Спестени ремонти и липса на контрол сринаха разписанието на БДЖ

Спестени ремонти и липса на контрол сринаха разписанието на БДЖ

Малкото локомотиви и вагони в движение, недостатъчни ремонти и вероятно лошо управление са част от причините сегашният график за движение на БДЖ, който трябваше да е актуален и догодина, да е под въпрос.

Зачестяващите съобщения за липсата на квалифициран персонал в жп-то ни също е сигнал, железничарите не крият малките си заплати. А без това редуцираните влакове и дотирани от държавата линии може да намалеят още, даде да се разбере транспортният министър Росен Желязков при изслушването си в ресорната комисия в парламента.

Тъжна статистика

В "БДЖ-Пътнически превози" към 30 септември локомотивите са 289, в цифрата са и мотрисни влакове. От тях 152 са в експлоатация, 95 са в изолация и 42 са в ремонт. Електрическите мотрисни влакове са 52 броя, от тях работят едва 30 броя. От 152 влака в движение с над пробег от 20 на сто или неизвършен ремонт са 59 броя. Общо вагоните са 726, от тях 312 са в движение. Затова Желязков смята, че има неосигуреност на дружеството и за нарушаване на графика за движение, който по думите му е "твърде амбициозен за състоянието на подвижния състав".

Има и забавяне на обществените поръчки за ремонтите в дружеството, показват констатациите на одитиращият екип в "Холдинг БДЖ", одобрен от ръководството му, което управлява държавното дружество вече 10 години. Пример за състоянието на железниците е поддръжката на най-новите мотрисни влакове Siemens, който държавата купи преди 13 години. Установено е, че 6 броя скоростни кутии на електрическите мотриси са повредени, ремонтът им се извършва извън дружеството, процедурата е стартирала с доклад до управителя на БДЖ-ПП през април 2017 г. Досега все още не е стартиран търг. Замяната на електрически с дизелови мотриси усложнява останалата част от графика и води до повече разходи за дружеството.

Оказва се, че няма разработен механизъм за доставка на резервни части, има разминаване между планираните ремонти и тези по спешност в съотношение към едно към три. Но дори ремонтите по аварии трябва да се извършват от квалифицирани служители, които са прекалено малко в депата и така се стига до "нерегламентирано вменяване на функции" на служители без опит и квалификация. Докладът отчита отново лошите условия на труд, неизпълнение на трудовите задължения и др.

При товарните превози, които се състезават за дял от частния пазар, състоянието не е по-различно. Локомотивният парк е от 207 машини, от които в експлоатация са 100 броя, 29 са в ремонт и 78 са в изолация. 4891 товарни вагони притежава "БДЖ-ТП", от тях годни са 2717. Към края на септември превозените товари са намалели с 23 000 тона спрямо същия период на миналата година. И тук не се изпълнява планираната ремонтна програма, установява още одитът в дъщерното дружество.

Разписанието

Всяка година графикът за движение се изготвя след консултация с общините и гражданите. В разписанието за 2018 г. бяха спрени 5 влака, които според БДЖ са компенсирани с оптимизация на други маршрути. Сега се очакваше графикът, който влиза в сила на 9 декември, да не се променя особено, тъй като железниците разчитат на държавната субсидия, пряко обвързани с изпълнението на графика за движение. Сега дружеството обезпечава 20 млн. влаккилометри, като в общи линии в следващата година се планираше да се запазят транспортните схеми в повечето региони в досега действащия график за движение. Но Желязков обяви, че той ще бъде преразгледан до края на ноември и ще се прецени дали с наличните влакове може да се изпълнява безопасно или има нужда от редуциране. Ето какво ще трябва да бъде променено евентуално: По линиите трябва да са 556 влака или с 9 по-малко от миналата година, от които 78 бързи, като 5 от тях ще се движат само в работни дни. Пътнически и крайградски пътнически влакове ще са 478 влака, като 92 влака ще се движат в определени дни от седмицата, 5 в определен период от годината и останалите 381 ще се движат ежедневно.

Планирано е да останат без промяна изпълняваните международни линии. Тази година предстоят ремонти по линията от София към сръбската граница. В графика са планираните по-мащабни реконструкции по железопътната инфраструктура около столицата. Пример от БДЖ дават с София – гара Искър – Казичене – Елин Пелин. Предвид очакваните ремонти между гара София и гара Елин Пелин са разработени разписания на влакове по алтернативен маршрут през гара Подуяне (бившата Подуяне разпределителна), за да бъдат избегнати бъдещи изменения на разписанията на влаковете в цялата южна железопътна мрежа.

За участъците с най-голям брой пътници в работните дни е запазена увеличената честотата на влаковете през 20 минути сутрин и през 40 минути вечер за Перник, а за Своге 30 минути сутрин и през 60 минути.

Добрите желание за осигуряване на повече тренове за Банкя е предвиденото - някои влакове за сателитния град няма да започват или приключват движението си в гара София. Добрата новина беше, че при така разработената схема се създава директна връзка от гарите и спирките от северозападната част на столицата Банкя, Божурище, Волуяк, Обеля, Връбница и Надежда с гарите и спирките в източната част на града – гара Подуяне пътническа, сп. Смирненски, сп. Искърско шосе, гара Искър и гара Казичане и гарите и направленията по Копривщица и Костенец.

Липса на контрол

БДЖ се състои от две дъщерни компании и едно холдингово дружество, което е едноличен собственик на капитала на ЕООД-та. Холдингът е акционерно дружество със 100% държавно участие, принципал е транспортният министър. Тази структура беше създадена на два етапа от 2008 г. насам. Целта е да се обслужват кредитите на закъсалата железница, причината да се избегне крос субсидиране на дейностите, защото товарните превози работи на либерализирания пазар, а пътническите са субсидирани от държавата. Всички производствени активи са в капитала на дъщерните дружества, като холдингът няма ангажимент към бизнеса им.

Желязков иска да има пряк контрол върху двете дъщерни дружества. Сега при изплатени задължения по двата облигационни дълга на БДЖ и външни кредитори, холдинговото дружество е започнало да предприема по-пасивна позиция към компаниите си, твърди транспортният министър. "Държавата няма пряко отношение към дъщерните компании на БДЖ, има документална кореспонденция, която е смятана за ефективен мениджмънт", казва Желязков. Ето защо той ще подложи на анализ сегашната структура на холдинга и е възможно да останат само двете дружества. Но преди да се тръгне към промяна в структурата ще бъде направен анализ за преценка необходимостта от съществуващата структура. "Холдингът си свърши работата, дълговете към облигационерите и кредиторите са изплатени. Всяко преобразуване е свързано с процедури по Търговския закон, една от тях е 6-месечно предизвестие към държавата, на която се дължат от холдинга 197 млн. лева", напомни Желязков. Ако се ликвидира холдинга трябва да се прецени как ще бъдат разпределени тези суми между двете дружества и как ще се погасяват. "Хубавото е, че тези пари са безлихвени, тоест няма да се променят с времето", коментира още темата Желязков. Припомняме, че кредитите бяха отпуснати от държавата с цел спасяването на закъсалия жп превозвач от кредиторите му. Наскоро правителството гласува да удължи срока на издължаването на борча с още една година, иначе по него щяха да започнат да текат и лихви.

След оставката на предишния министър Ивайло Московски Съветът на директорите (СД) на "Холдинг БДЖ", изпълнителният директор Владимир Владимиров, както и управителите на двете дъщерни дружества са премълчали за проблемите, единственото притеснение е било забавянето на обществените поръчки за ремонт и новите влакове. Следват серия от проверки, доклади и заповеди в дружеството, за които Желязков твърди, че разбрал от медиите. "Почувствах се загубен в богатата кореспонденция, която по своя характер показва не кой каква не е направил и кой за какво не отговаря и има причини да не го направи“, твърди Желязков.

Голямата поръчка за нови влакове

Забавянето на обществените поръчки също е част от проблемите. Във връзка със спряния вчера от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) търг за нови мотрисни влакове за 675 млн. лева министърът поясни, че БДЖ няма да оспорва решението на регулатора. "Документите на общественото поръчка ще бъдат преработени и ще се върви към нова процедура, вместо да оспорваме решението на КЗК, защото ще падне пред Върховния административен съд", обясни Желязков. Така не става ясно кога железниците ще имат нов подвижен състав, за да опитат по някакъв да бъдат конкурентни на автобусните превози.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.