София да е Европейска столица на интелигентния туризъм през 2020 г. Това предложение отправиха от Националния борд по туризъм (НБТ) по време на туристическа конференция в София. Събитието събра лица от властта и от бизнеса, които обсъдиха възможностите за финансиране на сектора, както и какво са вариантите за развитие на туризма в столицата.

Основна цел за последните години е освен морският и зимният туризъм, България да развие и останалите типове туризъм като се превърне в дестинация на 4 сезона. За целта от НБТ направиха второ предложение, а именно съвместно с Министерството на туризма, да се изготви нов модел, с който бюджетът за реклама на България да се формира като се приспадне 1% от формираните приходи. “Заложеният до момента бюджет в крайно недостатъчен, а увеличаването му ще доведе до подобряване на услугите, предлагани в сектора”, коментира изпълнителният директор на НБТ д-р Полина Карастоянова. Идеята бе подкрепена и от Българската търговско-промишлена палата (БТПП). „За нас потенциалът на туристическия сектор е, че има още много ниши, които трябва да се запълнят“, коментира председателят на БТПП Цветан Симеонов. По негови думи СПА и религиозният туризъм в столицата може да се развият повече. Като пример той даде централните бани, при които част от водата може да се използва, за да се вкара в централната баня, а друга част да се даде на концесия. „В България има над 4 хил. обекта за религиозен туризъм и това е тема, към която БТПП не е безразлична“, каза още Симеонов.

За 2017 г. приходите от туризма възлизат на 6.9 млрд. лв., а очакванията са за миналата година те да надхвърлят 8 млрд. лв. Сумите, обявени от бранша, бяха потвърдени от туристическия министър Николина Ангелкова. “Приходите от туризъм за миналата година са 8,4 млрд. лева”, похвали се тя по време на откриването. По нейни думи това са 6% повече в сравнение с 2017 г., а за последните 3 години е налице ръст от 34%.

Ангелкова напомни, че 2019 г. ще бъде динамична и трудна, а фокусът ще е насочен към вътрешния туризъм. “Трябва да продължим съвместната си работа с вас - доказахме, че България е предпочитана дестинация за организиране на мащабни събития и за конгресен туризъм, а след месец ще бъде готова и промяната в наредбата за категоризация на местата за настаняване и така ненужните изисквания ще отпаднат”, каза още ресорният министър.

От министерството ще направят предложение за изграждане на конгресен център в Слънчев бряг, където да се състоят големи събития. Повече детайли за него ще бъдат разкрити по време на международен инвестиционен форум, който ще се състои на курорта в края на май.

Освен това, от министерството са подготвили и работна група, чиято работа трябва да започне следващата седмица, а нейната цел е да се създаде консултативен съвет, който да помага за дигитална реклама и маркетинг.

Ангелкова напомни и за свършеното до момента. В началото на февруари бе пусната системата ЕСТИ, в която трябва да се впишат над 20 000 места за настаняване. “ЕСТИ не е някаква рецепта, която изведнъж да реши всичко. Тя ще функционира само ако всеки един от бизнеса е отговорен и въвеждат бази данни според изискванията”, предупреди Ангелкова. В момента за целта се организират обучения на областно и общинско ниво, които да помогнат функционирането на системата. Крайният срок за бизнеса е 1 октомври.

По време на събитието бе обсъдена и възможността за развитие на конгресния туризъм. „При нас идват различни организации, които ни казват, че трябва да развиваме конгресния туризъм“, коментира Ангелкова. Затова и от министерството предложиха създаването на единно конгресно бюро, с което да се кандидатства за привличащи вниманието събития. На въпроса под каква форма може да бъде и докога можем да го очакваме, министърът каза, че всичко зависи от регистрацията и организацията.

82% ръст на чуждестранните туристи в София за 10 години

Почти двойно е нараснал броят на чуждестранните гости в столицата за 10 години. Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова. По нейни думи развитието на София като туристическа дестинация винаги в била водещ фактор за развитието на икономиката в столицата.

През 2006 г. бе приета първата стратегия за развитието на столицата като дестинация. “Тя не беше съвършена, но даде ясна посока и знак, че всички заедно ще работим да разкрием потенциала на нашия град. Резултатите според мен са ясни.”, коментира Фандъкова. През 2017 г. пък бе приета втората стратегия с хоризонт до 2030 г.

Според Фандъкова София не е просто административен центъра, а дребен град с хилядолетна история, която се нарежда наравно с Рим и Атина в очите на европейските туристи. Затова и инвестициите се насочват към културно-историческото наследство. Всяка година има около 60 фестивала в столицата, а освен това София е и център за провеждане на големи събития и международни конференции. Според Фандъкова важно е да се увеличат международните брандове в столицата, а условие за това е добрата инфраструктура и транспортните връзки. За периода 2009-2016 г. има най-сериозен ръст на чуждестранни туристи, а от 2008-2018 г. има 36% ръст на нощувките. За 2018 г. спрямо 2017 г. ръстът е 4% за София като основно посещения получаваме от Германия, Италия, Великобритания, Израел, Гърция и Франция.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Ангелкова предлага застраховката на туроператорите да се обвърже с оборота им

Задължителната застраховка за отговорност на туроператорите да се обвърже с оборота им, предлага туристическият министър Николина Ангелокова между първо и второ четене на промените в Закона за туризма. От 3500 вписани туроператори и туристически агенти в регистъра на министерството над 1800 са с минимална застраховка от 25 000 лева, което не гарантира правата на потребителите, смята още Ангелкова.

Пускат нова концесия за летище „Пловдив”

Летището е изключително важно за Пловдив, като очакваме до края на годината да бъде обявена концесията, което да привлече повече полети към област Пловдив и по-конкретно към зимния курорт Пампорово. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова в рамките на 11-та Международна туристическа среща в Пловдив.

Над 1,374 млрд. лева приходи от нощувки от януари до септември

1,374 млрд. лв. са приходите от нощувки в местата за настаняване с 10 и повече легла за периода януари- септември 2019 г., ръстът е 4,2% спрямо същия период на 2018 г. Това са резултатите за периода на база на последните данни от Националния статистически институт за месец септември (НСИ).