СПАСЕНИЕ: Учени откриха антитяло, неутрализиращо всички COVID щамове

Молекулярни биолози от Китай откриха антитяло 35B5, способно да се свързва с най-стабилния участък в структурата на S-протеина на коронавируса и да неутрализира всички негови щамове, включително Омикрон. Първите резултати от експериментите с тези молекули са разкрити в статия в цифровата библиотека bioRxiv, пише БГНЕС.

„Получените изображения показаха, че молекулата 35B5 се свързва с част от S-протеина на коронавируса, която всъщност не се променя в хода на еволюцията на SARS-CoV-2. Това позволява тези данни да се използват не само за създаване на антитела, но и за разработване на универсална ваксина срещу всички щамове на коронавируса”, пишат учените.

Екип от китайски изследователи, ръководен от професор Ден Кай от университета „Сун Ят-сен” в Гуанджоу, Китай, е идентифицирал уникално антитяло в кръвна проба от преболедувал коронавируса китайски жител, което е еднакво

ефективно при неутрализирането
на всички разпространени щамове на SARS-CoV-2. Тази молекула, наречена 35В5, е открита при мащабно проучване, насочено към изследване на голям брой кръвни проби на жители на Китай, страдали от тежък COVID-19. Учените изолират от тях култури от В-клетки, произвеждащи антитела, и наблюдават кои вирусни частици могат да атакуват.

Тези търсения помогнали на лекарите да идентифицират две молекули – 35B5 и 32C7, чиито дори малки концентрации активно неутрализират частиците на първата разновидност на SARS-CoV-2. Последвалите експерименти показват, че антитялото 35В5 е също толкова ефективно срещу щамовете Бета и Делта на коронавируса, докато силата на действието на втората молекула намалява драстично.

Учените са получили подобни резултати при експерименти с мишки, заразени с всички разпространени щамове на коронавируса. Антитялото 35В5 предпазва всички гризачи от смърт и тежки белодробни увреждания, докато ефективността на втората молекула значително намалява в борбата с новите варианти на SARS-CoV-2.

Универсалният характер на действието на антитяло 35В5, както показват снимките от криоелектронния микроскоп, се дължи на факта, че тази молекула се свързва с частта от S-протеина на коронавируса, която почти не се променя при еволюцията на SARS-CoV-2. Структурата му е еднаква за всички разновидности на коронавируса, включително и за наскоро идентифицирания Омикрон.

Според професор Ден Кай и колегите му, същият този участък може да се използва като „мишена”
за създаване на универсални ваксини, способни да потискат всички съществуващи щамове на коронавируса, както и бъдещите разновидности на SARS-CoV-2, които могат да се появят през следващите месеци и години.