Българите в чужбина лесно ще уведомяват българските служби, че са изпаднали в беда. Чрез SOS бутон от мобилно приложение на Министерството на външните работи (МВнР) нашенците ще може да подадат GPS координатите си до служителите на ведомството и до посолството ни и най-близката консулска служба на държавата ни.

Приложението ще е безплатно и ще работи за всички платформи. Ще може да се сваля от сайта на министерството, както и от магазините на Google и Apple. По проекта на министерството е предвидена и разяснителна кампания, за да се запознаят нашенци с възможностите на приложението. Регистрацията ще бъде задължителна, за да разполагат дипломатите ни с необходимата информация. Замислено е сигналите да се изпращат освен чрез интернет връзката в роуминг, с която разполагат модерните телефони, но е скъп в много държави,

да се използва и мобилната мрежа в страната чрез SMS.

Сигнали няма да може да се подават от България.

Парите са осигурени по програма на Норвежкия механизъм за финансиране и в партньорство на външното министерство на северната държава. Единствено Финландия, Холандия и Португалия имат подобни мобилни приложения, показва проучването на европейския опит. Най-честите опции са достъп до информацията на сайта на външните министерства на съответните държави. Има и планове в българското приложение да се ползват 26-те спътника на европейските космически програми, които предлагат безплатни услуги, за да се дава възможност на потребителите за избор на безопасен маршрут при природни бедствия или други случаи.

Извънредните ситуации с български граждани са довели до решение в министерството за осъществяване на проекта. Дипломатите залагат много на него, коментира пред „Монитор“ Бойко Христов, началник на отдел „Оперативно дежурство“, дирекция „Ситуационен център“ към МвнР (виж карето). Особено след като

нито една държава не разполага с точния брой граждани в чужбина,

които са на почивка или живеят навън. Пътуванията не само у нас, но и зад граница, крият освен радостни моменти и рискове. Наводненията и пожарите в съседна в Гърция наскоро доведоха до дузина от обаждания в министерството. Едно от тях бе за две семейства с деца, които благодарение на постоянните инструкции успяха да се приберат успешно у дома. Само по време на пожарите в района на Атина в посолството ни в съседката ни са били получени общо 12 сигнала във връзка с бедствието, като 3 са от граждани в района на пожарите, а 9 са от притеснени близки, които са съобщили, че техни роднини се намират в района на бедствието.

Но гражданите рядко са запознати при какви случаи могат да се обръщат към българските дипломати у нас и в чужбина. Българи в беда или нужда от консулска закрила са най-честите случаи. Природни бедствия, политическа нестабилност, тероризъм, организирана престъпност са част от акцентите в работата на консулските служби по света и дирекция „Ситуационен център“ към външното министерство, когато става дума за живота и здравето на български граждани в чужбина. Те трябва основно да идентифицират риска и да уведомяват българите за опасностите, които ги грозят извън страната ни. И ги съобщават чрез медиите и интернет страницата на министерството. Отделно към дирекцията в министерството има денонощни дежурни, които приемат сигнали по телефон, мейл и факс.

Български

граждани търсят съдействие и при изчезнали близки

или при съмнения за отвличания. Граждани, които нямат връзка с близките си от дълго време, най-често активно пътуващи млади хора, също се обръщат към министерството за съдействие. Малко от гражданите са запознати, че при съмнения за отвлечен или изчезнал близък зад граница близките му трябва да подадат сигнал в местното районно по местоживеене, трябва да се легитимират с личните си документи, за да докажат родственост и чак тогава полицията по линия на международното сътрудничество започва да ги издирват. Външното министерство работи с полицията по едни и същи казуси, казва началникът в дирекция „Ситуационен център“. Ролята на дежурните служители в министерството е да бъдат и психолози, за да успокояват хора, „защото в такива ситуации паниката и притеснението са напълно нормални“. Постъпилите сигнали веднага се предават от консулската дирекция в министерството и задграничното представителство в съответната държава. Ако казусът е спешен, веднага се влиза в контакт с посолството.

Българските дипломати не са детективи,

нито полицаи, а уведомяват за случаите местните служби. От България се проследяват случаите и се уведомяват близките. „Не всеки казус има едно и също решение и разписан протокол за действие“, казва Христов, „тук се намесва и човешкият фактор на място. Наши консули са помагали в какви ли не ситуации, за да не останат наши граждани на улицата“.

Интересен е случаят на българка фотограф, която в Индонезия има връзка с местен жител. Майка й притеснена се обажда в министерството посред нощ, и казва: „Знам къде е дъщеря ми, отвлечена е, знам къде е“. Ситуацията е необичайна, защото българката не отговаря на обажданията по телефона, а само пише. Отнема известно време, но накрая успява да се измъкне жива и здрава. Дежурните са свидетели и на случаи, когато близки не си говорят и се опитват чрез тях да получат информация. Даже и пускат фалшиви сигнали, за да намерят роднините си.

Смъртта е част от работата на служителите в министерството. По време на дежурствата на служителите в звеното пристигат сигнали за починали хора. Често се обаждат и туристи, които са решили да пътуват към някоя „гореща точка“ по света. Някои от тях се „изхитряват“ и опитват да ползват публикуваната на сайта на МвнР информация при съдебни искове за провалена почивка, което не е възможно. Обаждат се и

искат официален документ, за да си върнат парите от самолетен билет.

Евакуацията е сред най-сложните моменти в работата на консулите по места и на служителите в министерството. Не по-различен е случаят преди две години при неуспешния опит за преврат в Турция, когато успешно са евакуирани 3 автобуса българи от Истанбул, спомня си Христов. Важно е да се знае, че един от плюсовете България да е част от Европейския съюз, че всеки гражданин може да се обърне към консулските служби на страните членки.

Над 12 000 българи са потърсили помощ за три години

Във външното министерство работи „Ситуационен център“, където оперативни служители дават дежурства 24/7. Те отговорят на наши сънародници на позвънявания по телефон, получени факсове или електронни писма. Дежурствата им са коордирани с задграничните представителства и дирекция „Консулски отношения“. Логично дигитализацията на комуникацията е довела до по-малко факсове за сметка на повече мейли до служителите, показва статистиката на министерството за последните две пълни години и до края на седми месец на настоящата.


Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Протест в Перник заради кризата с водата

В Перник хората излязоха на протест заради водния режим в областта. Недоволните се събраха пред сградата на ВиК дружеството в града с искане за среща с неговото ръководство, с областния управител и с министъра на околната среда и водите.