Станислава Докторова, 137-о СУ „Ангел Кънчев“:  За задължителната матура трябват поне 4 учебни часа
2

Станислава Докторова, 137-о СУ „Ангел Кънчев“: За задължителната матура трябват поне 4 учебни часа

  • Базовата грамотност се формира още в начална степен
  • С минимума от 30 точки за тройка онези, които налучкват, няма да могат да се проврат под летвата

- Г-жо Докторова, кои са новите моменти в матурата по български език и литература?

- Не са толкова много. В частта по български език форматът на задачите и материалът, върху който изпитват, остават същите, защото се проверяват доколко са усвоени правописните, езиковите, граматичните и пунктуационните норми. Има само две по-различни упражнения. В литературата има малко повече нововъведения. Новата учебна програма е частично обновена и в нея са намерили място емблематични класически автори, които бяха и в предходния формат – Йордан Йовков, Елин Пелин, Димчо Дебелянов, Никола Вапцаров, Елисавета Багряна, и най-после своето достойно място намериха и утвърдени съвременни, които за жалост децата нямаха шанса да познават – Христо Фотев, Петя Дубарова, Виктор Пасков, Борис Христов. В литературната част има нова задача - диалогичният прочит между неизучаван текст и друг, който е включен в учебната програма. При съпоставката на двата кратки откъса зрелостниците трябва да намерят сходни проблеми, мотиви и конфликти. Това проверява креативната отговорност на ученика, който трябва да установи връзка със стари свои знания и умението да мисли. Не мога да предвидя дали задачата ще ги затрудни. Смятам, че тези, които мислят и не преповтарят от учебника или думите на учителя, биха се справили добре.

Пак има задачи, които проверяват доколко учениците могат да свързват автор с неговата творба, определянето на жанра, мотиви и конфликти. Има неща, които трябва да бъдат заучени. Зрелостниците трябва да покажат уменията си за работа с текст, които са в две различни сфери. Това не би трябвало да ги затрудни, решават подобен тип задачи още на външното оценяване в седми клас. Ако един родител реши да се запознае с формата на новата матура и прочете оценяваните компетентности, би се запитал дали неговото дете би се справило.


- Какво би затруднило като цяло учениците?

- Отговорените въпроси. Една част от учениците просто играят на тото. Това са тези, за които оценката не е определяща в бъдещето. Те или ще играят на тото, или ще гледат да препишат. Тези, на които оценката им трябва за вход за повечето висши учебни заведения или за прием в чужбина, ще се подготвят. Аз бих започнала работа от новия тип задачи именно с диалогичния прочит на две творби и бих искала да видя в каква част от учениците на този етап е формирано умението да мисли. С този клас съм се заела от пети клас и се надявам да се справи добре. Не бих казала, че упражненията с кратък свободен отговор ще ги затрудят, имайки предвид моите ученици. В някои от помагалата обаче децата се затрудняват да разчетат условието и да решат задачите. Въпреки че аз непрекъснато им повтарям да не тръгват да ги решават, ако не разбират какво ги пита. Много често условията са формулирани така, че да не бъдат разбрани еднозначно. Това е въпрос на придобита интелигентност и умение да се чете. Проверява се функционалната грамотност на учениците, но някои от условията са формулирани така, че да не разберат какво се изисква за изпълнението на дадената задача. Затова е важно мястото на преподавателя, който не би трябвало да започва подготовката за матура в 11-и и 12-и клас. Да започва много по-рано – още в първи клас, защото базовата грамотност се формира в начална степен. Учителите трябва да бъдат изключително гъвкави и да предвиждаме кои задачи биха били сменени и колко време да си откраднем, за да бъдат работени.


- Новият вариант за есе би ли ги затруднил?

- Не съветвам учениците, които се насочват към есето само защото не могат да пишат интерпретативно съчинение и смятат, че им дава повече свобода. Това е най-погрешният мотив. Критериите за оценка на есе в българската практика отварят широко ножицата. В него работи силно субективният момент. Единият оценител би казал „Колко оригинална позиция и колко ярък език“, а другият - „Ооо, какви са тия неща, изобщо не се отнася по темата, не сме го преподавали така“. При подобна разлика в броя на точките, които ще получи есето, работата би отишла на арбитър. Ако има две теми, между които да избират, им дава повече свобода на избора, но имам резерви, стъпвайки на практиката си като преподавател и проверител. Затова не съветвам онези деца, които имат дарбата да говорят и да се изразяват и мислят различно, но не знаят колко това би било оценено подобаващо от някой колега. Зависи кой и как чете и колко е склонен да приеме позицията му.


- Летвата също се вдига и учениците трябва да имат поне 30 точки за успешна матура.

- Това е хубаво. Натискът идва от висшите учебни заведения, голяма част от които вече приемат с матура. Ако отпадне изпитът по български език и литература, то тогава се очаква ДЗИ да бъде конструиран така, че да проверява важни знания и летвата за тройка да стане поне 30 точки, за да не могат онези, които се опитват с налучкване, да се проврат под нея.


- Ще повлияе ли на подготовката представянето на новите формати едва в 12-и клас?

- Това ще доведе до нуждата от чужда помощ. Учениците ще тръгнат по школи и курсове, които трябва да им помагат. Това не е ново. Към това можем да добавим опасността отново да преподаваме всичко от екрана на лаптопа. Не се надявам на разбиране и толеранс от МОН. Моля за малко повече предварително мислене на всеки нов ход, защото този проблем е много стар. За задължителната матура искам да има поне 4 часа.


- Преподавате на ученици с профилиращ предмет български език и литература. Достатъчно ли е времето за тяхната подготовка по модули, част от тях могат да изберат и втора матура по БЕЛ?

- Когато се променят програми и формати, основното в тях е целеполагането. Целта според мен като преподавател по литература е учителят да формира потребност и желание ученикът да знае, защото знанието само по себе си не е ценност. Ученикът трябва да може да мисли и осмисли прочетеното, да има свободата да изрази себе си, макар че понякога неговата позиция се различава от тази на оценилите и бива санкционирана в последната задача. Министерството има високата амбиция да се покаже гъвкавост, иновативност, но се страхувам, че не показва адекватност, защото му убягва една подробност. Истината е, че много от учениците, които избират езиков профил и модулите, които имат 11-и и 12-и клас, не го правят, за да следват пламенния зов на Паисий и да знаят своя род и език, а искат да изучават задълбочено чуждите езици, защото в тях са заложени по-голям брой часове. В този смисъл, ако теглим чертата, реалната картина е, че аз като преподавател в паралелка с езиков профил имам 8 часа, от тях 3 са задължителна подготовка или имам 2 астрономически часа, за да са готови за матурата. Останалите 5 са за модулите. Всеки дванадесетокласник има право да избере втора матура по профилиращ предмет или да избере модул български език, но не се оказаха твърде много желаещите. Те се спират на държавен зрелостен изпит по чужд език, защото са имали по-голям брой часове. На това мнение са и колегите ми по математика. В МОН обаче се залага на количеството, а не качеството, защото за него трябва време. Такъв ресурс няма.


- Как се справяте, след като трите редовни часа не достигат?

- Всеки трябва да измисли каква преподавателска стратегия ще измисли, за да напъха целия материал в тези 8 часа. На модул имаш по 40 минути, за да направиш нещо. Матурата по български език и литература е задължителна и аз ще държа много повече учениците ми да се справят с нея, затова съм принудена, когато тези три часа не ми достигат, да си вземам от другите пет и да правят вкъщи част от модулите си, а те не могат да се справят сами. След това обаче аз трябва да коригирам, да проверявам в следващия модул и така затваряме един кръг. Крайният резултат е, че качеството страда, защото остава само количеството. Иначе парадираме с нова матура, нова програма. Да, тя се обновява, но дали има времеви ресурс, заложен в нея, трябва да отговорят от МОН. Този проблем тепърва ще ескалира. За матура по литература не са важни само затворени отговори и да избереш А, Б, В или Г. Там има и задачи с кратък свободен отговор или с по-широк, а в третия се изисква и обемен текст, в който да интерпретират даден проблем в дадената художествена творба или да коментират общочовешки проблеми. Учениците разбират творбите, но у тях трябва да се формира езикът, на който да бъде изразено това и затова са нужни време и практика. Предполагам, че от това време има нужда всеки преподавател по БЕЛ, защото ние формираме не само желание да се мисли, а и езика, на който трябва да бъде изразено. Днешните ученици се затрудняват дори да напишат правилно името на отец Паисий. За три часа обаче толкова. Не знам каква допълнителна стойност добавя препускането през материала. Миналата година работих и с деца, които казват, че не са вземали нищо, а са се подготвяли сами. Онлайн не е имало време и се очаквало да се справят сами. Това не е целта. Ако спрем да превъзнасяме дистанционното обучение, защото е спасението и като компромисен вариант няма как да очакваме чудеса.


Визитка

-Станислава Докторова завършва Софийския университет “Св. Кл. Охридски” през 1989 г., специалност „Българска филология“

-Дългогодишен преподавател по български език и литература

-Има участие в различни учебни помагала за подготовка на ученици по БЕЛ от 7-и и 12-и клас

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.