„Mariahilferstrasse“ е улица във Виена. До 2008 г. прилича на традиционно шосе с тротоари, а по тротоарите метални колчета. По шосето пък сериозен трафик. След реконструкция през 2014 г. тя вече е споделено пространство, тоест по нея се движат пешеходци и автомобили заедно на една плоскост.

За да се превърне „Mariahilferstrasse“ в това, което е днес, австрийците направили обсъждания, после референдум, после е създаден проект и накрая се извършил ремонтът. След всичко това се обявява 5-годишен пробен период, за да стане ясно дали трансформацията е успешна.

Хайде сега си представете как софиянци като една добронамерена и толерантна общност, първо обсъждат проекта за „Графа“, след това отиват да гласуват и така нататък по процедурата. И всичко това се случва в атмосфера на взаимно разбирателство и приемливи компромиси. Може пък и да се случи. Някога.

„Основен проблем и пречка пред реализирането на споделени пространства в България е психологическият. Изразява се във все още силната нетолерантност и ниска култура на пътя“, пише в статията си арх.Младен Танов и продължава „това съчетание на негативни фактори би ескалирало опасността за пешеходците (особено на трудно подвижните, незрящите и децата) до много високи нива“.

Сега, до тези последните, за които обществото трябва да се грижи, не сме стигнали, защото заради ограничителите, монтирани по „Графа“, се претрепаха вече двама, които виждат и ходят на двата си крака. А вероятно не са само двама.

Обаче! Какво виждаме на снимките, разпространявани в медиите и в социалните мрежи? Хората, които вървят по тази улица, се движат колкото зад ограничителите, толкова и по трасето на трамвая. Документирано е.

Ограничителите първо бяха перки на акули (факт, че изглеждаха точно така), после ги отрязаха и станаха призми. Стана инцидент и пак ги сменят. Появиха се всякакви идеи за тактилни плоскости (грапави, да не се чудите), леко повдигнати бордюри и цветни ленти. Според мен и виещи аларми, и електрошок да сложат, пак ще е същото. Ще има хора, които ще ги прескачат и ще се мяткат пред трамвая.

И така, общината ще сменя за втори път ограничителите. Един път ги сложи, втори път ги отряза, сега ще ги смени неясно с какво, заради негативните нагласи в обществото. Ама от общината като приемаха проекта( дори само идеята) за реконструкцията, нямаше ли кой да се сети, че по нашите закони и разпоредби пешеходното и трамвайното трасе трябва да са разделени. Иначе е пространството е споделено, така да се каже. Виртуално си е било точно така. Действителността е друго нещо.

И така, моделът „Mariahilferstrasse“ го отлагаме за някакъв бъдещ период в светлото бъдеще. Общината ще смени ограничителите по „Графа“, но преди да се жалваме, не е лошо да погледнем ограничителите в главите си. Правилно ли са поставени, отговарят ли на изискванията? Защото когато не отговарят - заставаме отляво на ескалаторите в метрото и задръстваме лентата, натискаме едновременно двата бутона на асансьора, сядаме на външната седалка в автобуса и си слагаме торбите на вътрешната. Голяма работа и така светът си върви!

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Вълнения вдясно

ГЕРБ и СДС обявиха създаване на предизборна коалиция за съвместно участие в изборите за членове на Европейския парламент от Република България. Какво е интересното около тази коалиция? Първо, това е първата предизборна коалиция за национални избори, в която партията ГЕРБ участва.

Ако златната рибка беше офталмолог

Ако златната рибка беше хирург – офталмолог, маса поразии щаха да настъпят у нас. Направо, ще окьоравеем масово. Да ме прощава Уди Алън за заемката. Защото, нали знаете българинът обича да се пише нещастен. Дори да е добре устроен – със собствен дом, автомобил, деца, приети в университета, вярна жена и блага тъща, той пак ще мрънка.