След 7 години директно ще пътуваме с влак до Скопие (ОБНОВЕНА)

След 7 години директно ще пътуваме с влак до Скопие (ОБНОВЕНА)

Проектът е още от времето на Османската империя

След 7 години ще пътуваме с влак директно до Скопие, като за целта до 2027 г., когато е краят на следващия програмен период на ЕС ще завършим модернизацията на жп линията от София до Гюешево. Това е записано в публикувания проект за обществено обсъждане на Споразумението за партньорство, което ще изпратим в Брюксел , за да се обоснове защо иска 9.7 млрд. евро през следващите седем години. 

Срокът на обсъждането е до 11 ноември, става ясно от справка в сайта strategy.bg.

Още през 1873 г. Османската империя започва строителството на железопътната линия Белово - София - Кюстендил - Скопие. През 1874 г. обаче то е прекратено поради липса на средства. Тази отсечка е замислена като част от международната линия Виена - Цариград. Предвиждало се след построяването й тя


да се експлоатира от дружеството Източни железници, собственост на Барон Хирш.


Съгласно решенията, залегнали в подписания през 1878 г. Берлински договор, Османската империя, България и Сърбия се задължават да построят и открият за експлоатация съответните участъци от международната линия Виена - Цариград, намиращи се на територията им. В договора не са определени пунктовете, през които железопътната линия трябва да мине. Българското правителство защитава маршрута през Кюстендил - Скопие, но Австро-Унгария и Сърбия изпреварващо сключват договор за свързване на железниците на двете страни и определят маршрут през Ниш – Пирот. Железопътният участък Радомир - Кюстендил - турска граница, западно от Гюешево с дължина около 89 км е предаден за експлоатация на два етапа: частта Радомир - Кюстендил с дължина 59 км - на 26 юли 1909 г., а частта Кюстендил - турската граница - на 16 юли 1910 г.

Още по времето на Първата световна война трасето за продължаване на линията към Куманово е подробно проучено, но към строеж не се пристъпва. След влизането във Втората световна война на България е предоставено администрирането на Вардарска Македония и части от Сърбия, считано от 19 април. От 1 юни 1941 г. управлението и експлоатацията на железопътните линии на тази територия е предадено на БДЖ. Почти веднага се пристъпва към осъвременяване и усъвършенстване на изготвените от преди планове и започване на строителството. Строителството е по цялата дължина на линията. По първоначалния проект по линията е трябвало да има 58 тунела с обща дължина около 16 700 м. В края на 1941 и началото на 1942 г. се извършват няколко съществени изменения на трасето от двете страни на гара Крива паланка. При това се изоставят 4 тунела, а два са обединени и така остават 53 с обща дължина 15 330 м. Най-дългият от тях е тунел № 1 - 2362 м, № 8 - 1113, № 24 - 902 м и № 33 - 712 м. От останалите тунели 32 са с дължина от 40 до 300 м. От първоначално предвидените 6 спирки остават 2. По цялата линия има 24 големи моста с отвор над 10 м и 285 други съоръжения с дължина под 10 м. Най-големият насип е с височина 22 м, а най-големият изкоп е с дълбочина 26 м.


Към 31 декември 1943 г. от всичките 53 тунела по линията са пробити 29


и са в различна степен на завършеност, а в процес на пробиване са други 11. От мостовете с отвор над 10 м са изцяло завършени 3 и се строят други 3. Извършените обеми строителство за 1944 г. не са известни. През септември същата година строителството е спряно. Едва в периода 1954 - 1956 г. по построеното трасе от Куманово в посока Крива паланка до гара Довезенци (около 30 км) е положен железен път и линията се ползва, но е с местно значение.

След 1990 г. участъкът е част от Паневропейски транспортен коридор 8. С подписан на 1 август 2017 г. Меморандум между министрите на транспорта на България и Македония са поети ангажименти по неговото изграждане. В него се предвижда до 2027 г. България да модернизира жп линия София - Перник - Радомир - македонска граница; до края на 2025 г. Македония да изгради участъка Крива паланка - Деве баир - българска граница.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.