестарт на София Филм Фест! Тази година обявихте, че фестивалът ще се проведе в две издания – лятно и есенно. Защо стигнахте до това решение?

- Фестивалът бе спрян и отложен 3 дни преди официалното му откриване през март. Напълно подготвен. Програмата съдържаше над 180 филма. Всичките с уредени права, преведени. В сегашната ситуация преценихме, че е рисковано да предложим цялото съдържание на фестивала през есента, в един период. Все още не знаем как ще се развият нещата. В момента има известно отхлабване на мерките. Имайки предвид богатата си програма, решихме да предложим част от нея през лятото, за да имат възможност хората да си поемат дъх и да пожелаят още кино през есента.

- По време на пресконференцията преди откриването казахте, че на 5 март (дни преди тогава планувания старт на СФФ – б.а.) сте начертали на близките си програма с филмите, които препоръчвате. Кои са заглавията в програмата на СФФ, които сега бихте препоръчали най-много на зрителите?

- Няма да скрия, че съм пристрастен към цялата програма, защото сме я правили с много любов през изминалата година и сме стигнали до разнообразие и качество, което отговаря на най-големите фестивали в света. Дори в много отношения превъзхождаме част от тях, защото нямаме ангажимента да гоним световни и международни премиери, а взимаме от големите само най-доброто.

Програмата на СФФ от март 2020 е една от най-амбициозните и качествени в цялата история на фестивала. Ще отбележа двадесетина заглавия, които са чест за този фестивал в неговия летен вариант. „Паразит“ на Понг Чун Хо, „Предателят“ на Марко Белокио, „Върба“ на Милчо Манчевски, „Бащата“ на Кристина Грозева и Петър Вълчанов, „Боядисаната птица“ на Вацлав Мархоул, „Сестра“ на Светла Цоцоркова, „Кръвта на пеликана“ на Катрин Гебе, „Босият император“ на Джесика Удуърт и Петер Бросенс, „Шарлатан“ на Агнешка Холанд, „Мартин Идън“ на Пиетро Марчело, „Господ съществува, името й е Петруния“ на Теона Митевска, „Медена земя“ на Тамара Котевска и Любомир Стефанов, „Семейна романтика ООД“ на Вернер Херцог, „Върлината“ на Кантемир Балагов, „Почетен гост“ на Атом Егоян, „Въпреки мъглата“ на Горан Паскалевич, „Свирукащите“ на Корнелиу Порумбою, „Синът“ на Мехди Барзуи, „Папиша“ на Муния Медур, „Свидетелите на Путин“ и „Под слънцето“ на Виталий Мански, филмите от Международния, Балканския и Документалния конкурс…

- По-голямата част от филмите в лятното издание ще бъдат излъчвани онлайн. В същото време фестивалът винаги е успявал да привлече публиката в киносалоните, където преживяването трудно би могло да се сравни с това от гледането вкъщи. В момент, в който киносредите на световно ниво като че ли се разделят между ревностни привърженици на киносалоните и застъпници на стрийминга, каква е вашата позиция относно бъдещето на разпространението?

- Винаги съм споделял, че мисията на фестивалите е да среща по едно и също време и на едно и също място автори на филми, публика и филмова индустрия - всички омагьосани от движещите се образи, прожектирани на киноекран. Никога не съм бил привърженик на стрийминга. Но ето че идва време, когато трябва да се съобразяваме с реалностите и да ги приемем, за да съществуваме, но и за да се развиваме. При създалата се ситуация онлайн изданието е вариант да се достигне до филмово съдържание. Освен това достъпът е от всяка точка на България. Ние уважаваме киноманите в България и създадохме пътуващото издание на СФФ, с което достигахме до около 20 населени места с ограничено съдържание. В момента цяла България може да гледа тип кино, което е невъзможно да стигне до градовете извън София – изключително разнообразно, талантливо, говорещо на десетки езици, споделящо проблеми на хора от поне пет континента.

- У нас като че ли съществува притеснението, че колкото по-бързо премиерните филми падат от киноафиша и отиват в стрийминг платформите на международно ниво, толкова повече ще се увеличи пиратството тук. Има ли основание за такива страхове?

- В момента нямаме избор. Трябва да съчетаваме стрийминг платформи и прожекции в киносалони, за да изкараме филмите си пред публиката. Работим с най-авторитетната онлайн платформа в света. Надявам се филмите да не се пиратират. Разчитам на българската публика да прояви отговорност и да се научи да уважава труда на стотиците таланти и техническия екип, които стоят зад всеки филм. Публиката на София Филм Фест е интелигентна.

- София Филм Фест бе едва вторият филмов фестивал в света, който обяви, че отлага провеждането си. Трудно ли се взима подобно решение? Съществуваше ли притеснение, че както за много други събития и по света годината ще се окаже нулева?

- Решението беше взето лесно. Нямахме никаква друга алтернатива. Човешкият живот е над всичко и с облекчение спряхме фестивала, пътуващото му издание, разпространението на филми, Дома на киното… цялата си дейност. Но не поставихме никого в риск. Съвестта ми е чиста. Труден беше процесът на спиране. Трябваше да уведомим националните и международните партньори, да кенсълираме самолетните билети, да спрем публикуването на каталога, да уведомим всичките си над 330 международни гости, че фестивалът се отлага и прочие.

Сега ние сме микс – спрян фестивал, който се възражда, предлага програма онлайн, на кино и на открито. Наесен ще видим. Филмите са налице. Важно е да се реализират през годината. Догодина пак ще има нови филми. Може би не толкова, колкото през 2020, защото процесът ще се забави, противоепидемичните мерки за снимане на филми ще оскъпят производството. Но киното ще го има.

- Казвате, че всъщност много нови български филми, част от които трябваше да имат премиера на феста през март, все още се „оглеждат“ за бъдещето на тяхното разпространение. Какви според вас са подводните камъни от тази гледна точка в ерата на COVID-19?

- Мултиплексите ще отворят през есента. Всички големи дистрибутори запазиха мейджърските си заглавия за есента. 6 от 8-те български премиерни филми отложиха премиерите си на СФФ, защото са обвързани с тръгването им на екран. Никой не знае как ще се развият нещата през есента. Надявам се българските филми да имат посещаемост в контекста на есенните условия. Част от тях ще бъдат в програмата на СФФ Есен.

- Световната пандемия ще доведе ли до крайни промени във филмовата индустрия у нас?

- Със сигурност. Филмите ще забавят производството си. Рестрикциите ще доведат до увеличение на бюджетите. Ритъмът ще се намали. Но процесът няма да спре. Идеите са налице. Талантите са налице. Изминалото десетилетие доказа, че талантите не робуват на финансирането и се реализират, когато идеите ги има. През 2020 отдаваме почит на талантите в българското кино.

- Works in Progress на София Мийтингс се проведе онлайн тази година и сред успехите несъмнено е „Февруари“ на Камен Калев в официалната селекция на Кан. Има ли обратна връзка и от други фестивали или sales компании след провеждането на модула?

- Това издание на филми в незавършен вид на София Мийтингс бе особено успешно. „Февруари“ е несъмненият шампион. Поздравявам Камен Калев за изключителния успех! Няма друг българин, който от 7 свои филма да има 6 селектирани в Кан. Гигантски успех! Камен е изключителен талант и най-успешно реализиралият се български режисьор. Може би в историята на българското кино. Няма аналог. Дано „Февруари“ се селектира след своята „канска“ протекция на други големи фестивали.

- Обяснихте, че тази година българското кино е достигнало до рекорден брой фестивали и sales компании. На какво се дължи това?

- На таланта в българското кино, което е константна величина вече повече от 10 години. Неслучайно правим фокус върху българското кино през 2020 на София Филм Фест. Десетилетието 2010-2019 има огромна разлика спрямо десетилетието 2000-2009 в много показатели. Два пъти повече произведени филми, четири пъти повече дебюти, седем пъти повече независими филми (произведени без държавна подкрепа), многократно повече участия и награди на международни фестивали, включително 3 големи награди от фестивали от т.нар. категория А (Карлови Вари, Локарно, Москва), рекорди в зрителски посещения на българските филми. Всичко това доведе до по-голям интерес към онлайн изданието на София Мийтингс. Тепърва ще очакваме резултати извън успеха на „Февруари“ на Камен Калев.

- Какво могат да очакват зрителите от есенното издание на СФФ?

- Есенното издание засега е предвидено като старт на 24 септември 2020. Програмата се предвижда да бъде в киносалони и ще съдържа доста филми, които не са в програмата на лятното издание на СФФ, сред които „Мъртвите не умират“ на Джим Джармуш, „Фарът“ на Роберт Егърс, „Кънингам 3D“ на Ала Ковган, „Изкачването“ на Майкъл Анджело Конвино, „Синоними“ на Надав Лапид, „Диего Марадона“ на Асиф Кападия.

Предвиждаме и гости през есента. Не много, както трябваше са бъде през март, но, ако има условия, ще посрещнем гости.

- Хората, които следят СФФ от самото начало, вероятно знаят, че сте колкото влюбен в киното, толкова и в музиката. В този ред на мисли, ако трябва да опишете 2020 година с една песен и един филм – кои биха били те?

- Песента е „Always Look on the Bright Side of Life “ на Ерик Айдъл от филма на Тери Джоунс „Животът на Брайън според Монти Пайтън“. Не губете чувството си за хумор и гледайте на живота винаги от светлата му страна. Удачна е и репликата от „Светлините на града“ на Чарли Чаплин: „Утре птичките пак ще пеят“.

Поздравявам читателитe на „Монитор“ и с песента Backgammon Dice на Стефан Вълдобрев, която е изпълнена от Фестивалния бенд на София Филм Фест и е част от филма на Стефан Командарев „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“.

Визитка:

-Стефан Китанов е роден в София на 31 октомври 1961 г.
-Завършил е две висши образования - Финанси и кредит във ВИИ „Карл Маркс”, София (1984), и Кинознание в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов” (1991)
-Прекарва две години в Англия, където учи Артс Мениджмънт в De Montfort University, Лестър
-От 1992 до 1999 г. Китанов е директор и програматор на Дома на киното
-Организира фестивали в България от 1997 г.
-От 2001 г. стартира Международният филмов фестивал СФФ, включен от сп. Variety сред 50-те най-значими филмови събития в света

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.