След 2 години: Включват въпроси по текстове извън материала в матурата по БЕЛ

След 2 години: Включват въпроси по текстове извън материала в матурата по БЕЛ

Учениците ще пишат есе или интерпретативно съчинение върху една или няколко творби

В матурата по български език и литература след две години ще има и въпроси по текстове, които не са изучавани в клас.

Тогава на изпит ще се яви първият випуск, завършващ по закона за предучилищно и училищно образование. Вместо да се готвят по конспект с автори, знанията на зрелостниците ще се проверяват както чрез задачи, които ще се формулират върху изучавани произведения, така и върху откъси от художествени текстове, които не са част от учебните програми, но интерпретират някоя от посочените в тях теми. Това предвиждат промени на образователното министерство за формата на матурите.

На нея учениците ще  трябва да се справят с общо 41 задачи,сред които ще има с избираем отговор, с кратък свободен отговор, с разширен свободен отговор, както и за създаване на текст. Изпитът ще включва учебно съдържание от втория гимназиален етап (11 и 12 клас).

Въпросите по литература ще бъдат ориентирани около няколко теми: „Родното и чуждото”, „Миналото и паметта”, „Обществото и властта”, „Животът и смъртта”, „Природата”, изучавани и 11 клас, и „Любовта”, „Вярата и надеждата”, „Трудът и творчеството” и „Изборът и раздвоението” от 12 клас. Задачи, с които ще трябва да се справят зрелостниците са ориентирани около тях. Те ще трябва да разпознават литературни похвати, тропи и фигури и обясняват значението им за специфични интерпретации на някоя от посочените теми в художествени творби. Така ще се проверява дали учениците са овладели една от заложените компетентности в 11 клас –да идентифицират сравнения, метафори, метонимии в „Паисий“ и да обясняват значението им в контекста на специфичната интерпретация на темата за миналото и паметта в творбата. На изпита ще се проверява умението им да свързват изучените творби от българската литература с имената на техните автори, с жанровете, с героите, със сюжетите, с мотивите и с основните им теми. Така могат да се паднат въпроси за характеристиките на лириката, автора на „До моето първо либе” и основната тема за „Живота и смъртта” в Ботевата творба. Учениците ще трябва да умеят да разпознават родови и/или жанрови характеристики на художествена творба и да я тълкуват според тези характеристики и/или според естетически специфичната интерпретация на някоя от посочените теми. Благодарение на знанията си, придобити в 12 клас, зрелостниците трябва да могат да разпознават жанровите характеристики на поемата, проявени в „Честен кръст“ на Борис Христов и да я тълкуват според темата за избора и раздвоението в нея.

Последната 41 задача ще по-различна от сегашния формат.Зрелостниците отново ще имат избор между есе и интерпретативно съчинение, но може да се наложи да използват знания върху няколко творби. Едната възможност пред тях е да създадат есе по житейски проблем, интерпретиран в една или в няколко художествени творби с определена комуникативна цел. Втората – да напишат интерпретативно съчинение по проблем върху една или няколко художествени творби. Тези теми влизат към часовете за развиване на комуникативните компетентности в 11 и 12 клас, като за две години са предвидени общо 33,5 часа.

В частта по български език зрелостниците трябва да се справят с правописна, граматична, пунктуационна и лексикална задача, при редактиране и създаване на собствен текст. Задачите ще проверяват умеят ли да извличат, обработват (анализират, синтезират) и оценяват информация от различни в жанрово и стилово отношение текстове от различните социокултурни сфери с оглед на конкретна комуникативна задача. В 12 клас зрелостниците ще учат и за стилистичните грешки. На изпита ще покажат разпознават ли ги и могат ли да ги редактират. Задачите ще покажат и дали са успели да придобият умението да оценяват идеи, тези и аргументи в съответствие със своя опит и спрямо познанията, които имат за гражданското общество.

 

Изпитът по чужд език на две нива с различен брой точки

Задължителната матура за учениците с профилиран предмет по чужд език ще бъде на две нива – В1 и В2, като всяко от тях ще има различен брой задачи и минимум точки, които зрелостникът ще трябва да покрие, за да вземе успешно изпита си. По-ниското ниво ( В1) ще е под формата на тест, включващ 37 задачи за слушане, четене и писане. Сред тях ще има такива с избираем отговор, с кратък свободен отговор, както и упражнение за създаване на текст - писане на лично писмо или мейл по зададена ситуация или изходен текст и опори, както и създаване на описателен или повествователен текст по зададени опори или изходен текст. Задачите ще обхващат разнообразни теми и ще носят общо 80 точки. За успешен изпит зрелостниците трябва да покрият поне 30% от тях – 24 точки.

Матурата за по-високото ниво (В2) също е под формата на тест. Той ще включва 45 задачи, с избираем отговор, с кратък свободен отговор и за създаване на текст - писане на официално писмо по зададена ситуация и опори, както и създаване на аргументативен текст за изразяване на мнение. На изпита учениците трябва да покрият поне 30 от 100 точки.

 

Практически задачи по Информатика и Информационни технологии

 За първи път след две години зрелостниците ще могат да положат и матура по Информатика или Информационни технологии. И двата изпита ще включат по 28 задачи, като сред тях ще има и практически, както и упражнения с избираем или  със свободен отговор. За успешен изпит им трябват по 30 от 100 точки.

По Информатика матурата ще обхваща знания от четири модула от втори гимназиален етап – „Обектно ориентирано проектиране и програмиране”, „Структури от данни и алгоритми”, „Релационен модел на бази от данни” и „Програмиране на информационни системи”. Зрелостникът трябва да може да проектира графичен интерфейс на програма, съответстващ на извършен анализ на потребителски изисквания, създава програми, които включват пресмятания на аритметични и логически изрази, познава структурата, характерните методи и приложения на линейни абстрактни типове данни, създава заявки на стандартен език за структурирано изпълнение на заявки и компетентност.

По Информационни технологии учебното съдържание също обхваща четири модула – „Обработка и анализ на данни”, „Мултимедия”, „Уеб дизайн”, „Решаване на проблеми с ИКТ”. Учениците трябва да покажат уменията си да използват основни методи и средства за защита на данни, познават ли спецификата на векторната графика и умеят ли да изграждат и обработват векторни изображения със специализиран софтуер, могат ли да създават уеб страница, като използват HTML и други.

Матурата по математика ще има 18 задачи с избираеми отговори или пълно описание. Те ще са от четири модула - „Геометрия”, „Елементи на математическия анализ”, „Практическа математика”, „Вероятности и анализ на данни”.

 

По История и География пишат текст по разнообразни източници

 Матурата по История ще има по-малко от сегашните - 26 задачи. Сред тях ще има тестови с избираем отговор, с кратък свободен отговор и с разширен свободен отговор. Последната задача обаче ще е по-различна от сегашните. Зрелостниците ще трябва да създадат  свързан писмен текст върху разнообразни исторически източници или да напишат отговор на въпрос по исторически проблем.

По География пък броят на задачите нараства на 41. Сред тях ще има такива със свободен и с избираем отговор. За последната пък учениците трябва да се справят с отговор на научен въпрос, решаване на географски казус или създаване на географски текст по предоставени източници на информация. Явилите се на матура по Философия пък ще трябва да напишат философско есе или анализ на казус за последната си 32-ра задача. По Биология упражненията остават 50. Новост обаче е задачата с разширен свободен отговор. Такава ще има и на матурата по Физика. На нея обаче упражненията ще бъдат  с 10 по-малко – 40. По-малко са и упражненията по Химия. Те ще са само 34, вместо сегашните 50, като ще бъдат с избираем и свободен избираем отговор.

 

Тест по Музика, Изобразително или Предприемачество

 Учениците от художествените училища ще могат да положат матура по музика или изобразително изкуство. Нов предмет за избор на държавните зрелостни изпити е и „Предприемачеството”. По Музика зрелостниците ще трябва да се справят с 40 задачи, сред които има с избираем отговор, със свободен отговор, както и  творчески задачи, които изискват повече от двустъпков механизъм за решение. Една изобразителна задача и 40 упражнения с избираем или кратък свободен отговор пък ще има на изпита по Изобразително изкуство. Тестът по Предприемачество ще бъде с 45 упражнения. Те ще са с избираем или със свободен отговор, както и е задача с казус за анализ, синтез и оценка на проблемна ситуация и вземане на решение.

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.