Нарязани на парчета стари гуми съединени с лепило е виброизолационната подложка на трамвайните релси на ул. „Граф Игнатиев“ в София вместо проектираната полиуретанова подложка, която намалява вибрациите с 80%, заяви пред спецсъда проектантът на ремонта инж. Румен Борисов. Той е първият свидетел по делото, който бе разпитан.

Борисов е категоричен, че поставената гумена подложка не е еластична и не изолира вибрациите при преминаването на трамваи.

Подсъдим по делото е бившият зам.-кмет по транспорта Евгени Крусев. Той е обвинен за нарушаване на служебните задължения – сключил договор за промяна в носещата конструкция на трамвайния релсов път в полза на фирмата, която ремонтира - Джи пи Груп“. Крусев е обвинен за щети малко под 1 млн. лв. Ако бъде признат за виновен, го грози затвор от 1 до 8 г.

Румен Борисов разказа, че между създаването на идейния и техническия проект в периода 2014 г.-2016 г. тогавашният зам.-кмет Любомир Христов му казал, че парите не са от голямо значение, важно е да бъдат вложени най-добрите материали в света. Затова проектантът заложил по-скъпата виброизолационна подложка, която е от полиуретан. Тя е направена с въздух между порите и при натоварването той се сгъстява, след това порите се разширяват и материалът се възстановява. Ремонтът започнал на 7 май 2018 г. В края на месеца проектантът научил, че се подготвя слагането на друга подложка. На оперативка със строителите и проектантите Борисов предупредил кмета Йорданка Фандъкова за промяната на проекта му. „Фандъкова каза на Крусев: „Евгени, изпълнявайте проекта. Ако нещо не ви е харесало, да сте го променили при търга. Но камионите с гумената подложка вече идваха в Горна баня“, разказа Борисов. На 28 май бил свикан експертен съвет от 29 души, който взел решение за подмяна на подложките на трамвайните релси. На 2 юли Борисов подал декларация, че напуска обекта. „В този експертен съвет от 29 души имаше само 2-ма със строителна специалност, а другите бяха общински служители Беше променен проекта ми – намалиха дебелината на околорелсовите гуми, настилката беше изтънена от 10 см на 5 см, подмениха виброизолационната подложка. Казах, че ще има надигане през лятото, което се и случи“, разказа Борисов. Той е направил проектите на 90% от релсовия път на метрото и 40% на трамвайните релси в София. След оттеглянето му други проектанти изготвили технически проект, който узаконил промените.

Според защитата на Крусев експертният съвет се събрал, защото при старта на ремонта станало ясно, че между ул. "Алабин" и пл. „Гарибалди“ има подпочвени води и сменили подложката, тъй като гумената не пропуска. „Когато има подпочвена вода, се копае по-дълбоко, слага се трошен камък и работата продължава“, контрира Борисов.По-късно пред журналисти той обясни, че със сменените подложки и по-тънки околорелсови гуми общината си е спестила общо около 300 000 лв.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

По 7 неосигурени се лекуват във ВМА и „Пирогов“

Касата плаща 650 лв. за лечение на коронавирус

По 7 неосигурени се лекуват във ВМА и „Пирогов“

650 лв. ще изплаща Националната здравноосигурителна каса на болниците за лечението на инфектирани с коронавируса COVID-19, съобщиха от там.

Сачева: Социалната система ще издържи натиска до 13 май

Системата за социално подпомагане, за обезщетения при безработица, пенсионната система, са системи, които съществуват от години и са готови да издържат на натиска. „Нямам съмнение, че ще направим всичко за да минем заедно през кризата“. Това Заяви Деница Сачева пред Нова.