0

С пускането на първото поколение на BMW X6 през 2008 г. баварците създадоха нова тенденция в автомобилната индустрия, наречена SAC, което произлиза от Sports Activity Coupe. Няколко години по-късно семейството на високопроходимите купета се допълни от BMW X4, което е с един размер по-малко. През миналата година дойде ред и на купето, базирано на компактния кросоувър BMW X1. Макар да носи индекс X2, новият модел е по-нисък и по-къс от X1, като междуосието е същото.

С пускането на първото поколение на BMW X6 през 2008 г. баварците създадоха нова тенденция в автомобилната индустрия, наречена SAC, което произлиза от Sports Activity Coupe. Няколко години по-късно семейството на високопроходимите купета се допълни от BMW X4, което е с един размер по-малко. През миналата година дойде ред и на купето, базирано на компактния кросоувър BMW X1. Макар да носи индекс X2, новият модел е по-нисък и по-къс от X1, като междуосието е същото.

Новото BMW X2 е изградено върху същата платформа, на която са построени X1 и MINI Countryman. Двигателят е разположен напречно, основното задвижване е на предните колела, а задните се свързват с допълнителен съединител.

Въпреки роднинската връзка с BMW X1, новият модел Х2 определено е по-красив с атлетичните си форми и динамични линии. Благодарение на силуета с наклонен покрив и къси задни колони, X2 веднага е разпознаваем като високопроходимо и спортно BMW. Пакетът M Sport придава на автомобила приятна агресивност. С дължина от само 4,36 метра, широчина 1,82 метра, височина 1,53 метра и междуосие 2,67 метра, новото BMW Х2 е с размерите на хечбек, но макар и малък, моделът е кросоувър. Един отличителен детайл в екстериора на BMW X2 е логото на задните колони на колата. С този елемент баварците отдават почит към легендарните спортни купета BMW 2000 CS и 3.0 CSL, произвеждани през 60-те и 70-те години на миналия век и идеологически предшественици на всички настоящи баварски купета с 2 врати.

Ако в екстериора новото BMW Х2 се различава кардинално от Х1, то в интериора инженерите са направили съвсем малки промени, като най-сериозната разлика е М-спортният трилъчев волан в Х2. Бутоните, лостовете и приборите са изцяло същите като в Х1. В подлакътника е вградената система за безжично зареждане на телефон. В тестваната версия на върха на централната конзола е поставен 8,8-инчов дисплей на мултимедийната система iDrive. Менюто на системата се управлява с кръгъл джойстик на централния тунел, което е много удобно и в движение.

Седалката на водача е доста удобна, въпреки че има странични опори, които придържат тялото в острите завои. Пакетът M Sport включва спортни седалки и волан. На втория ред седалки има достатъчно пространство удобно да пътуват двама пътници, както и трима, ако са със слабо телосложение. В багажника с обем 470 литра се събират два големи куфара, три сака и една раница, а при необходимост от повече товарно пространство, задните облегалки се сгъват и се увеличава до 1355 литра. Капакът на багажника може да се отваря със сензори под бронята и с електрическо задвижване.

Новото BMW X2 се предлага с бензинови и дизелови двигатели с мощност от 116 до 231 к.с., но най-оптималният модел е xDrive20d с 2,0-литров турбодизелов агрегат с мощност 190 к.с. и впечатляващ въртящ момент от 400 Нм. Моторът е съчетан с 8-степенна автоматична скоростна кутия Steptronic и е идеално оборудван за зимата със система за задвижване на четирите колела xDrive. С този двигател ускорението от място до 100 км/ч отнема едва 7,7 секунди.

Най-приятното нещо в управлението на тази кола е невероятно хармоничната връзка между автоматичната скоростна кутия и двигателя. Във всеки един момент има достатъчно тяга за пъргаво ускоряване, без да се налага ръчна смяна на предавките. Тази трансмисия е просто фантастична, демонстрирайки бързо, гладко и компетентно превключване. Освен отличната динамика, с този 2,0-литров двигател BMW X2 е истински спестовник на гориво. При около 120 км/ч на магистралата кросоувърът харчи 5 л/100 км, а в града разходът не надхвърля 6 литра на 100 км.

Тестваното BMW X2 е оборудвано с М-спортно кормилно управление, благодарение на които точността на реакцията е невероятно прецизна за кросоувър. Това дава положителен знак и върху пътното поведение, тъй като в завоите Х2 е стабилно, не се наклонява като повечето високи кросоувъри и SUV, но в същото време не се плаши от черни пътища и няма проблеми с преодоляването на стръмни заснежени улици. С опционалните 19-инчови колела с гуми Runflat колата реагира остро на ударите от големите дупки, каквито има безброй по българските пътища. Ето защо за да шофирате спокойно в родната действителност, която крие неприятни изненади, по-добре изберете стандартните 17-инчови джанти и адаптивното окачване.

Новото BMW X2 е невероятно ярка и впечатляваща модерна кола с класически функции в нова опаковка. Тя е красива, стилна, мощна и висококачествена, като всички автомобили на германския производител. Интериорът е приветлив, макар и не толкова просторен отзад, но пък има голям багажник. Благодарение на уникалния синхрон на двигателя и трансмисията, шофирането на BMW X2 е истинска наслада. Това удоволствие обаче струва доста скъпо. Макар цените на BMW X2 да стартират от ниво 64 900 лева, за модела с 2,0-литров дизелов двигател, автоматик и задвижване на четирите колела ще платите най-малко 82 700 лева. В дългия списък с опции на тестваното BMW Х2 има какво ли не, но цената стига почти 114 000 лева – твърде много за този автомобилен клас.

Технически характеристики

BMW X2 xDrive20d Steptronic M Sport

2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов мотор

8-степенна автоматична скоростна кутия

190 к.с. максимална мощност при 4000 об/мин

400 Нм въртящ момент при 1750-2500 об/мин

7,7 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

221 км/ч максимална скорост

4,8 л/100 км среден разход на гориво

126 г/км емисии на СО2

82 700 лева базова цена на модела